TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

ECTAA: Linie lotnicze powinny zwrócić biurom podróży wpłacone pieniądze

Wszystkie firmy turystyczne stanęły wobec konieczności zwrócenia swoim klientom ogromnych kwot za wyjazdy, które zostały odwołane na skutek lockdownów, zamknięcia granic i wprowadzenia ograniczeń w przemieszczaniu się. W obliczu pandemii cała branża turystyczna stanęła przed poważnym wyzwaniem finansowym, wielkość sprzedaży stanowi zaledwie promil tej sprzed kilku lat - podkreśla Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA).


ECTAA wskazuje, że niektóre linie lotnicze zwróciły opłaty wniesione przez biura podróży, które z kolei zrefundowały te koszty swoim klientom. Te linie przyczyniły się do prawidłowego wypełnienia zobowiązań finansowych wobec konsumentów. Jednak kilku przewoźników nadal opóźnia zwrot pieniędzy lub ignoruje prośby o to, tym samym stawiając biura podróży akredytowane przez IATA pod dużą presją finansową, ponieważ ich klienci żądają zwrotu poniesionych kosztów. Publiczne oświadczenia niektórych linii lotniczych, że już uregulowały swoje zobowiązania wprowadzają w błąd. Problem nie jest rozwiązany, ponieważ wiele linii w ogóle nie rozpatruje wniosków o zwrot kosztów.

Problem niewypełniania przez nie swoich zobowiązań wynikających z Rozporządzenia WE dot. praw pasażerów linii lotniczych (Rozporządzenie 261/2004) i Rezolucji IATA nr 824r był już kilkakrotnie zgłaszany Komisji Europejskiej. Rezolucja IATA nr 824r nie jest egzekwowana przez międzynarodową organizację linii lotniczych. Z kolei kilka krajowych organów wykonawczych odpowiedzialnych za egzekwowanie Rozporządzenia 261/2004 nie podejmuje niezbędnych działań. - wskazuje ECTAA, podkreślając, że biura podróży są oskarżane o niewypełnianie swoich zobowiązań względem konsumentów, a jednocześnie nie mogą uzyskać zwrotu kosztów od linii lotniczych. Taka sytuacja nie tylko szkodzi klientom końcowym, ale także poważnie uderza w dobre imię i reputację podmiotów branży turystycznej i negatywnie wpływa na zaufanie ich klientów, co w przyszłości utrudni odbudowę całej branży.

Branże turystyczna i przewozów pasażerskich to zintegrowany ekosystem. Dziś dobitnie przekonujemy się, że kiedy upada jedno ogniwo, pozostałe są znacznie osłabione. Operatorzy biur podróży oczekują, że linie lotnicze będą przestrzegać swoich zobowiązań dotyczących zwrotów kosztów i wzywają instytucje europejskie do usprawnienia ram prawnych regulujących zwroty kosztów za przeloty i wycieczki. Kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa uczy, że solidarność wszystkich podmiotów branży leży w najlepszym interesie konsumentów. - powiedział Emmanuel Mounier, sekretarz generalny eu travel tech.

Nie możemy akceptować sytuacji, w której niektóre linie lotnicze odmawiają dokonywania zwrotów kosztów biurom podróży, a co za tym idzie, ich klientom. Spychanie strat na konsumentów, to ogromny błąd z punktu widzenia konkurencyjności i ochrony praw konsumentów. To się musi zmienić. - dodał Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
ectaa linie lotnicze przewoźnik lotniczy zwrot pieniędzy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję