Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki - biuro w Poznaniu
- Specjalista ds. turystyki Wakacje.pl Zabrze
- specjalista ds. obsługi klienta
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
Komisja Europejska zdecydowała o pomocy dla Przewozów Regionalnych
Komisja Europejska stwierdziła, że zastosowane przez Polskę środki mające na celu wsparcie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne - ogólnopolskiego operatora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich - są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Nasze postępowanie wyjaśniające wykazało, że polskie środki pomocy na restrukturyzację na rzecz spółki Przewozy Regionalne były konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić dalsze prowadzenie działalności przez tę spółkę. Pozwoliło to uniknąć poważnych zakłóceń w świadczeniu regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich i zapewniło jakość sieci połączeń w Polsce. Jednocześnie ewentualny negatywny wpływ interwencji publicznej na konkurencję będzie ograniczony, gdyż Polska zobowiązała się przyspieszyć otwarcie sektora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję - powiedziała Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej.
W styczniu 2018 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające, aby ocenić, czy niektóre środki pomocy na rzecz spółki Przewozy Regionalne są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Postępowanie wyjaśniające objęło pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (około 181 mln euro), zgłoszoną Komisji przez Polskę w 2015 r., jak również inne środki pomocy państwa przyznane spółce w ramach tej samej ogólnej restrukturyzacji przed 2015 r., a mianowicie:
- pomoc na pokrycie poniesionych w przeszłości strat na łączną kwotę 2 403 mln zł (około 565 mln euro);
- umowę o restrukturyzacji długu między spółką a polskim zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK przewidującą restrukturyzację zobowiązań wobec państwowych spółek należących do grupy PKP w kwocie 1 902 mln zł (około 448 mln euro);
- 25 porozumień zawartych przez spółkę Przewozy Regionalne z państwowymi wierzycielami, w których to porozumieniach przewidziano odroczenie terminu spłaty zobowiązań wobec tych wierzycieli w łącznej kwocie 1 106,4 mln zł (około 260 mln euro);
- wsparcie w formie pomocy w zakresie szkoleń i rekrutacji udzielone w związku z pomocą de minimis i na ten sam cel (tj. zapewnienie ciągłości świadczenia regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich). Łącznie wsparcie to przekroczyło próg pomocy de minimis przewidziany w przepisach UE.
Komisja oceniła środki na restrukturyzację na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który pod pewnymi warunkami zezwala państwom członkowskim na przyznanie pomocy państwa, aby ułatwić rozwój niektórych rodzajów działalności gospodarczej lub niektórych obszarów gospodarki.
Komisja stwierdziła, że środki te były zarówno proporcjonalne, jak i konieczne do zapewnienia rentowności spółki Przewozy Regionalne, a tym samym do uniknięcia poważnych zakłóceń w świadczeniu istotnych usług w Polsce, do których to zakłóceń mogłaby doprowadzić niewypłacalność jedynego ogólnokrajowego dostawcy regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
W swojej ocenie Komisja uwzględniła w szczególności znaczenie, jakie mają sprawnie funkcjonujące regionalne przewozy pasażerskie dla ludności. Pod tym względem usługi kolejowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia łączności (np. umożliwienie dojazdów do pracy). Komisja uwzględniła również fakt, że polski sektor regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich różni się pod pewnymi względami od innych sektorów gospodarki. Przede wszystkim dlatego, że oferuje on usługi użytku publicznego o dużym znaczeniu na rynku, który generalnie jest niedofinansowany i nie jest jeszcze w pełni otwarty na konkurencję w Polsce i na poziomie UE.
Ponadto w czwartym pakiecie kolejowym ustalono, że do 25 grudnia 2023 r. państwa członkowskie będą musiały zakończyć praktykę polegającą na bezpośrednim i bezwarunkowym udzielaniu zamówień na świadczenie usług publicznych w sektorze regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Ponadto takie bezpośrednio udzielane zamówienia mogą zasadniczo trwać nie dłużej niż 10 lat.
Aby ograniczyć ewentualny negatywny wpływ pomocy na konkurencję, Polska zobowiązała się szybciej zrezygnować z tej praktyki i zakończyć ten proces wcześniej niż wymaga tego pakiet kolejowy. Co więcej, Polska zobowiązała się do stopniowego otwarcia rynku w drodze przetargów publicznych. W praktyce jest to możliwe poprzez nieprzedłużanie niektórych istniejących zamówień lub niewykorzystanie maksymalnego dopuszczalnego okresu obowiązywania zamówień przed datą zakończenia bezpośredniego udzielania zamówień na świadczenie usług publicznych.
Na tej podstawie Komisja uznała, że pozytywne skutki środka przewyższają jego ewentualny negatywny wpływ na konkurencję i zatwierdziła środki zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Biorąc pod uwagę specyfikę sektora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, który jest ogólnie i strukturalnie niedofinansowany, Komisja oceniła środki pomocy bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a nie na podstawie wytycznych Komisji w sprawie pomocy państwa dotyczących ratowania i restrukturyzacji.
Po wyjaśnieniu wszelkich kwestii związanych z poufnością jawna wersja decyzji zostanie udostępniona pod numerem sprawy SA.43127 w rejestrze pomocy państwa na stronie internetowej Komisji poświęconej konkurencji. Wykaz nowych decyzji dotyczących pomocy państwa opublikowanych w internecie i Dzienniku Urzędowym zamieszczany jest w cotygodniowym biuletynie internetowym dotyczącym konkurencji
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
IATA: Jednolita europejska przestrzeń powietrzna to
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie
Dział transport:
Ruszyła budowa centrum symulatorowo-treningowego
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Plażowanie nad Bałtykiem, a polskie
Dwie gwiazdki Michelin w
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Coraz bliżej przywrócenia Boeingów 737 MAX do lotów
Ryanair ubolewa nad strajkiem kontrolerów lotów
Cypryjscy hotelarze wzywają do lepszego wykorzystywania nowych technologii
Biuro podróży wygrało spór z PFR
Piloci wnoszą pozew zbiorowy przeciwko Boeingowi
Polacy widzą wzrost cen podróży, ale będą podróżować
Air France zapowiada wymianę samolotów
POT przegrał z byłymi pracownikami
Sabre udostępni swój system studentom
Sieć hotelowa testuje nowe narzędzie
Dwie fundacje hotelarskie łączą siły
Ruch lotniczy odradza się wolniej niż przewidywano
Gorąca dyskusja o niekorzystnych dla turystyki przepisach w Krakowie
Korrida na Balearach tylko bezkrwawa
Bali wprowadza zakazy dla turystów
Pyszne.pl chce ulżyć restauracjom
Jakie nastroje panują wśród pomorskich przedsiębiorców turystycznych?
EASA opublikowała wytyczne dot. przywracania lotów
Tanie wczasy nad morzem!! Darłowo