TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Trasa przez Ełk czy Augustów na Unijny Szlak Kolejowy?

Według ekspertów, którzy spotkali się 29 listopada na konsultacjach społecznych zorganizowanych w Białymstoku, jeśli linia kolejowa zostanie poprowadzona przez Ełk będzie to bardziej efektywne. Opinia specjalistów nie przesądza jednak o tym, czy odcinek unijnego korytarza kolejowego Rail Baltica pomiędzy Białymstokiem, a Suwałkami będzie biec przez Ełk czy też Augustów.


Jak powiedział wiceprezes PKP PLK, Marek Pawlik, ostateczna decyzja zapadnie za kilka tygodni. Wyjaśniał, że linia kolejowa E75 (taką nazwę nosi w międzynarodowej nomenklaturze trasa łącząca Helsinki i Tallin z Warszawą), ma dla Unii bardzo duże znacznie. Obecnie wiele odcinków tej linii znajduje się w złym stanie technicznym. Ostatecznie, do 2020 roku, na jej odcinku przebiegającym przez Podlaskie, pociągi osobowe będą jechały z prędkością 160, zaś towarowe 120 km na godz.

Oba przedstawione uczestnikom konsultacji warianty podlaskiego fragmentu trasy będą przecinać liczne tereny chronione, m.in. Biebrzański Park Narodowy.

Michael Kramer z firmy Pöyry odpowiedzialnej za porównanie obu tras pod względem technicznym i ekonomicznym, tłumaczył, że jeśli chodzi o drogę przez Augustów przejście przez park wymagałoby budowy na jego terenie ponad dwóch kilometrów linii zupełnie od samych podstaw.

Według specjalistów, choć nieznacznie dłuższa, to właśnie trasa przez Ełk wymaga mniejszych nakładów pracy, przebiega również po lepszych pod względem geologicznym terenach.

Jak powiedział Krammer, odcinek Suwałki Augustów jest w znacznej mierze grząskimi torfowiskami. Według niego, jeżeli przyjąć, że wartość wskaźnika 1 oznacza ekonomiczną opłacalność przedsięwzięcia, wariant przez Augustów uzyskuje 1,1, zaś przez Ełk - 1,4.

W jego opinii trasa przez Ełk, jako obsługująca większą liczbę terenów zamieszkałych, będzie efektywniejsza. Zarekomendował ostatecznie ten właśnie wariant.

Pod względem ochrony środowiska, trasa ełcka jest bardziej korzystna.

Przedstawiciele powiatu oleckiego zgodzili się z ekspertami.

Były poseł LPR Andrzej Fedorowicz stwierdził natomiast, że przedstawianie drobnego wycinka rzeczywistości, w oderwaniu od szerszego kontekstu jest karygodne. Eksperci mówią za mało o twardych danych liczbowych, tzn. komu i czemu posłużą owe drogi i w jaki sposób w przypadku trasy przez Ełk do Augustowa dojadą turyści.

Pawlik ripostował, że linia nie jest modernizowana wyłącznie na potrzeby turystyki. Jest istotna dla międzynarodowego transportu oraz dla spójności Unii Europejskiej. Wybór wariantu przez Ełk nie oznaczałby likwidacji linii przez Augustów. Ona nadal jest utrzymywana, zaś w miarę wzrostu tranzytu na wschód jej znaczenie również będzie najpewniej rosło.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Unijny Szlak Kolejowy połączenia kolejowe Białystok Ełk Augustów E75 Marek Pawlik Helsinki Tallin Podlaskie Biebrzański Park Narodowy Michael Krammer Andrzej Fedorowicz Unia Europejska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję