Zobacz także
Organizator nielegalnego wyjazdu do Medjugorje skazany
Turyści zastosowali się do instrukcji touroperatora, ale nie zostali wpuszczeni na pokład
Sąd może z urzędu poinformować podróżnego o prawie do bezkosztowego rozwiązania umowy
Nielegalny organizator wyjazdów stanie przed sądem
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to zwrócić?
Sąd: opóźnienie poczty przy dostarczaniu odpowiedzi na reklamację jest bez znaczenia
Turystki, wraz z rodzinami wybrały się na Fuerteventurę. Po powrocie składały reklamację w związku z m.in. stanem pokoi, dostępnością plaż, tłokiem w restauracji.
Pismo z reklamacją zostało dostarczone touroperatorowi 6 lutego 2017 roku. Odpowiedź na reklamację dotarła do pełnomocnika powódek 9 marca 2017 roku. Touroperator podnosił, że odpowiedź została wysłana w terminie, a fakt, że została doręczona po terminie był zawiniony przez opieszałość poczty. Sąd Rejonowy w Zgierzu uznał, że odpowiedź na reklamację to oświadczenie woli, które stanowi jednostronną czynność prawną. Tym samym skuteczność złożonego przez pozwanego oświadczenia woli należy rozpatrywać w świetle art. 61 § 1 k.c., w myśl którego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Oznacza to, że odpowiedź pozwanego na reklamację powódki można uznać za doręczoną z chwilą, gdy powódka miała możność zapoznania się z tym pismem, czyli najwcześniej w dniu 9 marca 2017 roku. Niestety, orzecznictwo w tej kwestii nie jest jednolite i mamy sytuację, gdzie część sądów uznaje, że termin odpowiedzi na reklamację jest dotrzymany w sytuacji, gdy touroperator wyśle odpowiedź w ciągu 30 dni, inne z kolei podzielają wykładnię, którą posłużył się sąd w Zgierzu.
Co do opóźnienia zawinionego przez pocztę to sąd uznał, iż należy mieć na względzie, iż termin określony w art. 16 b ust. 5 cytowanej ustawy jest długi, zwłaszcza w porównaniu z terminem na ustosunkowanie się do reklamacji zawartym w przepisie art. 561 5 k.c., a dotyczącym wad rzeczy sprzedanej, który wynosi 14 dni. W ocenie sądu dłuższy okres uwzględnia podnoszone przez pozwanego argumenty, iż zbadanie zasadności reklamacji może być utrudnione z uwagi na to, iż większość imprez organizowanych przez pozwanego ma miejsce poza granicami Rzeczypospolitej. Należy także zauważyć, iż pozwany nie ma obowiązku doręczania swych odpowiedzi na reklamację przez operatora pocztowego. Może w tym celu skorzystać z jakiekolwiek innej metody, w tym także doręczenia przez pracownika, co z całą pewnością pozwoli mu na dochowanie zakreślonego ustawą terminu. Z uzasadnieniem wyroku można zapoznać się pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd uznał powództwo jednej z turystek za uzasadnione w całości i zasądził jej wypłatę 21 tys. zł, pomniejszone o sumy już wcześniej wypłacone przez organizatora. Roszczenia drugiej z nich sąd ograniczył do kwoty, której domagała się w reklamacji. Wyrok nie jest prawomocny.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Katastrofa chińskiego samolotu
Ateny notują spadek satysfakcji turystów
Na ferie zimowe tylko na czterech kółkach
Zawrócono lot z Grecji do Polski
Amerykańska agencja bada awaryjne lądowanie LOT-u w Nowym Jorku
Polskie miasto pierwsze w rankingu
Rada UE rozszerza listę krajów, w odniesieniu do których powinno się znosić ograniczenia podróży
Kolejne inwestycje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Air France i KLM chcą wznowić loty do Polski
Emirates testuje nowe udogodnienie dla pasażerów
Turystyczny Fundusz Pomocowy aktywowany
Thomas Cook otwiera kolejne hotele
Linie Emirates opracowują nową aplikację
Barmani zmierzyli się w World Class Competition
UNWTO ogłasza konkurs dla startupów działających w turystyce wiejskiej
Włochy i Hiszpania zniosą obowiązek noszenia maseczek w otwartych przestrzeniach
Mniej problemów z nieuczciwymi pracodawcami
Lepsza sprzedaż wyjazdów, a co z cenami?