TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Modlin - Budowa portu lotniczego rozpocznie się najwcześniej za rok?

Przebudowa lotniska w Modlinie rozpocznie się najwcześniej za rok. Rozwiewanie wątpliwości ekologów, którzy między innymi obawiają się o los okolicznych ptaków zajmie jeszcze co najmniej kilka miesięcy.


Piotr Okienczyc, prezes spółki Port Lotniczy Modlin wyznał - Najpewniej w tym roku uda nam się szczelnie ogrodzić teren. Płot będzie miał 14 km długości.

Chociaż o utworzeniu portu dla tanich linii mówi się już od 2004 roku, do tej pory wykonano tylko adaptację starego budynku dla potrzeb zarządu spółki.

Według ostatnich zapowiedzi modlińskie lotnisko ma zostać otwarte dla pasażerów tanich linii lotniczych jesienią 2010 roku. Jednak jak na razie nic na to nie wskazuje. Nie widać żądnych poważnych prac remontowo-budowlanych

Na większe roboty Port lotniczy Modlin nie może sobie pozwolić, ponieważ cały czas nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która ma określić, jak budować oraz eksploatować lotnisko, aby nie zaszkodzić cennym przyrodniczo terenom. Chodzi głównie o dolinę Wisły, która jest wpisana na listę obszarów Natura 2000. Na tej samej liście znajduje się również sąsiedni Kampinoski Park Narodowy. Natomiast bliżej lotniska, u ujścia Wkry do Narwi rozciągają się mokradła, gdzie można spotkać wiele ptaków, również cennych i rzadkich, między innymi bielika. Dodatkowo wiosną i jesienią przylatują tam tysiące gęsi, które mogłyby być zagrożeniem dla samolotów.

Aby nie dopuścić do kolizji z ptakami, firma Jacobs, która przygotowywała raport środowiskowy zaproponowała nowe trasy podejścia do lotniska. Większość samolotów miałaby podchodzić do lądowania od zachodu. Natomiast w momencie, gdy uniemożliwiłyby to silne podmuchy wiatru, maszyny nadlatywałyby ze wschodu, jednak po ostrym łuku, aby ominąć nadnarwiańskie mokradła.

Przyrodnicy uważają, że planowane trasy startów oraz lądowań nie są realne. Jednak Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która je zatwierdza, uważa, że wszystko będzie wykonane zgodnie ze sztuką lotniczą. Agencja wraz z portem w Modlinie ma zakupić specjalne urządzenie, które będzie naprowadzać samoloty na pas po łuku. Piotr Okienczyc zaznacza - Nie jesteśmy wariatami. Nie wymyślalibyśmy tras, które później zakwestionowałby Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków stworzyło długą listę zarzutów wobec Modlina. Swoje zażalenie przekazało do ministra środowiska. Skarży się między innymi na metody płoszenia ptaków. Działacze OTOP-u uważają, że może dojść nawet do przestępstwa, jeżeli sokoły wykorzystane do przeganiania innych gatunków będą zabijać zagrożone ptaki np. mewę czarnogłową. Jednak Okienczyc jest innego zdania - Przecież sokół jest tak szkolony, żeby nie zabijać ptaków, tylko odganiać.

Kolejny zarzut dotyczy braku opisu wpływu lotniska na inne zwierzęta, między innymi bobry i wydry.

Minister środowiska ma się odnieść do tego najpóźniej w maju tego roku. Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego poinformował - Kiedy już dostanę wszystkie odpowiedzi, jak najszybciej wydam decyzję środowiskową. Z moich informacji wynika, że przygotowany raport o wpływie na środowisko obroni się.

Jednak jego decyzja najprawdopodobniej również zostanie zaskarżona. Może nawet w sądzie. Okienczyc zaznacza - A wtedy wszystko zależy od szybkości jego działania. Liczy, że decyzja środowiskowa uprawomocni się pod koniec wakacji. Wówczas będzie można starać o kolejny dokument, czyli pozwolenie na budowę. Następnie trzeba ogłosić przetargi na niewielki terminal, wytyczenie dojazdów oraz remont pasa startowego. Dlatego też rozpoczęcia prac budowlanych można się spodziewać najwcześniej za rok.

W Modlinie zaznaczają, że najprawdopodobniej uda się wykorzystać część istniejących już budynków powojskowych. Z trzech hangarów użytkowany jest tylko jeden, który służy jako miejsce serwisowania małych samolotów. W przyszłości mają znaleźć się w nich służby pomocnicze: straż pożarna i maszyny do odśnieżania. Przebudowany zostanie również budynek z wieżą, który służył kiedyś wojsku jako centrum łączności. Znaleźć tam ma się trzecia siedziba spółki lotniskowej. Jednak najdłużej potrwa budowa terminalu pasażerskiego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Modlin Warszawa budowa lotnisko port lotniczy Piotr Okienczyc decyzja środowiskowa Natura 2000 dolina Wisły ochrona Jacobs Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków Jacek Kowalski przetarg terminal


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję