TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

10 lat Unity Line

Spółka Unity Line niedługo obchodzi właśnie 10-lecie swojego powstania - powstała ona w lipcu 1994 roku. Postawą działania Unity Line stała się eksploatacja nowoczesnego, promu pasażersko-towarowego m/f "Polonia". W czerwcu 1995 r. jednostka ta rozpoczęła regularne rejsy na trasie Świnoujście - Ystad.

Tworząc Unity Line początkowo obawiano się, że pomiędzy polskimi armatorami promowymi może dojść do prawdziwej wojny o rynek, w której obie strony mogłyby stosować ceny dumpingowe, niższe od kosztów własnych. PŻB uważała bowiem, że 1000-osobowa "Polonia" jest za dużą jednostką, jak na ruch pomiędzy Polską a Szwecją - i był to również jeden z powodów, dla których armator z Kołobrzegu wycofał się ze wcześniej deklarowanej chęci przystąpienia do spółki Unity Line, która w jest 100 proc. własnością Polskiej Żeglugi Morskiej.
Te pesymistyczne scenariusze nie spełniły się jednak. Armatorzy dość zgodnie podzielili się rynkiem transportowym, a wprowadzenie "Polonii" nie spowodowało spadku przewozów PŻB, lecz ogólny wzrost przewozów pasażerskich pomiędzy Polską a Szwecją - i to - w przeciągu tylko jednego roku - o 15 proc. Kolejne lata przyniosły ugruntowanie pozycji spółki Unity Line na najważniejszym połączeniu promowym pomiędzy Polską a Skandynawią, czyli w relacji Świnoujście - Ystad.
Chociaż od wejścia na linię flagowego statku Unity Line - m/f "Polonia" minęła już dekada, w dalszym ciągu pozostaje on jednym z najbezpieczniejszych promów, które pływają po Bałtyku. Jednostka zaprojektowana została według standardów bezpieczeństwa, odpowiadających surowym wymogom norweskiego towarzystwa ubezpieczeniowego Det Norske Veritas oraz brytyjskiego Lloyd Register. "Polonia" wyposażona jest w nowoczesny system ewakuacyjny oraz system antyprzechyłowy - urządzenia w znaczącym stopniu wpływające na bezpieczeństwo oraz komfortowe samopoczucie podróżujących.
Obok "Polonii" Unity Line eksploatuje również dwa starsze promy samochodowe: "Jan Śniadecki" i "Mikołaj Kopernik", a także - od niedawna - zakupiony na rynku jednostek używanych - towarowy prom "Gryf".
Bardzo bogata oferta usługowa i rozrywkowa, na jaką mogą liczyć pasażerowie "Polonii" - tego najnowocześniejszego polskiego promu, nawiązanie kontaktów z licznymi biurami podróży w kraju i za granicą, zbudowanie jednej połączonej oferty przewozowej wraz z innymi armatorami, działających w regionie (w ramach projektu "Four Corners"), zaproponowanie dodatkowych form wypoczynku (domki w Szwecji), wszystko to spowodowało, że z usług Unity Line oprócz tradycyjnie podróżujących między Polską a Szwecją obywateli, mających związki rodzinne lub zawodowe z drugim krajem, pojawiła się na "Polonii" zupełnie nowa grupa klientów, którą stanowią zamożni Szwedzi i Polacy, podróżujący wyłącznie dla samej przyjemności podróżowania, nieschodzący na ląd.
Poprzedni rok był dla Unity Line rokiem szczególnym. Wychodząc bowiem naprzeciw gwałtownie rosnącemu zapotrzebowaniu na przestrzeń ładunkową do przewozu samochodów ciężarowych, dokonano zakupu na rynku jednostek używanych nowego promu, noszącego imię "Gryf". Wszedł on do eksploatacji w styczniu 2005 roku.
Prom "Gryf" okazał się niezwykle udaną inwestycją. Praktycznie od chwili wprowadzenia go na linię przejął on nadwyżki ładunków, których nie była już w stanie obsłużyć "Polonia". Ale jego wprowadzenie na polsko-szwedzkie szlaki żeglugowe miało również wymiar strategiczny. Wiadomo było, że linią ze Świnoujścia do Ystad zainteresowany jest również zagraniczny armator - DFDS. Gdyby linia ta nie została zasilona nowym tonażem ze strony któregoś z polskich przedsiębiorstw żeglugowych, mogłaby ona stać się "przyczółkiem" do rozwijania żeglugi promowej przez obce firmy armatorskie. W chwili, gdy na rynku brokerskim pojawiła się informacja, że PŻM kupuje "Gryfa", z przeznaczeniem go do obsługi wspominanej relacji, DFDS zrezygnował ze swoich planów.
W chwili obecnej zatem, Unity Line dysponuje optymalnym tonażem dla obsługi linii ze Świnoujścia do Ystad. Ładunki towarowe obsługiwane są na bieżąco, a pasażerowie mogą skorzystać z oferty dwóch promów, odchodzących ze Świnoujścia w dwóch różnych porach dnia i nocy. Taki układ powoduje, że serwis na tej trasie stał się kompletny i w pełni odpowiada wymaganiom klientów Unity Line.
Kolejne lata będą zapewne stawiać przed firmą promową ze Szczecina nowe wyzwania. Wiadomo, że korytarz transportowy pomiędzy Polską a południową Skandynawią będzie się dalej rozwijał. W związku z wprowadzeniem opłat dla samochodów ciężarowych za korzystnie z autostrad w Niemczech, ich strumień może zostać przeniesiony na polskie wybrzeże. Jeśli tylko stworzymy odpowiednią infrastrukturę, sieć nowoczesnych dróg, doprowadzających kierowców ciężarówek do portów, w tym portu w Świnoujściu, polskie linie promowe mają szanse na dalsze zwiększenie ilości przewożonych ładunków.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Unity Linie PŻB PŻM Polska Żegluga Morska Polonia Gryf prom line m f mikołaj kopernik świnoujście jan śniadecki do szwecji promy w praca




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję