Subskrypcja





Szukaj







Aktualności dnia

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana muzyka nie przynosi zysku

Aktualności: wszystkie » atrakcje turystyczne

Obiekty gastronomiczne muszą płacić za publiczne odtwarzanie muzyki. Jednak niektórzy wygrywają procesy z ZAiKS-em.


Firmy, które nie chcą płacić, muszą wykazać, że puszczanie utworów z radia lub telewizji nie powoduje zwiększenia zysków firmy. Właśnie to udało się jednemu z restauratorów z Częstochowy.

ZAiKS żądał od lokalu gastronomicznego około 4200 zł za puszczania muzyki z radia bez umowy licencyjnej przez ponad sześć lat. Opłaty zostały wyliczone na podstawie stawek ZAiKS z 2000 roku. Właściciel tłumaczył, że ma starą wieżę, ale nie działają w niej kasety oraz płyty CD i służy tylko do słuchania radia. Ponad to z wieży korzysta wyłącznie obsługa lokalu. Nie umila ona w żaden sposób jedzenia gościom, gdyż jakość emisji jest bardzo słaba. Dlatego też puszczane radio nie ma wpływu zyski firmy.

Według ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w ramach dozwolonego użytku publicznego posiadacze radioodbiorników oraz telewizorów mogą bez konieczności płacenia odbierać nadawane utwory, nawet w przypadku gdy urządzenia znajdują się w miejscu publicznym. Jednak z odbiorem tym nie może się łączyć osiąganie, nawet pośrednio, korzyści majątkowych. W przypadku restauratora z Częstochowy, sąd uznał, że ZAiKS nie wykazał, że radio było stale włączone, a program wyraźnie słyszalny dla klientów. Bogumiła Ustajnicz, sędzia sprawozdawca podkreśliła - Powód nie udowodnił, że w okresie objętym powództwem miało miejsce w lokalu pozwanego publiczne odtwarzanie utworów objętych ochroną prawa autorskiego w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.

Sędziowie zgodnie uznali, że radio służyło głównie obsłudze lokalu.

Przedsiębiorcy zaproponowali ustawowe zwolnienie mniejszych zakładów gastronomicznych z opłat. Radca prawny Katarzyna Urbańska, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan zaznacza - Orzeczenia w takich sprawach są różne, a przecież czym innym jest słuchanie radia przez pracowników małego zakładu fryzjerskiego, a czym innym odtwarzanie muzyki w wielkich centrach handlowych.

Jednak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przygotowało projekt nowelizacji nie zgodziło się na generalne zwolnienia z opłat. Ustalono jedynie, że inkasowanie opłat będzie prowadzone przez jedną, wyznaczoną wcześniej organizację. Natomiast wysokość opłat będzie ustalana w jednym postępowaniu przed Komisją Prawa Autorskiego.

Jan Błeszyński, profesor prawa z Uniwersytetu Warszawskiego uważa - W mojej ocenie nie ma większego znaczenia, czy odtwarzanie radia w placówce handlowej lub usługowej przynosi przedsiębiorcy korzyści materialne. Wbrew pozorom odróżnienie sytuacji, kiedy licencja i opłaty są konieczne, od takiej, kiedy można słuchać muzyki w ramach dozwolonego użytku, też nie jest trudne. Liczy się to, czy odbieranie radia jest elementem działalności handlowej. Jeśli szewc, zelujący buty, słucha radia, to nikt nie ma chyba wątpliwości, że ma to tylko jemu umilić pracę. Jeśli jednak w sklepie wielkopowierzchniowym z głośników słychać kolędy, to równie oczywiste jest, że ma to uprzyjemnić zakupy klientom tego sklepu.




Komentarze


(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(podaj jeśli chcesz być powiadamiany o nowych wypowiedziach w tym wątku, Twój e-mail nie jest ujawniany publicznie, ani nikomu udostępniany)


Tagi:


Komentarze:

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2012-01-24 13:24 77.252.249.*]
udowodnienie że przynosi zyski jest proste, jeśli nie przynosi to po co ktoś puszcza muzykę. Czy cisza w lokalu sprzyjająca trawieniu jest lepsza od muzyki??? Nie ma się co zastanawiać to że muzykoterapia podczas posiłku działa wiemy od tysięcy lat. Chcesz uniknąć opłat ZAIKS zakup płyty z muzyką bez opłąta , ale uwaga jest dużo bardzo słabej muzyki która może zniechęcić klienta, tak więc posłuchaj i wybierz coś co możesz jakoś sprawdzić zanim zainwestujesz w muzykę. Tego trzeba słuchać długo więc nie może się nudzić. Trzeba posiadać kilkanaście godzin muzyki aby zapełnić dzień i różną muzykę dopasowaną do różnych gustów. To nie jest proste zadanie. Wystarczy wrzucić do wyszukiwarki muzyka relaksacyjna i posłuchać wszystkiego co się da. Zamówić coś na próbę przekonać się do produktu i zgromadzić kolekcję dobrej muzyki relaksacyjnej oraz muzyki tła pasującej do działalności. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-08-27 08:57 95.49.131.*]
Mam zespół i śpiewamy w sanatoriach za co pobieramy oplatę -do ręki lub do kapelusza odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-07-28 16:01 79.191.85.*]
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2012-01-05 12:53 77.252.249.*]
Nie jest ważne to czy muzyka jest zwolniona czy też nie lecz to czy spełnia oczekiwania klienta i niesie z sobą prawdziwą wartość muzykoterapeutyczną. Jeśli kupujemy sukienkę to patrzymy nie na cenę tylko na to jak w niej wyglądamy. Kupując coś do jedzenia również kierujemy się smakiem i wyglądem potrawy... a nie ceną i tym czy coś jest tylko zdrowe. Dobór muzyki to nie jest sprawa łatwa więc zanim zdecydujemy się na zakup muzyki której będziemy słuchać często warto pomyśleć o jej różnorodności i wartości nie do końca materialnej. Dlaczego Mozarta słucha się już setki lat ??? Dlaczego przeboje szybko się nudzą? Muzykoterapia do dziedzina nauki, do tego dochodzi gust itd.. Polecam zapoznanie się z profesjonalnymi kolekcjami kanadyjskiej muzyki relaksacyjnej o nazwach Solitudes i Avalon. Wydawnictwo zdobyło wiele nagród i od ponad 30 lat jest liderem tego typu muzyki na świecie. Próbki są dostępne na wielu portalach w sieci. Na tym przykładzie można pokazać jak szeroka może być oferta muzyczna i na jakim poziomie muszą być płyty aby można było ich słuchać jako tło. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2012-01-05 13:19 77.255.222.*]
Może jesteś bardzo bogata i przy kupowaniu sukienki nie patrzysz na cenę. Samochód też pewno masz Roys Rolls... Niestety 95% kobiet w naszym kraju musi ze względów oczywistych zwracać uwagę na cenę sukienki, często także jedzenia. Jesteśmy jednym z najbiedniejszych krajów Unii Europejskiej. Mimo to polskie kobiety bardzo ładnie wyglądają i podobają się wszystkim europejczykom. odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2011-04-30 14:55 89.231.147.*]
Temat jest trudny i wysoce kontrowersyjny - ostatnio zgłaszał się do nas przedsiębiorca prowadzący budkę z hot-dogami, który oczywiście musi płacić za muzykę puszczaną w budce. Zaiks zażądał opłaty w wysokości ok 2000 tysięcy złotych za okres, kiedy jeszcze nie odtwarzał muzyki z naszych płyt, a puszczał radio. Temat związku z umilaniem czasu klientom, którzy piją kawę w lokalu poprzez odtwarzanie muzyki jest jeszcze w miarę zrozumiały, ale umilanie czasu klientom w "budce szybkiej obsługi". Klient nawet nie wchodzi do "lokalu". Oczywiście polecamy swoją ofertę - www.musicdays.pl Pozdrawiam
Tomasz Kowalczyk
www.musicdays.pl
info@musicdays.pl
odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2011-05-24 23:15 78.8.216.*]
Co za gówno !!! Same reklamy Waszych tez w sumie pseudo firm z Waszymi płytkami za stówkę ! odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2011-05-25 02:31 178.36.135.*]
Ty Heniek. Napisz no, czy ty jesteś głupi? odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że... [2011-11-24 10:20 77.237.21.*]
chcialabym zapytac o piosenki ktore ktos nagrywa sam w domu na cudzych podkladach muzycznych a potem te piosenki sa odtwarzane w internetowym radio-prosze o odp czy to zgodne z prawem,nieraz tak ladne piosenki probrazaja sie w wyjace namiastki piosenek odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że... [2011-11-24 20:17 178.36.245.*]
Niestety jest to nielegalne. Przerabianie utworów bez zgody autora jest łamaniem prawa autorskiego. Twórca utworu może się zgodzić na przeróbkę swojego utworu ale ma prawo też odmówić jakichkolwiek przeróbek i dlatego konieczne jest tutaj uzyskanie specjalnego zezwolenia autora. Nie wspominam już o publicznym odtwarzaniu takiego utworu. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-30 12:56 88.156.13.*]
Nie chodzi o to czy lokal miał zysk czy nie. Moim zdaniem sąd wziął pod uwagę prawo autorskie "Art. 23.
1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i architektonicznourbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.
2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego." Czyli potraktował to jako użytek osobisty przez krąg ludzi zatrudnionych w firmie.
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-30 12:45 88.156.13.*]
Czyli jednak chodzi o to, że radio było na zapleczu czy w takim miejscu, że służyło jedynie personelowi. Ja chciałbym zwrócić uwagę na dyskryminowanie twórców niezależnych przez samo prawo autorskie i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Np. importerzy, producenci urządzeń kopiujących muszą odprowadzać opłatę na rzecz OZZ. Te dzielą to między "swoich". A co z twórcami niezależnymi. Inkasowanie ma być prowadzone przez jedną organizację. No ciekawe przez którą. Przypomina to czasy gdy żeby coś osiągnąć trzeba było należeć do partii. Czysty "bolszewizm". Wstyd Panie Ministrze i wszyscy Ci, którzy to prawo tworzyli. A może to było przewidziane? Pozdrawiam!
Ryszard Aziewicz
www.playback-artim.pl
muzyka bez zaiks
odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2011-04-12 12:31 83.6.167.*]
Free Music znajdziecie pod adresem : www.freemusic.com.pl Mają doskonałą muzykę, są stowarzyszeniem (podobnie jak ZAiKS i pozostali), a więc jest dodatkowa gwarancja, że nie znikną z dnia na dzień. Rzeczywiście byli chyba pierwsi na rynku. Poza tym swoim klientom udzielają pomocy i doradzają w kwestiach przepisów, prawa itp. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 15:21 89.171.234.*]
Czy puszczajac muzyke z Radia Internetowego (nie polskiego) należy płacić do ZAIKS? Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 23:59 178.36.160.*]
Godne polecenia jest też Free Music. Chyba pionier na rynku w tej branży. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 17:47 178.36.150.*]
Polecałbym tutaj raczej publicmusic lub adamusic. Firmy te działają najdłużej na rynku i maja ugruntowaną pozycję. Współpracują z nimi supermarkety więc tutaj sprawa jest bezpieczna a to jest w tym wypadku bardzo ważne. Poza tym proszę posłuchać ich muzyki... odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 16:46 178.36.150.*]
Witam, opłaty należy dokonywać za publiczne odtwarzanie muzyki. Nie ma znaczenia czy muzyka ta odtwarzana jest z radia, TV, płyty CD, internetu, telefonu czy z kosmosu. Nie ma też znaczenia czy radio nadaje z Rosji, Chin, Wybrzeża Kości Słoniowej czy Korei Północnej. Odtwarzając muzykę korzystamy z czyjejś twórczości i tamte osoby chcą za to zapłaty. Jeśli przyjdzie do Pana do sklepu kupić towar Chińczyk to też zapłaci za niego jak każdy Polak (mimo, że z zagranicy).
Podobnie wygląda sprawa z tranzystorkami na bateryjkę czy z TV na siłowni itp. Opłaty należy odprowadzać wszystkim czterem organizacjom: ZAIKS, STOART, SAWP a nawet ZPAV. Jeśli nie chcemy nic płacić to po prostu wyłączmy ten tranzystorek lub to TV i sprawa załatwiona. Jeśli jednak potrzebujemy muzykę to trzeba płacić. Takie jest niestety prawo. Oprócz wyłączenia muzyki można skorzystać jeszcze ewentualnie z oferty jakiejś firmy prywatnej, która udzieli nam licencji na utwory ze swojego repertuaru. Trzeba zwrócić tutaj uwagę na legalność takiej firmy. Najlepsza będzie polska firma bo jakieś zagraniczne nie dają nam pewności i bezpieczeństwa a w przypadku konfliktu np. z ZAIKS na pewno nikt od nich tutaj nie przyjedzie chronić swoich klientów.
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 16:37 89.231.147.*]
Oczywiście, że tak - polecam musicdays.pl, muzyka bez zaiks już od 25zł odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-01 00:11 77.65.7.*]
Mam pytanie czy jak mam tranzystorek mały bez odtwarzacza ,i jest na bateryjkę w zakładzie fryzjerskim to tez muszę wszczynać opłaty ?? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-11 23:07 77.65.7.*]
Co to znaczy zysku jak może przynosić zysk, mam mały tranzystor na baterię bez odtwarzania płyt tylko jest radio i to tylko 2 programy czy za takie płaci się opłatę za radio i ZAIKS. Chcę mieć w zakładzie fryzjerskim wiadomo ze nie słychać jak chodzą suszarki czy maszynki ale chętnie bym skorzystała z tego radyjka jak nie ma klientów a nawet jak są z klientem się rozmawia o wykonanej usłudze nie ma teraz kolejek by przesiadywali klienci . Proszę o konkretną odpowiedz czy mogę ? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-12 01:42 178.36.26.*]
Niestety przyczepią się nawet do małego tranzystorka. Jeśli włącza Pani radio jak nie ma klientów to nie ma sprawy. Zresztą wtedy nawet przedstawiciel handlowy ZAIKS nie usłyszy, no bo go nie ma. Jeśli jednak przy klientach to się doczepią. Abonament RTV z kolei płacimy nie tylko jak jest radyjko włączone ale także jak nie jest włączone. Za samo posiadanie. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-06 23:51 178.36.56.*]
Witam, ja też mam "mały" wibratorek na 12 bateryjek R40, który też gra mi w "duszy" przez cały dzień pracy w zawodzie kelnerki. Czy też muszę za tą "muzykę" płacić tym "Menom" z zaiks??
Pozdrawiam
Beata
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-03-22 15:11 78.9.99.*]
A jak wygląda sytuacja z TV na w siłowni? Czy też należy płacić do ZAIKS??? odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS- FreeMusic [2011-03-20 10:54 83.6.165.*]
Od ponad 4-ch lat korzystam w mojej restauracji z płyt FreeMusic, zakupionych od Stowarzyszenia Niezależna Fonografia Polska. Już zapomniałem co to takiego ZAiKS, ZPAV i inni! Z FreeMuisic korzystają także wszyscy moi znajomi, prowadzący lokale gastronomiczne czy sklepy. Możecie ich znaleźć pod adresem: www.freemusic.com.pl odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-03-20 01:25 88.156.36.*]
odpowiedz »

Muzyka wolna od opłat ZAIKS, STOART, ZPAV [2011-03-20 01:25 88.156.36.*]
Nie ma co walczyć z wiatrakami. Kupuj muzykę bez opłat ZAIKS itd.
Poza tym wykorzystuj ją w sposób świadomy. Trzeba tego sie nauczyć bo przynosi korzyści. Muzyka niezależna: www.playback-artim.etpro.pl
Oczywiście pozdrawiam inne firmy sprzedające muzę niezależną.
odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-12-23 01:56 83.238.48.*]
No jest jest reklama. Dla tych, którzy nie chcą sądzić się z zaiksem. A jeśli ktoś woli toczyć wojny z zaiksem... to nie chodzi mu o muzykę tylko o wojnę. polecam korzystać z przyjemności życiowych typu muzyka z dobrej nowej organizacji niż z zaiksa i innych krętaczy. po zastosowaniu tych porad, wojny się skończą i ludzkość zazna spokoju w muzycznej błogości. Bo nie o wojny chyba polakom chodzi? odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-12-23 02:32 178.37.242.*]
A ile tu pobierają za reklamę? Bo ja też chciałbym coś zareklamować za darmo i nie wiem... odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-12-23 00:14 178.37.242.*]
A co to za kryptoreklama?? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-12-22 14:19 83.238.48.*]
Firma Fair Play Music proponuje Państwu możliwość publicznego odtwarzania muzyki bez konieczności uiszczania opłat dla ZAIKS, STOART, ZPAV, SAWP i innych organizacji! Głównym przedmiotem działalności firmy Fair Play Music jest udostępnianie muzyki na podstawie licencji w miejscach, gdzie korzystanie z niej wiąże się z osiąganiem korzyści finansowych. Za tę usługę pobierana jest opłata abonamentowa, która daje nieograniczony dostęp do ciągle aktualizowanej bazy utworów muzycznych. FairPlayMusic Sp. z o.o. 44-293 Gaszowice skr. pocztowa 13 tel. +48 531 55 22 33 czynny od 9-16 biuro@fairplaymusic.pl Gadu Gadu: 24239470 http://www2.fairplaymusic.pl/ odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-11-17 14:54 95.51.47.*]
Nie wiem dokladnie - mnie to akurat nie martwi, bo to dla mnie drobiazg. Wydaje mi sie, ze raczej nie dzwonia, tylko automatycznie przysylaja przedluzenie, jak sie konczy rok. odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-11-17 13:20 178.36.10.*]
No o.k. ale ja wolałabym, żeby nie było tych corocznych potwierdzeń i rejestracji. Jest to dla mnie niezrozumiałe i nie wiem co się za tym kryje. Co roku dzwonią do wszystkich klientów i pytają? I za piętnaście lat też zadzwonią? Pewnie muszą do tego celu zatrudnić dodatkowe sekretarki. Po co? Albo sprzedają raz na zawsze jak inni albo tylko na rok. Jak zrezygnują z tego to mogłabym się zdecydować... odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-11-17 08:26 95.51.47.*]
ło matko...wietrzysz niepotrzebne spiski :P Pisalem do nich, dzwonilem, rozmawialem. Kontakt bardzo ok, zreszta na stronie wyraznie pisza "placa panstwo tylko RAZ za plyty, licencja jest bezplatna". Jak dzwonilem, to mi wyjasnili po prostu, ze tzw. "aktualizacja" wyglada po prostu w ten sposob, ze po roku pytaja czy zyczysz sobie dalej odtwarzac ta muzyke i jesli tak to jest przesylana automatycznie kolejna licencja, itd, itd, wiec nawet nie musisz o tym pamietac, bo sami przypominaja. Maja taki uklad zdaje sie z producentem/wydawca. Po prostu tworza swoja baze klientow, ktorzy odtwarzaja ich muzyke i co roku ja aktualizuja, to wszystko - ja sie niczego nie obawiam, mam tanie plyty, licencje, pieczatki, podpisy, no i klawa muze i nie place od zadnej powierzchni, ani zadnych abonamentow. Ale wiadomo, kazdy ma swoje podejscie... odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-11-17 05:00 178.36.10.*]
O.K. ale tutaj jest chyba jakiś "haczyk". Jeśli licencja jest jak piszesz dożywotnia no to po co ją co roku aktualizować??? Przecież to jest problem dla nas (klientów) jak i chyba dla tej firmy - co roku dla każdego wypisywać te aktualizacje? A jak za rok firma zażąda jednak pieniędzy za aktualizację albo wycofa tytuł albo po prostu zniknie z rynku? Nie mam pojęcia o co im chodzi z tymi dziwnymi aktualizacjami. W innych firmach np. ada music płacisz raz, wprawdzie trochę drożej ale masz spokój na zawsze. Do końca świata. Jak ZAIKS się zorientuje, że licencja jest tylko na rok to będą robić ciągle "podchody", a nuż mnie przyłapią przy nieważnej licencji - już ich poznałam od tej strony... odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-11-16 11:43 95.51.47.*]
Kupuje tam plyty bez oplat i nic mi sie nie pomylilo. Plyty za 59 zl to chyba 1/5 ich oferty. W dodatku licencja jest dozywotnia tylko aktualizowana co rok - zupelnie za darmo. Uwierz szukalem wszedzie i tam po prostu maja najtaniej. Moze nie daja jakichs naklejek na szybe, ale muze maja dobra, wystarczy troche poszperac i posluchac. odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-10-21 00:48 178.36.17.*]
Byłam tam ale płyty są nie po 29 a po 59. Coś ci się pomyliło. A dodatkowo za tą opłatę dają tylko na rok a później musisz na nowo kupować i pewnie po wyższej cenie. W każdym razie dobrze, że jest konkurencja. Z tego wszystkiego jednak wybrałabym publicmusic. Tam dają licencję na zawsze a płyty mają po 5 zł. Poza tym w publicmusic mają najwięcej różnorodnej muzyki i nie jakieś medytacyjne tylko normalną muzykę odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-11-16 11:34 95.51.47.*]
Słuchaj ja tam kupuję płyty - nie ma żadnych opłat po roku, po prostu co rok za darmo aktualizuja - płacisz tylko za płyty. Zresztą sam zobacz, płyty za 59 zł to chyba tylko 1/4 ich asortymentu. Może nie dają jakichś naklejek na szybe, ale sprobuj znalezć tansza muzyke bez zaiks niz tam - uwierz szukalem wszedzie. Sa po prostu najtansi, a i muza naprawde ok, wystarczy troche posiedziec, poszperac i posluchac. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-10-20 18:53 89.231.147.*]
Płyty z muzyką bez opłat dla ZAiKS to nie problem. Znalazłem ostatnio sklep MUSICDAYS.PL - gdzie można zakupić płyty zwolnione z opłat już nawet za 29 zł! mają spory wybór naprawdę świetnej muzyki instrumentalnej, polecam! odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-10-10 17:29 83.31.189.*]
Zgadzam się z autorem postu o FreeMusic. To najlepsza firma dostarczająca płyty z muzyką, za która nie trzeba nikomu nic płacić za publiczne odtwarzanie. Mają kompozytorów i wykonawców z Polski i z zagranicy. Rewelacja! Płyty kupuje się w internecie, na stronie www.freemusic.com.pl odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-08-26 03:28 178.36.172.*]
Ja z kolei skorzystałem z oferty publicmusic. Mają chyba najbogatszą bazę muzyczną od jazzu po house. Jak mi się płyty osłuchają to dzwonię i dosyłają mi następne i to po 5 zł !! albo proponują radio internetowe. Dobrze, że powstają takie firmy. Zaiks w końcu musi zrozumieć, że nie wszystko da się "załatwić" w ustawie. Załatwi ich zwykła konkurencja... odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-10-10 17:25 83.31.189.*]
Ja i wielu znajomych od kilku lat korzystamy z płyt FreeMusic, które można kupić przez stronę internetową www.freemusic.com.pl Świetna, różnorodna muzyka: pop, smooth jazz, chillout, blues, swing i wiele innych gatunków. Jak trzeba pomagają też w różnych sprawach, dotyvzących prawa autorskiego itp.
Polecam gorąco
odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-08-26 03:21 178.36.172.*]
No tak, ale słuchałem tego i ... zasnąłem. W moim sklepie potrzebuję muzyki a nie ćwierkania ptaszków... rzempolenie też mnie nie zadowala. Dziękuję za taką ofertę odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-08-23 13:04 77.252.249.*]
Można korzystać z muzyki zwolnionej z opłat na rzecz ZAiKS-u i innych OZZ. Ja wybralem ofertę www.vtm.com.pl pełen profesjonalizm, muzyka super jakościowo, nic dodać nic ująć. Teraz i goście są zadowoleni i ja bez obaw mogę puszczać w lokalu muzykę . Tylko VTM ! odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-08-11 22:52 83.20.186.*]
Proponuję aby ktoś się zmobilizował i położył kres bezsensownych opłat -jak można cale zycie pobierać opłaty za sprzedany utwór...BZDURA. Mam propozycje -powinna zostac wprowadzona opłata za publiczne czytanie ksiazki. dla stowarzyszenia pisarzy polskich,wydawnictwa tez powinny pobierac oplaty za publczne czytanie itd...TO jest nienormalne odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2012-01-05 21:37 81.15.134.*]
I tu dotykasz sedna sprawy,jak można za raz sprzedany towar jakim jest muzyka pobierać w nieskończoność oplaty,każdy murarz,stolarz,czy inny producent dzięki ktoremu mamy korzyść materialną chciałby pobierać opłaty za raz wykonaną pracę,doszliśmy do absurdu,ale ten absurd niektórym odpowiada i jest bardzo korzystny i ściągający sępy które w postaci zaiksu mogą się jeszcze pożywić.... odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-06-29 00:28 213.238.106.*]
Jamendo SA NIP : LU 22234927 Siedziba spółki :
41 Avenue de la Gare
L-1611 Luxembourg
Grand Duché de Luxembourg Telefon: +352 26 53 42 1
Fax: +352 26 53 42-42 Proszę więc zadzwonić i spytać. To JA jako przedsiębiorca decyduję z kim podpisuję umowę, ministrowi nic do tego. Chyba że rozumiemy całość jak Aferę HAZARDOWĄ, gdzie minister jest stroną Organizacji i dostosowuje prawo pod zlecenie Kolegi. CYTAT z serwisu ( UMOWY) " To jest legalne: Jamendo Pro zapewnia zgodność z przepisami prawa, wystawiając certyfikat świadczący, że nie musisz ponosić opłat na rzecz stowarzyszeń ochrony praw autorskich. Artyści są niezależni i wyrazili zgodę na rozpowszechnianie swojej muzyki za pośrednictwem Jamendo Pro. " KOD PROMOCYJNY - Fidel PL
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-07-05 01:08 178.36.32.*]
No tak, ale jakaś firma z Luksemburga nie budzi u mnie zaufania. Skoro mamy tutaj w Polsce Polskie prawo to my musimy je przestrzegać. Firma z Luksemburga może mieć w nosie nasze polskie prawo ale jeśli Ty z tego swojego "kodu promocyjnego" osiągasz tutaj korzyści finansowe to bierzesz w tym czynny udział. Wiele wskazuje, że aby prowadzić takie działania konieczne jest odpowiednie zezwolenie ministra kultury. ZAIKS i STOART takie zezwolenie posiadają a Ty jak sądzę go nie masz ... I nic tutaj nie pomoże telefon do Luksemburga... Jak chcesz to podam Ci konkretne przepisy Ustawy o Prawie Autorskim. odpowiedz »

Jest sposób na ZAIKS: trzeba udowodnić, że puszczana... [2010-05-26 13:07 178.36.27.*]
Z tym Jamendo Pro to nie jest takie jasne. Jamendo pełni tutaj rolę taką samą jak organizacja zarządzania prawami autorskimi (pobiera opłaty dla autorow i zbiera prowizję dla siebie) a na to konieczne jest odpowiednie zezwolenie Ministra Kultury. Jamendo takiego zezwolenia nie ma więc jego działalność w Polsce (w zakresie Pro) jest niezgodna z Ustawą o Prawie Autorskim a to oznacza, że jest niezgodna z prawem. Obawiałbym się korzystać z takiej oferty... odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-05-20 10:01 77.253.156.*]
MUZYKA wolna od ZAiKS Jamendo PRO
to szeroki wybór utworów wysokiej jakości do nagłośnienia pomieszczeń! Możesz wybrać dowolny nastrój
pop, rock, lounge, jazz, muzyka elektroniczna i wiele więcej
bez reklam i bez przerw,
aktualizacja 15 000 albumów najwyższej jakości Zwolnienie z opłat ZAiKS, STOART, ZPAV... Gwarantowana zgodność z prawem, dzięki załączeniu zaświadczenia. Wielu klientów już do nas dołączyło! Konkurencyjne ceny. Skorzystaj z licencji Jamendo PRO od 96 euro rocznie !
Jamendo PRO wystawia Ci zaświadczenie potwierdzające Twoje prawo do wykorzystywania muzyki w ramach licencji Jamendo PRO. Przy zakupie muzyki, licencja Jamendo PRO pełni rolę certyfikatu. Certyfikat ten jest oficjalnie uznawany przez instytucje zarządzające prawami autorskimi i zwalnia Cię ze wszystkich opłat na rzecz tych instytucji. Pamiętaj :
KOD PROMOCYJNY
"Fidel PL" wpisujemy podczas wypełniania formularza,
składając zamówienie w celu otrzymania
Patrona "Prawnego" na terenie Polski
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-03-31 00:59 87.205.80.*]
Sprawę może rozwiązać jedynie konkurencja. Do tej pory firmy te nie miały konkurencji i podnosiły ceny w nieskończoność. Dziś mają już pod nosem prywatne firmy i muszą się z nimi liczyć. A jak nie to po prostu stracą klientów. Mnie już stracili. Odtwarzam publicmusic i wypowiedziałem umowy z ZAIKS i ZPAV. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-02-25 23:03 80.48.231.*]
Witam! Wygrana sprawa ze STOARTem w 2007 roku i oddalenie podobnej ZAIKSu.
Kontrolerzy nekali mnie przez min 1 rok !Wreszcie pieknego dzionka wchodzi do mojego sklepu policja z przedstwicielem Stoartu!Oczywiscie predzej gosc z tejze firmy straszyl mnie i pracownikow ,ze poda wszystko na policje wlacznie z tym ,iz odtwarzam muzyke z plyt pirackich .(oczywiscie nie,chcialem umowy podpisac)Zdziwilem sie bardzo :-)chociaz, bylem przygotowany na taka ewentualnosc.
Co nastepuje:
1 przesluchania na komendzie;ja i pracownicy podtrzymujemy ,iz muzyka odtwarzana jest na potrzeby wlasne ,a odbiornik jest w miejscu pracy natomiast pirackie cd (szt 10)sa moje i nie pamietam skad je mam.
2Sprawa w sadzie i wyrok:umozenie w sprawie piratow-niska szkodliwosc ,umozenie odnosnie odtwarzania;brak namacalnych dowodow ,iz odtwarzanie muzyki wiąze sie z wymiernymi korzysciami materialnymi.
Wszystko OK !!!tak sobie pomyslalem:-),az tu nagle cykliczne kontrole z ZAIKSu!
Co nastepuje pod koniec 2007;
1 Straszenie mnie i pracownikow;wszyscy wiemy jak to przebiega:-)
2 Przesluchanie na komendzie:podobna wersja tlumaczen jak w/w przypadku .Podalem wtedy ksero ze sprawy STOARTu
3 Od tej pory nie dostalem zadnego pisma z komendy, sadu ,stoartu ,zaiksu a mija juz ponad 2 lata.
Podsumowujac warto jest z nimi walczyc nawet w sadzie!!!
Aaa ,nie przytaczam artykulow ,poniewaz nie mam przy sobie akt sprawy.
Pozdrawiam GS
PS Zaoszczedzilem na tym ponad 10tys:-)
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-03-01 09:44 83.7.138.*]
Witam, mam pytanie czy mog sie poradzic , wlasnie zaiks odwiedzil mnie i mam pytanko czy moge w podobny sposob bronic sie i czy na pewno wygrales sparwe. prosze o odpowiedz na maila .z gory dziekuje-kchrapek@op.pl odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-03-01 19:59 178.36.37.*]
Można powalczyć ale pamiętaj, że nasi sędziowie nie znają ustaw a już na pewno ustawy o prawie autorskim. Ponieważ są ignorantami w tej dziedzinie (najczęściej, zwłaszcza jeśli chodzi o sędziów sądów rejonowych) to w całości polegają na tym co im ... ZAIKS powie. Ci z ZAIKS o tym wiedzą i "wciskają" sędziom co chcą bo i tak się nie zorientują. A jak się taki sędzia zorientuje po sprawie to będzie to tuszować, żeby się dalej nie ośmieszać i wówczas trudno jest dowieść swoich racji. Dlatego jeśli już walczysz to musisz mieć dobrego prawnika. Najlepiej znanego, żeby sędzia miał do niego szacunek i nie ignorował go. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-11-03 17:31 81.219.41.*]
Właśnie nęka mnie Zaiks, Stoard i ZPAV jednocześnie. Czy muszę ze wszystkimi mieć podpisaną umowę? Prowadzę niewielki lokal gastronomiczny. Nie mam dużych obrotów, dlatego pracujemy sami. Nie zatrudniamy pracowników. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-06-23 11:29 188.146.114.*]
Witam. Prosiłabym, jeśli jest taka możliwość o podanie aktów prawnych, od osób które wygrały sprawy w sądzie z tymi instytucjami.
Mam dwa salony fryzjerskie i problem ten co większość z was, niby muszę płacić od każdego salonu osobno co chodzi o ZAiKS.
Dziękuję za info.
Pozdrawiam,AJ
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-04-21 13:14 89.76.220.*]
Ryj Bym Ci Obił Najchętniej - Powiedz Gdzie Masz Zakład A Oduczymy Cię Kraść odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-04-24 20:36 89.76.126.*]
a wszystkich nierobów zwących się inspektorami do kamieniołomów odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-03-11 19:34 79.191.13.*]
To od kiedy kradzież nazywa się oszczędnością. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-02-09 15:31 79.191.10.*]
muzyka zwolniona z opłat + DVD i problem z głowy odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-02-09 15:28 79.191.10.*]
muzyka zwolniona z opłat + odtwarzacz DVD i problem z głowy odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-02-01 19:05 89.78.175.*]
Jestem artystką, której nagrania odtwarzane są w radio i w telewizji. Jedno mogę powiedzieć. NIGDY nie dostałam z tego tytułu tantiemów, mimo,że należę do STOART i do ZAIKSU. Czyli, jedno WIELKIE naciąganie! odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-02-03 15:15 83.4.173.*]
I nigdy nie dostaniesz "tantiemów". Bo artyści mogą nie dostać "tantiem". odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2010-01-04 12:58 138.233.35.*]
a wedlug mnie to wszystko jedno wielkie g... i naciagactwo. Place abonament RTV? Place. Jesli mam radio w firmie, to musze zaplacic dodatkowy abonament za radio w firmie (oprocz tego co mam w domu).
Czy stacje radiowe placa za pozwolenie puszczania muzyki? Oczywiscie ze tak. A jakie ma znaczenie czy ja wlacze sobie radio w kiblu czy puszcze u siebie w knajpie? Jakie ma znaczenie czy to mi zwieksza dochody czy tez nie? Slucham STACJI RADIOWEJ! Oni juz raz zaplacili za wykorzystanie utworu! Zaplacili za koncesje na nadawanie na Polske. Ile razy jeszcze trzeba zaplacic, zeby rozne firmy-naciagacze byly usatysfakcjonowane?
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-07-30 20:45 80.48.222.*]
a czy kościuł też płaci ZAIKS-owi za psalmy itp.? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-03-03 01:40 193.200.133.*]
czytam i czytam i nic z tego nie wynika. Może ktoś zaproponowałby jakiś sposób na ominięcie tych przepisów. W końcu jesteśmy Polakami, i kombinowanie mamy we krwi. Ja zrobiłbym to tak: gadam z moja zaprzyjaźnioną kapelą, która nagrywa mi płytę. a nawet klika, żaden dla nich problem. Podpisują się na dokumencie, że prawa autorskie przechodzą na moją własność. Jak ktoś zapyta gdzie opłaty to pokazuje mu płyty i uparcie twierdze że nic innego nie puszczam.Dlaczego miałbym płacić komuś za puszczanie muzyki która należy do mnie?? Jakieś za? i przeciw? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-12-31 14:17 87.207.72.*]
Jeżeli masz uprawnienia do praw autorskich to nie ma zasadniczo z tym problemu. To jest tak jak byś dostał tą zgodę licencyjną (ale na puszczanie tylko tej muzyki). Promowałbyś przecież swoją muzykę. Jeżeli jednak byłoby podejrzenie, że puszczasz inną muzykę miałbyś sprawę w sądzie. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-05-11 18:11 79.185.217.*]
slucham wylacznie muzyke z platformy niemieckiej "premiery", ktora abonuje w niemczech, muzyke odbieram z satelity astra.Czy w tym przypadku musze uiscit oplate dla ZAiKS. Muzyke ta klienci traktuja to tak samo oczywiste jak sol w chlebie. muzyka ta niema wplywu na obrot mojego malego baru wiejskiego. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-14 12:57 83.21.248.*]
... i nikt by z tymi opłatami jeszcze nie polemizował gdyby była jedna organizacja je pobierająca i jakieś rozsądne stawki. Ale paranoją jest gdy jedna firma musi płacić 4 różnym instytucjom, a wszystkie pobierają krocie. Co ja piszę 4 -em! Piątą jest ogólna opłata za RTV! Zaiks, STOART, SPAV, i jeszcze jakby tego było mało jakiś SAWP. Wszyscy zdzierają wg własnych stawek i proszę mi wierzyć nie jest to kilkaset lecz w bilansie rocznym kilkanascie tysięcy złotych ! A jak ma się do tego opłata za RTV, czy telewizja nie płaci już tych haraczy za odtwarzanie? Czy firmy muszą dublowac te opłaty? Jestesmy stosunkowo niewielkim nadmorskim hotelem i sezon trwa tu raptem 3 miesiące, a opłata naliczana jest za telewizor i radio w każdym pokoju przez okres całego roku. Już dawno powinno się coś w tym zakresie zrobić. odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-12-18 09:50 77.253.1.*]
może wyjściem jest zapisanie w regulaminie hotelowym: zakaz słuchania muzyki na terenie obiektu? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-08 09:14 217.116.100.*]
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-07 23:19 91.94.17.*]
To jest skandal , Zaiks to jadna z trzech firm które karzą sobie płacić za odtwarzanie muzyki w lokalach !!! A wszystko wedle prawa , to bardzo wielki obciążenie dla małych firm ??? I jak w tym kraju może być dobrze ??? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-19 11:17 91.198.230.*]
kiedy wkońcu niektórzy Polacy zrozumieja że za prawo autorskie się płaci. Odtwarzanie muzyki bez zezwolenia to KRADZIEŻ czy to się komuś podoba czy nie i nie ma nic tu do rzeczy czy radio się przysłużyło do zysków czy nie. Jeśli ktoś się z tum nie zgadza to niech sam nagra swoją płytę i ją sobie odtwarza odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2011-04-09 22:43 83.10.168.*]
za ta muzykę zapłacono już kilkakrotnie ty brandzlu !!! jędrek odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-08-17 22:47 79.162.168.*]
Chyba nie wiesz o czym mowisz, to artysci ciesza sie z darmowej promocji w obiektach publicznych bo jest duza konkurencja odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-07 13:12 81.219.42.*]
prowadze restauracje od wielu lat i jeszcze dwa lata temu bylam nieswiadoma , ze trzeba placic podatek 3 firmom(placilismy dwóm).wpadli do nas panowie ze spav lub stoart (nie pamietam); postraszyli, wyliczyli na wstecz koszty odtwarzania przez kilka lat ,a my, spanikowani , zaplacilismy im lapówke , zeby uniknac zaplaty calej kwoty z odsetkami. To byli eksperci w wymuszaniu haraczu ! A na marginesie - kwoty są niewspółmiernie wysokie i dramatycznie podwyższają koszty prowadzenia działalnosci!
renata
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-05 13:56 62.141.233.*]
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-07 08:39 91.193.199.*]
Prowadzę kawiarnię od 11 lat wylądowałem w Sądzie i w trybie szybkim przegrałem z ZIKS muśiałem zapłacić wszystkie koszty i jeszcze dali mi komornika.Słucham obecnie tylko radia internetowego i też muszę płacić .Radia słucha obsługa nie ma to wpływu na przychody w knajpie.A sprawa najważniejsza jestem płatnikiem podatku VAT a oni nie wystawiają faktur VAT dlaczego ? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-12-18 09:54 77.253.1.*]
wŁasnie fiskus ich drapnal za nieplacenie podatku vat odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-05 13:56 62.141.233.*]
odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-05 13:13 83.15.101.*]
Walka hotelarzy/restauratorów o jedną organizację, która będzie zbierała opłaty i potem zajmie się ich redystrybucją trwa już od lat i zawsze kończyła się niczym. Lobby ZAiKS, STOART itd (a tych firm może być nieskończenie wiele) jest zbyt silne. Zobaczymy... odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2008-11-05 13:09 83.4.129.*]
Ten Błeszyński to kolejny supermądry profesor co podaje oczywiste przykłady. A jak w budce z hotdogami leci radio to dla kogo ono jest i kto go słucha? odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2009-08-17 22:49 79.162.168.*]
swieta prawda, najlepszy bylby bojkot i artysci polscy na kolanach by prosili o puszczanie ch utworow odpowiedz »

Muzyka nie przynosi zysku, nie musisz płacić ZAIKSowi [2012-02-04 18:37 83.30.101.*]
a wrazie kontroli? odpowiedz »