TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polska posiada jedynie 75% dróg niezbędnych na Euro 2012?

Nie ma opóźnień przy budowie Stadionu Narodowego, który będzie mógł powstać już za dwa lata. Pół roku potrzeba na zorganizowanie nowych połączeń lotniczych z Ukrainą. Natomiast nie ma szans na budowę odcinka autostrady A4 od Rzeszowa do granicy ukraińskiej - tak pokrótce wygląda postęp w przygotowaniach Polski do Euro 2012.


Wczoraj przybył do Polski szef UEFA Michel Platini, aby sprawdzić stan naszych przygotowań do organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. "Gazeta Prawna" podsumowała przebieg procesów realizacji najważniejszych spośród projektów związanych z Euro 2012 oraz przygotowała listę ostatecznych terminów, kiedy powinny ruszyć planowane inwestycje.

Największe zaległości nadal notowane są przy budowie sieci autostrad. Prace trwają w chwili obecnej na odcinku niewiele ponad 100 kilometrów. Budowa autostrady A1 z Rusocina pod Gdańskiem do Grudziądza mająca mieć długość 90 km zakończy się prawdopodobnie jesienią tego roku. Ten odcinek wykonany zostanie w przeciągu 43 miesięcy, z czego wynika, że budowa jednego kilometra trwała przeciętnie 15 dni. Biorąc ten fakt pod uwagę, wydaje się mało prawdopodobne, aby w 2012 roku autostrada połączyła port gdański ze Śląskiem i dalej z granicą ze Słowacją.

Jak mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR nie widzi takiej szansy. Obecnie na kilku odcinkach są rozpisane jedynie przetargi, a aby cała trasa powstała przed Euro 2012, prace budowlane muszą ruszyć na wszystkich odcinkach najpóźniej wiosną roku 2009.

Według ekspertów jest więcej szans, by w ciągu czterech lat autostradą dotrzeć z Niemiec do Warszawy. Jak podaje "Gazeta Prawna", prace na A2 trwają w chwili obecnej jedynie na niewielkim odcinku, jednak procedury są bardziej zaawansowane.

Furgalski twierdzi, że w 2012 roku nie dojedziemy na Ukrainę autostradą, a niemal na pewno nie zdążymy z budową odcinka z Rzeszowa do granicy.

Poznań jest najbardziej zaawansowanym w pracach nad stadionem na Euro 2012 miastem. W stolicy Wielkopolski przebudowa Stadionu Miejskiego ma się zakończyć wiosną 2010 roku. W pozostałych miastach, które zostały wytypowane do organizacji mistrzostw zbudowane mają być zupełnie nowe stadiony, a czas budowy takiego stadionu trwa około dwóch lat. Jednak według jednego z wymogów UEFA mają one być gotowe rok przed rozpoczęciem imprezy, czyli w 2011 roku. Z tego wynika, że prace w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku muszą rozpocząć się najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Jak donosi "Gazeta Prawna", PKP również ma bardzo ambitne plany modernizacji istniejącej sieci połączeń kolejowych; w sumie zmodernizowanych ma być ok. 1,6 tys. kilometrów linii. Jako pierwsze mają być poddane modernizacji odcinki, gdzie prędkość jazdy pociągu jest obecnie najniższa. Andrzej Wach, prezes PKP powiedział, że priorytetem dla spółki jest połączenie Gdańska z Warszawą, a już za cztery lata pociągi maja tam jeździć z prędkością 160 km/h.

Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei przyznaje, że całkowita modernizacja trasy do Gdańska jest realna, ponieważ prace trwają tam już teraz. Jego zdaniem trudno będzie natomiast zmodernizować połączenie kolejowe Katowic z Krakowem. Na pewno duże znaczenie będzie miało zbudowanie linii kolejowych z lotnisk do centrów miast.

Najmniej problemów powinno być teoretycznie z uruchomieniem połączeń lotniczych między miastami, w których będą odbywały się mecze Euro 2012. Niemal wszystkie nasze miasta planują rozbudowę portów lotniczych oraz przystosowanie ich do zwiększonego ruchu. Jak ocenia "Gazeta Prawna", problemy mogą się pojawić dopiero przy lotach na Ukrainę.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
UEFA Platini Stadion Narodowy Euro2012 Zaspół Doradców Gospodarczych TOR Gazeta Prawna z Niemiec do Warszawy Adrian Furgalski autostrada A1 z Rzeszowa do granicy Wielkopolska Poznań Stadion Miejski Andrzej Wach prezes PKP PKP Instytut Rozwoju i Promocji Kolei modernizacja trasy do Gdańska


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję