TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polska dostanie z UE 400 mln euro na rozbudowę infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

- 350 mln euro na rozbudowę i modernizację infrastruktury polskich lotnisk oraz 50 mln euro na infrastrukturę nawigacyjną chce przeznaczyć w latach 2007-2013 resort transportu - poinformował wiceminister transportu Eugeniusz Wróbel. Fundusze maja pochodzić z dotacji Unii Europejskiej w ramach programu sektorowego "Infrastruktura i Środowisko".


Wiceminister zapowiedział, że pod koniec roku rząd powinien zająć się przygotowywaną w resorcie strategią dla lotnictwa cywilnego. Częścią strategii mają być m.in. plan przedsięwzięć infrastrukturalnych na lotniskach, projekt krajowej sieci lotnisk oraz pakiet zmian legislacyjnych, zakładających m.in. liberalizację prawa lotniczego.

- Obecne prawo lotnicze zawiera wiele restrykcji, które nie są wymagane przez UE. To blokuje rozwój lotnictwa, szczególnie tego małego, prywatnego, które może być olbrzymią siłą napędową koniunktury - powiedział wiceminister.

Zdaniem wiceministra liberalizacja części przepisów powinna ożywić prywatny ruch lotniczy, korzystający z małych lotnisk. Chodzi głównie o niewielkie, lekkie i ultralekkie samoloty, latające w Czechach, a tam bariery formalne korzystania z nich są znacznie mniejsze niż w Polsce. Resort chciałby uprościć procedury związanie z powstawaniem i funkcjonowaniem lotnisk oraz z tankowaniem i utrzymaywaniem samolotów.

- Trzy najistotniejsze elementy strategii dla lotnictwa to zmiany ustawowe, przedsięwzięcia infrastrukturalne oraz stworzenie takiej sieci lotnisk, która zaspokoi krajowe potrzebny w tym zakresie. Plany rozbudowy i modernizacji portów mają być ściśle powiązane z projektami usprawnienia komunikacji drogowej i kolejowej do tych lotnisk - powiedział Wróbel. Podkreślił też, że modernizacja i eksploatacja lotnisk są przedsięwzięciami komercyjnymi, gdzie angażowane są środki publiczne i prywatne.
Pieniądze z UE wymagają więc przygotowania profesjonalnych, spójnych projektów modernizacji poszczególnych portów. Na unijne pieniądze może liczyć 9 polskich lotnisk, które należą do sieci portów europejskich. Mniejsze porty moga natomiast liczyć na pieniadze z programów regionalnych.

Kluczową realizacją planów inwestycyjnych ma być stworzenie sieci lotnisk, które będą tworzyć podstawową infrastrukturę komunikacji lotniczej w Polsce. - Ustalenie takiej sieci nie przekreśla szans na rozwój małych lokalnych lotnisk w poszczególnych regionach. Dalsza liberalizacja prawa lotniczego i związane z tym ożywienie prywatnego ruchu spowodują, że takie lotniska będą w stanie funkcjonować na rynkowych, komercyjnych zasadach - powiedział wiceminister Wróbel.

W krajach UE z usług lotniczych korzysta rocznie więcej pasażerów niż dany kraj ma mieszkańców. W Polce w roku ubiegłym było to 11.5 mln, jednak dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują, że liczba latających będzie w Polsce stale rosnąć, a to wymusza rozbudowę infrastruktury.

W Polsce działa 12 portów lotniczych oraz 41 lotnisk lokalnych, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, 4 przemysłowe i jedno prywatne. Polskie lotniska obsłużyły w 2005 r. ponad 11,5 mln pasażerów, natomiast 8,8 mln rok wcześniej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Urząd Lotnictwa Cywilnego lotnictwo loty dotacje unijne UE Unia Europejska lotnisko rozbudowa infrastruktury lotniskowej Infrastruktura i Środowisko rynek lotniczy fundusze pieniądze modernizacja lotniczy porty lotnicze w Polsce ULC dotacja ultralekkie samoloty z unii europejskiej dla turystyki lotnictwa rynek lotniczy lotnicze




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję