Jak zmieniają się ceny w biurach u progu sezonu?
Jak zmieniają się ceny w biurach podróży u progu sezonu? Na których kierunkach ceny najbardziej się zmieniają? Odpowiedzi na te pytania stara się udzielić analiza przygotowana przez Instytut Traveldata.
Trzydziesty pierwszy raport z systemu MerlinX dotyczący roku turystycznego 2016/2017, czyli wycieczek realizowanych w miesiącach listopad 2016 - październik 2017 obejmujący drugi tydzień maja wykazał dynamikę sprzedaży najważniejszych dla branży wycieczek lotniczych w wysokości + 10,8 procent. Była to stosunkowo niewysoka dynamika wzrostu i wyraźnie poniżej generalnego zwyżkowego trendu sprzedaży wycieczek, który wynosi dwadzieścia kilka procent.
Przyczyn raportowanej słabszej dynamiki wzrostu w systemie MerlinX, analitycy Traveldata upatrują w pewnym spowolnieniu sprzedaży na większości kierunków spowodowanych dość istotnym, bo średnio około 8-procentowym podniesieniem wyjątkowo dotąd atrakcyjnych cen na większości kierunków przez absolutnego lidera liczby sprzedawanych imprez, czyli biuro Itaka, a także inną niż w zeszłym roku datą Świąt Bożego Ciała, które w ubiegłym sezonie w tym czasie powodowało już intensywny popyt na lasty. Ich zdaniem, późniejsze Święta są też ważną przyczyną opadających cen imprez w bieżącej sprzedaży. W turystyce wyjazdowej trzeba pamiętać, że zwykle ostatnie trzy tygodnie to niemal połowa całego wolumen sprzedaży wycieczek. W tym roku lastowa sprzedaż wysoko wycenianej majówki, została zastąpiona przez znacznie tańsze lasty z niskiego sezonu, czyli na cztery po-majówkowe tygodnie, natomiast w zeszłym sezonie po zakończonej majówce do sprzedaży wchodziły już lasty na wcześniejszy o trzy tygodnie długi weekend świąteczny, co częściowo wyrównywało spadek cen. W pewnym stopniu do niższej dynamiki wzrostu przyczynił się także niższy od oczekiwanego poziom sprzedaży Egiptu będący prawdopodobną konsekwencją nagłośnionej przez media śmierci polskiej turystki w egipskim szpitalu.
Ta słabsza po-majówkowa dynamika sprzedaży obniżyła nieco wskaźnik jej skumulowanego wzrostu (czyli liczonego od początku first minute) z poprzednich 23,6 do 23,0 procent. Z szacunkowych przeliczeń wynika jednak, że generalny trend dynamiki bieżącej sprzedaży nadal utrzymuje się w granicach dwudziestu kilku procent, a zatem na poziomie z końca kwietnia i zarazem prognozowanym przez Traveldata jeszcze na jesieni zeszłego roku. Po dalszym korygowaniu cen przez Itakę i innych organizatorów, powinny nadejść tygodnie relatywnie stabilnych cen, a sprzedaż powinna zacząć osiągać zdecydowanie lepsze wyniki niż średnia z ostatnich sześciu tygodni (zaledwie niecałe 8 procent) i taki bardzo korzystny okres dla branży powinien utrzymywać się nawet przez okres około 8-10 tygodni.
Przy okazji okazało się jak istotny dla przebiegu sprzedaży jest silnie atrakcyjny poziom cen wycieczek dla klientów, któremu mogą podołać jedynie najefektywniejsi liderzy polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Z raportowanych danych o poszczególnych kierunkach wynika, że w Merlinie w tygodniu stosunkowo dobrze sprzedawał się Egipt (spadek skumulowanej dynamiki wzrostu z 91 do 90 procent), a znacznie słabiej Turcja (spadek odpowiednio z 68 do 64 procent). Po przeliczeniach okazuje się, że w systemie MerlinX z pięciu dużych kierunków kolejność dynamiki sprzedaży w omawianym tygodniu (od najlepszej do najsłabszej) była następująca: Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Grecja, Turcja. Co ciekawe, z danych raportowanych przez statystyki portalu wakacje.pl kolejność była w dużym stopniu odwrotna, a mianowicie Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt i Bułgaria, która od pewnego czasu traci tam udziały w sprzedaży w całym spektrum możliwych terminów wyjazdów. Wytłumaczenie tego pozornego fenomenu jest dość proste. Sprzedaż Turcji przejściowo zniżkowała, gdyż spowolniło tempo zakładania rezerwacji (zasada CCC) na oferty głównego motoru sprzedaży, którym w MerlinieX jest Itaka.
Niniejsze zestawienie obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2017 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień tydzień sierpnia (07.08-13.08 2017), zebranych w dniu 18 maja tego roku z cenami z dnia 11 maja, a w porównaniach rok do roku z cenami z dnia 19 maja 2016 roku.
Po wzrostach w dwóch pierwszych tygodnia maja (o 77 i 14 złotych) średnia cena wycieczek nieco spadła, a mianowicie o 9 złotych, przy czym na ostatnie zmiany cen miały charakter w dużej mierze korekcyjny wobec nieco przestrzelonych zmian cen w okresie wcześniejszym. Nieco podobnie było przed rokiem z tym, że korekta była wcześniejsza i głębsza, a średnia cena spadła wówczas o 40 złotych, gdyż po-majówkowy wzrost cen o średnio 112 złotych okazał się w tamtych warunkach stanowczo zbyt wysoki.
Największe spadki średnich cen imprez zanotowano w Maroku i Albanii - o 137 i 58 złotych, czyli akurat na kierunkach o największych wzrostach przed tygodniem oraz w Portugalii - o 44 złote, a największe zwyżki średnich cen wystąpiły na Gran Canarii - o 120 złotych, czyli tam gdzie przed tygodniem był duży spadek oraz na Majorce i Synaju - o 40 i 33 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2017 wskazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 188 złotych i było to zmniejszenie różnicy cen rok do roku częściowo znoszące jej wzrost z ubiegłego tygodnia (w poprzednich zestawieniach było to 206, 160, 189, 252, 247, 229, 188, 204 i 172 złotych). Przed rokiem o tej porze średnia różnica cen rok do roku była minimalnie dodatnia i wynosiła 8 złotych.
Generalnie wyższe ceny wycieczek w tym roku mogą być po części skutkiem znacznie silniejszego tegorocznego popytu bazującego na rosnących dochodach gospodarstw domowych, a dodatkowo wspiera go ewidentna poprawa nastrojów konsumenckich oraz stopniowo wygasające obawy przed zjawiskiem terroryzmu w atrakcyjnych dla turystów regionach turystycznych. Stopniowo rosnącego znaczenia może nabierać również powiększający się na niektórych kierunkach stopień wyprzedania najbardziej atrakcyjnych ofert.
Nadal więc w kierunku zwyżek cen działają zasadnicze czynniki popytotwórcze w turystyce, a dodatkowy choć coraz bardziej słabnący wpływ na obecny średni wzrost cen wycieczek, wywierają też wyższe o 7 procent (poprzednio o 8, 10, 19, 24, 30, 23 i 17 procent) ceny paliwa lotniczego (2,19 wobec 2,05 zł/litr), które odpowiadają za około 25 złotych ich wzrostu. Natomiast coraz wyraźniej w kierunku zniżek średnich cen zaczyna natomiast działać silniejszy złoty, bowiem umocnił się on rok do roku w relacji z euro i z amerykańskim dolarem już po około 4 procent, co może oznaczać ewentualną (gdy sytuacja przez jakiś czas będzie się utrzymywać), chociaż nieco odłożoną w czasie presję na zniżkę cen w granicach 70-80 złotych.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen wobec poprzedniego sezonu wśród najważniejszych dla polskich turystów kierunków nadal utrzymuje Grecja z średnim wzrostem cen o 279 złotych (poprzednio było to 303, 262, 293, 320, 271, 264, 233, 230 i 223 złotych). Największe średnie zwyżki cen niemal już tradycyjnie zanotowała Kreta - o 471 złotych, mniejsze Rodos i Kos - o 300 i 272 złote, a jeszcze mniejsze Korfu i Zakynthos - o 234 i 221 złotych, do których w ostatnich tygodniach stopniowo zbliża się wcześniej sporo tańsze niż w przed rokiem Chalkidiki, gdzie średnie ceny są już wyższe rok do roku o średnio 75 złotych.
Pozycję odrabiającego nieco dystans wicelidera wzrostów cen zajmowały Wyspy Kanaryjskie, gdzie były one na poziomie o 236 złote wyższym od zeszłorocznego (poprzednio było to 194, 207, 274, 356, 408, 339, 337, 305 i 284 złotych). Największy dodatni wpływ na tę zwyżkę tym razem wywarła Gran Canaria gdzie ceny wzrosły o 439 złotych zastępując na tej pozycji Teneryfę ze wzrostem - o 221 złotych (poprzednio nawet o 267, 327, 419, 520 i 601 złotych), natomiast w roli kierunku o najłagodniejszym wzroście cen rok do roku drugi tydzień z rzędu występuje Fuerteventura ze zwyżką średniej ceny o 108 złotych.
Z piątej na trzecią pozycję listy zwyżek cen wśród najważniejszych kierunków przesunęła się Turcja, gdzie średnie ceny po ostatnich zmianach stały się wyższe niż przed rokiem o 101 złotych (poprzednio były wyższe o 88, 60, 79, 147, 99 i 90 złotych, wcześniej niższe o 18, a jeszcze wcześniej wyższe o 24 i 54 złote). Relatywnie atrakcyjnym cenom wycieczek do Turcji, obok słabej liry, nadal sprzyja słaby popyt na ten kierunek ze strony turystów zachodnioeuropejskich, zwłaszcza niemieckich i holenderskich, który może być jeszcze jakiś czas kontynuowany ze względu na uprzedzenia tamtejszych społeczeństw wobec polityki wewnętrznej w tym kraju. Jest to bardzo sprzyjająca sytuacja dla materialnie dużo słabiej sytuowanych turystów z Polski, którzy na ogół w większym stopniu kierują się kryteriami czysto ekonomicznymi niż politycznymi.
Z trzeciej na czwartą (tym razem ex aequo z Egiptem) kolejny raz powróciła Bułgaria, której ceny kształtowały się na poziomie o 77 złotych wyższym niż w lecie 2016 (poprzednio było to 104, 78, 118, 136, 122, 141, 157, 180 i 150 złotych). Opiniom, popytowi i cenom w Bułgarii nieco ciąży spora zeszłoroczna liczba reklamacji zgłaszanych przez polskich turystów, a stosunkowo niskie ceny, mimo że nieco niższe niż w Egipcie i o blisko 200 złotych niższe niż w Turcji, mogą być przy wyższej jakości hoteli na tych kierunkach zbyt słabym argumentem dla po raz pierwszy wyjeżdżających na zagraniczne wakacje klientów z tzw. Polski B.
Na czwartej pozycji na liście zwyżek cen rok do roku (ex aequo z Bułgarią) pozostał Egipt, a średnie ceny były tam wyższe o 77 złotych niż przed rokiem (poprzednio były wyższe o 99, 125, 84, 129, 140 i 134 złote, wcześniej niższe o 13, a jeszcze wcześniej wyższe o 48 i 33 i 50 złote). Podobnie jak przed tygodniem najwyższe były wzrosty cen rok do roku w Marsa Alam - o 233 złote, mniej wzrosły średnie ceny na Synaju -o średnio 156 złote, a sporo tańsza niż przed rokiem stała się Hurghada - o 119 złotych, która w ubiegłym sezonie, w odróżnieniu od Marsa Alam, nie była o tej porze przeceniana. Popytowi na wyjazdy do Egiptu nieco zaszkodziły kwietniowe zamachy na koptyjskie kościoły w północnym Egipcie, a w maju wyjaśniana dopiero sprawa śmierci polskiej turystki w egipskim szpitalu w Hurghadzie.
Egiptowi zaczyna sprzyjać stopniowo krystalizujący się trend słabnącego dolara wobec euro (rosnącego tzw. eurodolara), który powoduje, że kierunek ten staje się coraz bardziej konkurencyjny wobec tych, które rozliczają się głównie w euro. Również marże stały się w tym sezonie w Egipcie dość wysokie i pozwalają organizatorom na dokonywania znaczących dostosowań cen w zależności od wahań poziomu bieżącego popytu, co zresztą obecnie ma miejsce w odniesieniu do wyjazdów w horyzoncie najbliższych kilku tygodni.
Z mniejszych kierunków nadal największe zwyżki cen rok do roku notowała Majorka - o średnio o 310 złotych, w mniejszym stopniu wzrosły ceny wycieczek w Portugalii, Maroku i na Malcie - o 219, 206 i 195 złotych, a najmniej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Tunezji i na Cypr - o 57 i 13 złotych.
Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że po ostatniej korekcie cen biurem o najniższym wzroście średnich cen rok do roku jest ponownie jest Itaka, w której ceny przewyższają ubiegłoroczne o jedynie 95 złotych. Wzrosty niższe od średniej (teraz jest to 188 złotych) nadal prezentują oferty biur Coral Travel Wezyr i Exim Tours ze wzrostami w granicach 130 złotych, a niewiele wyższy przeciętny wzrost cen rok do roku wykazuje oferta biura Neckermann Polska - około 160 złotych, ale trzeba zaznaczyć, że była ona relatywnie droga przed rokiem. W pozostałych dużych biurach zwyżki średnich cen przekraczały już przeciętną i mieściły się w granicach 280 - 380 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach (dołączyły Malta i Albania) i w trzech kategoriach hoteli, to od samego początku sprzedaży first minute niezmienną pozycję lidera zachowała Itaka, tym razem z liczbą 24 najbardziej atrakcyjnych ofert (poprzednio 22) i wyprzedza biura Coral Travel Wezyr i Rainbow (19 i 18 takich ofert). O tej porze w ubiegłym sezonie liderem był Rainbow z liczbą 23 takich ofert przed biurami Exim Tours i Coral Travel Wezyr (20 i 17 ofert). Spośród mniejszych organizatorów wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biuro Net Holiday z liczbą 12 ofert, a także biuro Prima Holiday - 6 takich ofert.
Analitycy Traveldata przedstawiają czołówkę organizatorów, którzy po najkorzystniejszych cenach oferowali w ostatnim tygodniu imprezy turystyczne klientom. Tak jak to zaznaczaliśmy już co najmniej kilkakrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność, a zatem dla przykładu biuro Grecos Holiday, które sprzedaje jedynie Grecję, Majorkę i Cypr jest ofertowo porównywane tylko i wyłącznie z tymi destynacjami w innych biurach. Wypada na tym tle bardzo korzystnie, choć ogólna średnia cena statystyczna jego wycieczek nie jest wcale niska, gdyż ma w niej ponadprzeciętnie tanich Egiptu, Tunezji lub Bułgarii, które wpływają na obniżanie ogólnej średniej ceny imprez w ofertach innych organizatorów.
Na czele tabel przez wiele tygodni niemal niezmiennie królowały biura Itaka i Grecos Holiday, jednakże po po-majówkowych korektach cen w Itace, a ostatnio również w biurze Grecos Holiday sytuacja ta nieco się zmieniła, przy czym należy też zaznaczyć, że TravelDATA w trzech ostatnich materiałach wskazywała na fakt, że "oba te biura anonsują wyjątkowo wysokie wzrosty sprzedaży, co może oznaczać ( ) rosnące prawdopodobieństwo zbliżania się korekt cen wycieczek w górę".
Po ostatniej zniżce i dwóch wcześniejszych zwyżkach średnie ceny przelotów na kierunkach turystycznych wobec ostatniego zestawienia w liniach Ryanair z wylotami w badanym okresie (7-13 sierpnia), tym razem zanotowały minimalny spadek, z 752 do 750 złotych, czyli 2 złote lub o 0,3 procent (poprzednio ceny spadły o 28 złotych, wcześniej wzrosły o 17 i 57 złotych, ale jeszcze wcześniej spadły aż o 218 złotych).
Znaczący spadek odnotowano na kierunkach kanaryjskich - z 924 do 860 złotych, czyli o 64 złote lub 6,9 procent, ale na pozostałych kierunkach ceny wzrosły - z 712 do 728 złotych, czyli o 16 złotych lub 2,2 procent. Największe zniżki cen przelotów miały miejsce na trasie z Warszawy na Teneryfę - o średnio 340 złotych, a zwyżki z Krakowa na Maltę - o 255 złotych.
Średnie ceny w liniach Wizzair kontynuowały trend spadkowy i obniżyły się tym razem o średnio aż 170 złotych z 841 do 671 złotych, czyli o 20,2 procent (poprzednio spadły o 52 złote, a wcześniej symbolicznie wzrosły o 3 złote i spadły o 105 i 209 złotych). Najbardziej staniały rejsy z Warszawy do Lizbony - o średnio 479 złotych, a zdrożały z Warszawy do Alicante - o 211 złotych.
W porównaniach rok do roku średnie ceny w liniach Ryanair na kierunkach turystycznych stały się nieco niższe od poziomu z ubiegłego sezonu i wyniosły 756 wobec 764 złotych przed rokiem, czyli są niższe o 8 złotych lub o 1,1 procent (poprzednio były wyższe o 18, wcześniej niższe o 6, 12 i 103 złote, a jeszcze wcześniej wyższe o 93 i 11 złotych). Średnie ceny przelotów na kierunkach kanaryjskich były nadal niższe, tym razem o 165 złotych (16,1 procent) i wyniosły 860 wobec 1025 złotych przed rokiem, a na pozostałych kierunkach wzrosły rok do roku z 729 do 733 złotych, czyli o 4 złote lub 0,5 procent. Najwięcej rok do roku zwyżkowały ceny rejsów z Warszawy na Korfu - o 470 i z Katowic do Chanii - o 300 złotych, a spadły na połączeniach z Krakowa na Maltę i do Barcelony - o średnio 550 i 330 złotych.
W liniach Wizzair po ostatniej poważnej przecenie średnie ceny stały się niższe od poziomu ubiegłorocznego o 72 złote (poprzednio były wyższe o 113, 86, 94, 64, 227, 33, 317, 283 i 227 złotych). Najbardziej rok do roku zniżkowały ceny rejsów z Katowic na Cypr - 223 złote, a wzrosły z Warszawy do Alicante - o 291 złotych.
Średnie ceny przelotów w Ryanair na Wyspy Kanaryjskie odnotowały rekordowo niskie poziomy w tym sezonie (poprzednia najniższa średnia miała miejsce w zestawieniu z 24 kwietnia). Rekordowo tanie były w tym sezonie również przeloty na Wyspy Kanaryjskie w liniach Wizzair, w których jednocześnie odnotowano też najniższy ogólny poziom cen w obecnym sezonie poprawiając tym samym poprzedni najniższy ich poziom z 28 listopada ubiegłego roku.
Ewolucje cen przelotów tanimi liniami podajemy również po to, aby przedstawić czytelnikom jak znacząca jest ich skala, która później przekłada się na mocno zmienną efektywność wyjazdów opieranych o przeloty tanimi liniami, aranżowanych przez biura agencyjne dla klientów lub przez turystów samodzielnie.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Czescy turyści coraz liczniejsi nad Bałtykiem
Wakacje.pl: Turyści wracają do rezerwowania z wyprzedzeniem
Powstało zrzeszenie pracodawców z branży gastronomicznej i hotelarskiej
Hotel Stay Inn pod skrzydłami fundacji Polskie Hotele Niezależne
Ostrzeżenie MSZ dotyczące kolejnego kraju w Afryce
KLM przygotował nowy gadżet dla pasażerów
Znany przewoźnik lotniczy niewypłacalny
Sfinks wprowadza nowe koncepty na rynek
Linie lotnicze Air France testują nowy system rozrywki pokładowej
Branża rozwija się lepiej niż się wydaje?
Zawalił się dach rzymskiego kościoła
Kontrola w hotelu ważna, nawet bez wejścia do pokojów
Solidne wyniki finansowe Orbisu w pierwszym półroczu 2018 roku
IGHP i Fundacja Harmony Hotels zacieśniają współpracę
Wigilie firmowe cennym źródłem zarobku dla restauratorów
I półrocze 2017 r. okresem dynamicznego rozwoju marki Focus Hotels?