TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

ULC: w 2009 mniej skarg na przewoźników lotniczych

W 2009 roku do działającej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów wpłynęło mniej skarg na linie lotnicze w porównaniu z rokiem poprzednim. W ubiegłym roku zanotowano ponad 1000 spraw i skarg pasażerskich, gdy w roku 2008 było ich 1538.


Najczęściej pasażerowie skarżyli się na odwołanie lotów (538 skarg) oraz odmowę przyjęcia pasażerów na pokład samolotów (72 skargi). 428 skarg dotyczyło przewoźników niskokosztowych i czarterowych, a 288 przewoźników tradycyjnych.

W porównaniu do roku 2008 nastąpił wyraźny spadek liczby skarg. Główną przyczyną ich mniejszej ilości była stagnacja obserwowana na rynku lotniczym. Z jednej strony spowodowało to zmniejszenie liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego, z drugiej natomiast mniejsze obciążenie floty i infrastruktury pozwoliło przewoźnikom na większą regularność wykonywanych lotów.

Ponadto w 2009 r. wszczęto procedurę upadłościową w stosunku do szeregu przewoźników (Centralwings, LTE, Volare) obsługujących loty z polskich portów.

Mając na względzie ogólną sytuację na rynku, a także ostatnie orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w znaczący sposób poszerzające możliwość ubiegania się odszkodowania od przewoźników, w roku 2010 należy spodziewać się wzrostu ilości skarg i zapytań.

W 2009 roku Komisja Ochrony Praw Pasażerów nałożyła łącznie 127 kar pieniężnych na przewoźników lotniczych za naruszenie przepisów dotyczących praw pasażerów (rozporządzenie 261/2004/WE). Najczęściej kary nakładane były za niewypłacenie pasażerom odszkodowań, niezapewnienie opieki na lotnisku oraz brak informacji o prawach przysługujących pasażerom. W 2009 roku kara minimalna wynosiła 200 zł, natomiast kara maksymalna wynosiła 4000 zł. Komisja może ukarać przewoźnika lotniczego jednorazowo karą maksymalną w wysokości 4800zł.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów w roku 2009 nałożyła kary, na łączną kwotę 143400 zł.

Dodatkowo w 2009 r. pracownicy Komisji Ochrony Praw Pasażerów przeprowadzili 16 kontroli na 6 lotniskach w Polsce (Warszawa, Łódź, Bydgoszcz, Gdańsk, Poznań i Rzeszów). Sprawdzali, czy na stanowiskach odpraw znajdują się, wskazane w przepisach prawnych, informacje o prawach pasażerów. Kontroli podlegali wybrani przewoźnicy wykonujący przewozy regularne, w tym przewoźnicy niskokosztowi. Ponadto, zarządzającym lotniskami oraz przedstawicielom przewoźników lotniczych przekazano plakaty przygotowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego informujące o podstawowych prawach pasażera w sytuacji odwołań lotów, opóźnień i odmowy przyjęcia na pokład. W trakcie niektórych kontroli stwierdzono brak wymaganych informacji, w wyniku czego Prezes Urzędu wydał decyzje administracyjne stwierdzające naruszenia przepisów rozporządzenia i nakazujące niezwłoczne ich usunięcie. Zalecenia ULC zostały już zrealizowane.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ULC skargi sprawy pasażerskie pasażerów w 2009 liczba mniej skarg na przewoźników lotniczych linie lotnicze Komisja Ochrony Praw Pasażerów odwołanie lotów Centralwings LTE Volare kary




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję