TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak obliczać odszkodowanie za opóźnienie przy lotach łączonych?

Jak obliczać odszkodowanie za opóźnienie samolotu przy locie łączonym? W tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.


Birgit Bossen, Anja Bossen i Gudula Gräßmann udały się w podróż z Rzymu do Hamburga, z przesiadką w Brukseli, lotami obsługiwanymi przez Brussels Airlines. Dotarły do Hamburga z opóźnieniem wynoszącym 3 godziny i 50 minut w porównaniu z pierwotnie planowaną godziną przylotu. W związku z tym powódki wytoczyły przed Amtsgericht Hamburg (sądem rejonowym w Hamburgu) powództwo odszkodowawcze przewidziane przez rozporządzenie 261/2004.

Owo rozporządzenie, rozumiane zgodnie z wykładnią nadaną mu przez Trybunał, stanowi w szczególności, że w razie opóźnienia wynoszącego ponad 3 godziny pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości 250 EUR w przypadku lotów o długości do 1500 km, względnie w wysokości 400 EUR w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km. W tej sytuacji sąd niemiecki zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o ustalenie, czy w przypadku lotów łączonych łączna długość lotu to odległość pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu i lotniskiem miejsca docelowego (w danym przypadku chodziłoby mianowicie o 1326 km pomiędzy Rzymem a Hamburgiem), czy też należy ją obliczyć w oparciu o dystans rzeczywiście przebyty (chodziłoby
mianowicie o 1656 km, będące sumą odległości pomiędzy Rzymem i Brukselą, wynoszącej 1173 km i odległości pomiędzy Brukselą i Hamburgiem, wynoszącej z kolei 483 km).

Od odpowiedzi udzielonej na to pytanie zależy kwota odszkodowania należnego poszkodowanym pasażerom. W ogłoszonym w czwartek, 7 września wyroku Trybunał stwierdził, po pierwsze, że w kontekście prawa do odszkodowania rozporządzenie nie dokonuje rozróżnienia pomiędzy pasażerami, którzy dotrą do miejsca docelowego lotem bezpośrednim a pasażerami, którzy dotrą tam lotem łączonym. Trybunał wskazał, że dokonując obliczenia kwoty takiego odszkodowania w obydwu tych przypadkach pasażerów należy traktować w ten sposób.

W tym kontekście Trybunał zauważył, że różne poziomy kwoty odszkodowania są wyrazem różnic w zakresie stopnia niedogodności, jakich doświadczają pasażerowie w związku z brakiem możliwości swobodnej reorganizacji swojej podróży, a w związku z tym - z brakiem możliwości uniknięcia straty czasu wynikającej z odwołania lub dużego opóźnienia lotu.

W kwestii tej Trybunał podkreślił, że charakter lotu (lot bezpośredni, względnie łączony) nie ma wpływu na stopień niedogodności, jakiej doświadczają pasażerowie. W konsekwencji, ustalając kwotę odszkodowania należnego w przypadku lotu łączonego, pod uwagę brać należy jedynie odległość mierzoną z lotu ptaka (obliczoną w oparciu o metodę ortodromiczną) odpowiadającą trasie lotu bezpośredniego pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu a lotniskiem miejsca docelowego. Okoliczność, iż dystans faktycznie przebyty - z powodu podróżowania lotem łączonym - jest większy aniżeli odległość pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu i lotniskiem miejsca docelowego nie wpływa na obliczanie wysokości odszkodowania.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
opóźniony lot wyrok trybunał sprawiedliwości proces odszkodowanie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję