TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Komisja Europejska chce systemu wymiany informacji o pasażerach linii lotniczych

Utworzenie unijnego systemu wymiany informacji o pasażerach, którzy latają ze wszystkich państw trzecich do Unii Europejskiej i odwrotnie to jedna z propozycji legislacyjnych, jakie przyjęła Komisja Europejska w ramach strategii walki z terroryzmem. Pozostałe propozycje dotyczą przeciwdziałania wykorzystywaniu materiałów wybuchowych przez terrorystów oraz rozszerzenia na internet obecnej legislacji unijnej o karalności rekrutowania i nawoływania do aktów terrorystycznych.


Franco Frattini, komisarz ds. wewnętrznych podkreślił - Terroryzm stanowi zagrożenie dla politycznych fundamentów UE, jak również dla życia i dobrobytu naszych obywateli. Dodał - Musimy zachować czujność i odpowiednio oceniać zagrożenie, podejmując właściwe i proporcjonalne środki prewencyjne na poziomie europejskim i krajowym.

Komisja Europejska zaproponowała, aby przewoźnicy lotniczy udostępniali organom ścigania oraz jednostkom wyspecjalizowanym w działaniach antyterrorystycznych wszystkie dane o pasażerach oraz ich podróżach, tzw. PNR (Passenger Name Record). Chodzi aż o 19 różnych danych, między innymi: numery lotów, karty kredytowej, telefonu, adres, czy e-mail.

Frattini zaznaczył - Przewoźnicy i tak te dane już dziś zbierają w celach komercyjnych. Teraz chodzi o to, by przekazali je odpowiednim narodowym organom. Jednocześnie zapewnił, że zbierane dane nie będą obejmować informacji wskazujących na religię, pochodzenie etniczne i rasowe pasażera.

Zgodnie z propozycją dostęp do danych miałyby odpowiednie służby wszystkich państw przez pięć lat, a w szczególnych sytuacjach nawet przez dodatkowe osiem, czyli w sumie przez 13 lat od daty lotu.

Do tej pory kraje Unii Europejskiej zbierały oraz wymieniały się danymi pasażerów, którzy przybywali spoza UE tylko w ramach walki z nielegalną imigracją. Natomiast w związku ze zwalczaniem terroryzmu, pod naciskiem USA oraz Kanady, Unia Europejska zawarła umowy o przekazywaniu danych o pasażerach latających z państw członkowskich tylko do tych dwóch krajów.

Jedynie trzy kraje unijne: Wielka Brytania, Francja i Dania przyjęły akty legislacyjne związane ze zbieraniem i wykorzystywaniem danych PNR i rozpoczynają wdrażanie narodowych systemów.

Najnowsza propozycja Frattiniego dotyczy danych o pasażerach wszystkich lotów spoza Unii Europejskiej do któregokolwiek z państw członkowskich, czyli także z Rosji, Chin i odwrotnie, do których dostęp miałoby wszystkich 27 państw.

Komisarz Frattini zakłada, że nie będzie żadnego problemu ze zbieraniem danych od przewoźników unijnych. Jednak gorzej może być w przypadku przewoźników z państw trzecich. Trzeba będzie zmusić linię lotniczą, np. z Rosji, aby przekazywała władzom kraju unijnego, w którym ląduje, dane o swoich pasażerach. Frattini zaznacza - Będziemy przyjacielscy, ale surowi. Na początku zaproponujemy naszą metodę, a jeśli to nie zadziała, narzucimy. Spytamy, czy chcecie dalej lądować na terenie UE?

Każdy kraj Unii Europejskiej byłby zobowiązany stworzyć u siebie odpowiednią jednostkę informacyjną o pasażerach (Passenger Information Unit). Miałyby one być odpowiedzialne za zbieranie od przewoźników lotniczych danych PNR, a potem ich analizowanie pod kątem wyselekcjonowania osób, z którymi związane byłoby ewentualne ryzyko i które miałyby podlegać dalszemu sprawdzeniu przez odpowiednie służby danego państwa.

Według projektu dane w formie elektronicznej miałyby być przekazywane przez przewoźników najpóźniej 24 godziny przed planowanym odlotem, a także bezpośrednio po zamknięciu odprawy pasażerów. Natomiast w specyficznych przypadkach, gdyby zaistniało podejrzenie groźby zamachu terrorystycznego, przewoźnicy byliby zobowiązani przekazywać dane wcześniej.

Dodatkowo każda Passenger Information Unit byłaby zobowiązana przekazać uzyskane dane swojemu odpowiednikowi w innym kraju członkowskim na jego prośbę, jeżeli w grę wchodziłoby ryzyko zamachu terrorystycznego.

Kolejna propozycja, którą przyjęła Komisja Europejska dotyczy materiałów wybuchowych. Frattini zaproponował utworzenie unijnego systemu wczesnego ostrzegania w przypadkach zgubienia lub kradzieży materiałów wybuchowych, a także podejrzanych transakcji oraz stworzenie sieci europejskich ekspertów-saperów, którzy potrafiliby unieszkodliwić materiały wybuchowe wraz z personelem związanym z tym przemysłem.

W ramach rozpoczętej w 2002 roku unijnej strategii walki z terroryzmem Frattini zaproponował również nowelizację unijnej decyzji o przeciwdziałaniu terroryzmowi. Chodzi o to, aby państwa członkowskie uznały za czyny karalne podżeganie do aktów terroru oraz rekrutowanie członków ugrupowań terrorystycznych podejmowane także za pośrednictwem internetu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
informacje wymiana informacji Unia Europejska terroryzm walka z terroryzmem Franco Frattini PNR Passenger Name Record dane pasażerowie Passenger Information Unit jednostka informacyjna zamach ryzyko




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję