TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Konsolidacja na europejskim rynku lotniczym jest nieuchronna

Hiszpańską Iberię, która jest obecnie czwartym co do wielkości przewoźnikiem europejskim zamierzają kupić Air France/KLM, Lufthansa oraz konsorcjum hiszpańskich instytucji finansowych Gala Capital. Z chęci kupna wycofała się linia British Airways, które posiada 10% udziałów w Iberii. Hiszpański przewoźnik został wyceniony na 3,6 mld euro.


Dotychczas Lufthansa kupiła już Swissa, a Virgin Express połączyło się z Brussels Airlines. Miała miejsce również fuzja gigantów: Air France i KLM. W najbliższym czasie okaże się co się stanie z włoskimi liniami lotniczymi Alitalia.

Na sprzedaż wystawionych jest 49,9% Alitalii. Najpoważniejszym kandydatem do przyjęcia Alitalii jest Lufthansa. Obecnie włoska linia traci około 1 mln euro dziennie. Lufthansa w planach związanych z Alitalią chce stworzyć główne centrum przesiadkowe w Mediolanie oraz wykorzystywać rzymskie lotnisko Fiumicino do lotów do Afryki oraz na Bliski Wschód.

Według analityków na europejskim rynku lotniczym pozostaną głównie: Lufthansa, Aerofłot, British Airways oraz Air France/KLM. Pozostali przewoźnicy zmienią nazwy i będą należeć do jednej z wielkich linii. Rządy poszczególnych krajów muszą dać wolność przewoźnikom, aby lotnictwo stało się biznesem jak każdy inny. Bisignani, prezes organizacji przewoźników lotniczych IATA zaznacza - Ulubione przez władze umowy dwustronne powstrzymują konsolidację, która jako jedyna jest w stanie umocnić europejską konkurencję.

Węgierskiego Maleva sprzedano Rosji. Natomiast Czechy ogłosiły, że szukają inwestora dla CSA, linii, która jest uznawana jest za najbardziej rozwojowego przewoźnika w Europie Środkowej. CSA wozi obecnie o jedną trzecią pasażerów więcej niż LOT. Pod koniec listopada CSA ogłosiła nowe połączenia do Francji, Syrii, Grecji, Kazachstanu, Rosji oraz Gruzji. Obecnie linie latają na 104 lotniska w 44 krajach. W ubiegłym roku CSA obsłużyły 5,5 mln pasażerów, natomiast LOT 3,7 mln osób. Polski przewoźnik lata do 49 portów w 31 krajach oraz do 12 miast w Polsce. Według prognoz CSA osiągnie w tym roku 120 mln zł zysku, a LOT 50-60 mln. CSA i Aerofłot należą do tego samego sojuszu: Sky Team.

Aerofłot bardzo poprawił jakość świadczonych usług. Część tras obsługiwana jest jeszcze przez tupolewy oraz iliuszyny, ale przewoźnik posiada już nową flotę, głównie airbusy i boeingi.

W listopadzie Air France/KLM opublikowały wyniki finansowe za trzeci kwartał tego roku. Wyniki te potwierdzają korzyści z konsolidacji. Zysk operacyjny wyniósł 728 mln euro przy kosztach operacyjnych 5,7 mld euro, czyli o 12% więcej niż prognozowano. Według Jeana Cyrila Spinetta, prezesa Air France konsolidacja na rynku europejskim jest nieuchronna. Zaznacza - Jedynym jej celem musi być zwiększenie zyskowności. Air France/KLM w ostatnim czasie zakupiły 100 samolotów długiego zasięgu, a planują jeszcze następne zakupy. Air France i KLM mają dwa centra przesiadkowe: paryskie Roissy (największe w Europie pod względem liczby obsługiwanych samolotów) oraz amsterdamski Schiphol (zajmujący czwartą pozycję na tej liście). Air France/KLM przewożą wspólnie 70 mln pasażerów, latają do 250 portów i dysponują 561 samolotami. Na rynku azjatyckim mają 12% udziału, 24% w Ameryce Południowej oraz 10% na północnym Atlantyku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
konsolidacja linia lotnicza przewoźnik Iberia Alitalia KLM Air France Lufthansa Gala Capital British Airways Brussels Airlines Virgin Express LOT Aerofłot Malev CSA Sky Team




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję