TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze będzie zlikwidowane?

Platforma Obywatelska przygotowuje rewolucję na rynku lotniczym w Polsce. Państwo ma wycofać się z kontroli nad regionalnymi portami lotniczymi, którą dziś sprawuje za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze (PPL). Ten ruch ma doprowadzić do obniżenia opłat lotniskowych, a w efekcie przyciągnąć do Polski jeszcze większą liczbę tanich przewoźników - informuje "Dziennik".


Obecnie na blisko 50 linii lotniczych obecnych na polskich lotniskach tylko siedem firm to tani przewoźnicy. W innych krajach europejskich, między innymi w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii, działa ich co najmniej dwa razy więcej. "- Żeby poprawić konkurencyjność polskiego rynku lotniczego udziały w regionalnych portach lotniczych, którymi zarządza obecnie PPL, powinny trafić do samorządów" - zapowiedział Tadeusz Jarmuziewicz z PO, były wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, a obecnie wymieniany jako kandydat do stanowiska wiceministra infrastruktury. Zaostrzenie konkurencji może również przyczynić się do obniżenia cen. Przybędzie bowiem przewoźników, którzy będą rywalizować na tych samych trasach. Aby wprowadzić zmiany należy zreorganizować PPL.

Zgodnie z planami PO, przedsiębiorstwo albo zostanie zlikwidowane, albo ocaleje w bardzo okrojonej formie i będzie zarządzać tylko Okęciem. Docelowo miałoby być skomercjalizowane, a następnie sprywatyzowane przez warszawską giełdę. "Ostateczną decyzję co do PPL podejmiemy po audycie, jaki po objęciu urzędu zleci minister infrastruktury" - mówi Jarmuziewicz. "Na pewno jednak absurdem jest dalsze utrzymywanie archaicznej struktury, która swoimi korzeniami sięga komuny" - dodaje.

Reorganizacja PPL nie rozwiąże jednak wszystkich problemów. Zbigniew Sałek, wiceprezes PL Wrocław, zwraca uwagę na nieuregulowaną sprawę własności gruntów, na których położone są lotniska. W chwili obecnej bowiem tereny lotniskowe w niemal każdej ze spółek należą w dużej części do Agencji Mienia Wojskowego. "Działki trafią do spółek zarządzających lotniskami, bo to warunek konieczny, aby porty wykorzystały w pełni 700 mln euro, jakie mają zarezerwowane w funduszach unijnych do 2013 r." - zapewnia Jarmuziewicz. Nie mówi również "nie" prywatyzacji lotnisk dotąd nieformalnie blokowanej przez PPL oraz Ministerstwo Transportu. Inwestorzy nie powinni jednak liczyć na przejęcie naziemnej infrastruktury lotniczej, ale najwyżej na przejęcie usług komercyjnych, takich jak zarządzanie terminalami pasażerskimi.
"Przykład lotniska w Budapeszcie należącego do koncernu Hochtief pokazuje, że kierunek prywatyzacyjny jest właściwy. Z drugiej jednak strony lotnisko w Pradze pozostaje w rękach Czeskiego Skarbu Państwa, a i tak jest znacznie lepiej zorganizowane, lepiej rozwinięte pod względem siatki połączeń niż Warszawa" - twierdzi Tomasz Kułakowski, szef marketingu Ryanair na Europę Środkowo-Wschodnią.

Nie ma jednak wątpliwości, że monopol firmy zarządzającej kilkoma kluczowymi portami na konkurencyjnym rynku jest zły. Najlepszym przykładem jest firma BAA zarządzająca największymi lotniskami wokół Londynu, która została sprywatyzowana, co jednak z punktu widzenia linii lotniczych tylko w niewielkim stopniu poprawiło warunki działalności portów. "Lotniska te wciąż pozostają drogie, przez co hamują rozwój linii. Najlepiej zatem, kiedy istnieje konkurencja. Wtedy nawet państwowy właściciel jest zmuszony do bycia wydajnym" - tłumaczy Kułakowski.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotniska PPL LOT Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze Platforma Obywatelska rynek lotniczy opłaty lotniskowe przewoźnik przewoźnicy Dziennik Hiszpania Wielka Brytania Tadeusz Jarmuziewicz infrastruktura Okęcie prywatyzacja giełda Zbigniew Sałek grunty Agencja Mienia Wojskowego Ministerstwo Transportu terminal Budapeszt Hochtief Praga Warszawa Tomasz Kułakowski Ryanair BAA Londyn przedsi biorstwo pa stwowe przykłady przedsiębiorstw lotniczych w panstwowe przedsiębiorstwa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję