TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polskie firmy na targach Bus & Coach Live 2007 w Birmingham

Od 10 do 11 października w Birmingham odbywała się druga edycja wystawy Bus &Coach Live 2007. Targi w Birmingham mają trochę inny charakter niż odbywające się z nią na zmianę co dwa lata EuroBusExpo. Wystawa Bus&Coach Live jest nastawiona bardziej na rynek komponentów autobusowych niż na ekspozycję pojazdów jak jest w przypadku EuroBusExpo. Dlatego też mniej było nowości oraz wystawianych autobusów. Dzięki temu, prezentacja aż sześciu polskich pojazdów, w tym też premierowych, okazała się jednym z głównych wydarzeń targów w Birmingham. Wśród autobusów największą niespodziankę stanowiła brytyjska premiera nowej marki -Solbus, której autobusy będą sprzedawane przez nowo powołaną spółkę Solbus UK Ltd.


Obok wystawy autobusów i komponentów odbył się też cykl seminariów Transport Innovations, które dotyczyły między innymi przyszłości biletów w komunikacji autobusowej, rejestracji autobusów oraz linii.

Na tegorocznych targach w Birmingham miała miejsce premiera pierwszego autobusu Solbusa w wersji RHD - modelu Soltour ST10. Drugim prezentowanym pojazdem był miejski Solcity w wersji LHD o długości 10,6 metra.

Premierowy, turystyczny Soltour w wersji RHD wyposażony został w silnik Cummins ISBe4 o mocy 220 kW (300 KM) i automatyczną skrzynię biegów. Producent rozpoczął akcję promocyjną swoich produktów w czasopismach branżowych. Solbus był reklamowany hasłem "Solbus - a new name of quality".

Premierowy autobus RHD jeszcze przed targami został już sprzedany londyńskiemu przewoźnikowi JB Travel. Nastepne autobusy Soltour o długości 10 i 11 metrów można już zamawiać, a będą dostarczane od stycznia przyszłego roku.

Solbus jest drugim po Autosanie polskim producentem, który postanowił walczyć o klienta z Wysp Brytyjskich. Tamtejszy rynek autobusów jest prawie czterokrotnie bardziej chłonny od polskiego. Autosan skupił się głównie na sprzedaży autobusów międzymiastowych oraz szkolnych segmentu maxi, natomiast Solbus postawił na klasę autobusów turystycznych midi.

Solecka firma ma duże szanse na osiągnięcie sukcesu, gdyż segment ten jest rozdrobniony i zdominowany przeważnie przez niewielkich producentów hiszpańskich. Jest to rynek, gdzie praktycznie każdy mało znany producent, który oferuje dobry produkt zbudowany w oparciu o znane komponenty oraz odpowiedni serwis ma szansę powodzenia. Świadczy o tym sukces firm BMC i Temsa.

Solbus poinformował również o planach rozszerzenia palety autobusów oferowanych w Wielkiej Brytanii o modele Solcity. Oprócz znanej wersji o długości 10,6 metra, spółka chce wprowadzić do oferty autobusy miejskie o długości 12 metrów, a także przegubowy o długości 18 metrów. Jednak jeszcze nie wiadomo, czy nowe modele będą oferowane także w Wielkiej Brytanii. Dodatkowe informacje na ten temat znajdują się na brytyjskiej stronie internetowej Solbusa: http://www.solbus-uk.com.

Największą ekspozycją na targach mogła poszczycić się firma BMC UK LTD, która prezentowała autobusy trzech producentów: Autosana, BMC i chińskiego King Longa. Oprócz znanych autobusów BMC - Nifty w wersji RHD, Karisma, Condor i szkolnym 1100FE, firma wystawiła też trzy Autosany. Swoją premierę miał, poznany już na targach Transexpo 2007, Autosan A8V Wetlina w wersji LHD, który na rynek brytyjski został nazwany "Osprey", czyli "rybołów". Tak samo jak w ubiegłym roku prezentacja Libero pod marką Autosan, nowy autobus miał na celu wysondowanie zainteresowania klientów. W cieniu Osprey’a prezentowane były jeszcze dwa autobusy Eagle. Szczególnie interesujący był model dla przewoźnika Vitalise, który został wykonany w wersji specjalnej, która umożliwia przewóz kilkorga dzieci na wózkach inwalidzkich.

BMC zaprezentowało również dwa autobusy turystyczne chińskiej firmy King Long, modele XMQ6127. W ubiegłym roku z powodu nieodpowiedniej jakości BMC chciało zrezygnować ze sprzedaży pojazdów chińskiej marki, jednak ich tegoroczna ekspozycja świadczy o tym, że udało się uporać z problemami.

Jednak największe zainteresowanie wzbudziły produkty miejscowych marek. Firma Optare przedstawiła Solo SR, czyli nową wersję popularnego autobusu miejskiego Solo. Autobus został stylistycznie upodobniony do modelu Versa, który miał swoją premierę w ubiegłym roku. Na początek będzie on dostępny w dwóch długościach: 8,9m i 9,6m. Pierwsze jego dostawy przewidziano na marzec 2008 roku. Nowy pojazd może być napędzany tymi samymi silnikami co model Versa, czyli czterocylindrowym silnikiem Mercedes-Benz OM904 o mocy 115 kW (SCR) lub motorem MAN DO834 o mocy 132 kW (EGR). Najmocniejszy sześciocylindrowy silnik o mocy 150 kW dostarczany jest przez Cummins. Wszystkie jednostki przekazują moc na koła przez skrzynię biegów Allison 2100.

Optare Versa i Solo SR są obecnie jednymi z najbardziej udanych pod względem stylistycznym autobusów, które są produkowane w Wielkiej Brytanii.

Bieżący rok to również czas zmian na rynku brytyjskim. Firma East Lancs ogłosiła upadłość w związku z trudnościami z wdrażaniem modeli na podwoziach Euro 4, a także kłopotami z terminowością dostaw. Firma powinna dostarczać sześć autobusów tygodniowo, a była w stanie tylko około trzech. Trudności zostały jeszcze pogłębione przez problemy z przejściem testów przechyłu autobusów dla Londynu oraz przez liczne niedostatki jakościowe nowego modelu Esteem, którego użytkownicy narzekali między innymi na wypadające okna. Firmę East Lancs przejęła spółka Darwen Group, która zatrudniła prawie wszystkich 360 pracowników upadłej fabryki. Stąd też targi w Birmingham były miejscem premiery nowej marki Darwen Group, która prezentowała piętrowy autobus Olympus, jeden z 13 przekazanych przewoźnikowi z Cardiff, a także model Esteem zbudowany dla firmy Preston Bus na podwoziu Scania N230.

Mocną pozycję na rynku brytyjskim mają też producenci z półwyspu iberyjskiego. Swoją ofertę zaprezentowały firmy BASE i Esker Bus and Coach. Pierwsza z nich wystawiła sześć autobusów marek Beulas, Marcopolo i Indcar. Najciekawszym pokazanym modelem był Beulas Cygnus FL, pierwszy autobus firmy z windą wbudowaną w przednich drzwiach autobusu.

Esker Bus and Coach oferował produkty własnej marki KVC, a także Hispano, Unvi i Indcar, które są sprzedawane pod marką Esker. Bardzo interesujące autobusy promował Esker - między innymi przeznaczony do obsługi wycieczek turystycznych w centrach miast 34-miejscowy kabriolet Mago 2. Esker zaprezentował również dwa bardzo zgrabne minibusy - Way i Tourys. Pierwszy został zbudowany na podwoziu Vario, natomiast drugi na podwoziu najnowszego IVECO Daily. Kolejną nowością, pochodzącą z półwyspu Apenińskiego, był 32-osobowy, luksusowy autobus turystyczny Sitcar Marlin, który został zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1022L.

Na Bus&Coach Live 2007 prezentowane były jeszcze autobusy:
- Ayats Bravo DDA o długości 13,95m, wyposażony w 77 siedzeń i elektryczną rampę dla niepełnosprawnych oraz Bravo I z 82 miejscami siedzącymi. Autobusy przeszły facelifting;
- Beulas Aura, Cygnus FL i Stela na podwoziu MB Atego (dystrybutor: BASE);
- Marcopolo Viaggio 330 i 350 na podwoziach IVECO EuroRider i długości 12,8 m (dystrybutor: BASE);
- MCV Bus and Coach przedstawił autobus miejski Evolution o długości 11,1 metrów wyposażony w 40 siedzeń Rowan Telmac i wyświetlacze firmy Hanover Displays;
- Neoman Bus UK zaprezentował autobus miejski Wrightbus Meridian, który został zbudowany na podwoziu MAN A22 i Neoplana Tourliner SHD, który zastępuje na wyspach autobus Euroliner;
- VDL pokazał model Bova Magiq wyposażony w DAF-owski silnik Euro V i skrzynię biegów ZF AS-Tronic

W porównaniu z początkiem ubiegłego roku, połowa tego roku okazała się dużo słabsza pod względem ilości sprzedanych autobusów. Prawie wszystkie firmy, oprócz MAN i Optare, odnotowały spadek sprzedaży, który wyniósł w sumie dla całego rynku ponad 15%. Jednak są to raczej chwilowe wahania, gdyż od wielu lat sprzedaż roczna na brytyjskim rynku utrzymuje się na stabilnym poziomie około 4000 autobusów.

Sprzedaż autobusów na rynku brytyjskim od stycznia do maja 2006 i 2007 roku

Sprzedaż w roku 2006 i udział w rynku
Volvo Bus - 598; 25,3%
Alexander Dennis - 447; 18,9%
Optare - 218; 9,2%
Scania - 271; 11,5%
Irisbus - 192; 8,1%
MAN - 123; 5,2%
VDL - 130; 5,5%
EvoBus - 107; 4,5%
BMC - 69; 2,9%
Bova - 65; 2,8%
Van Hool - 8; 0,3%
Pozostali producenci - 130; 5,5%
RAZEM - 2.367 szt.

Sprzedaż w roku 2007 i udział w rynku
Volvo Bus - 445; 22,8%
Alexander Dennis - 395; 19,8%
Optare - 223; 11,2%
Scania - 201; 10,1%
Irisbus - 168; 8,4%
MAN - 128; 6,4%
VDL - 117; 5,9%
EvoBus - 67; 3,4%
BMC - 43; 2,2%
Bova - 43; 2,2%
Van Hool - 4; 0,2%
Pozostali producenci - 111; 5,6%
RAZEM - 1.998 szt. (spadek o 15.6%)




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
targi autobus autokar Bus&Coach Birmingham Wielka Brytania Anglia EuroBusExpo wyspy brytyjskie Solbus Solcity Soltour JB Travel Autosan BMC Osprey Optare East Lancs Esker Olympus Scania BASE Volvo Bus Alexander Dennis Irisbus MAN VDL EvoBus Bova Van Hool etlina w beulas sitcar firmy z uk autobusy do king coach iveco




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję