TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Turysta kupując wycieczkę ma określone prawa

Z roku na rok coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazdy organizowane przez biura podróży. Nie wszystkie biura jednak stawiają na wysoką jakość swych usług. Jak turysta może ustrzec się przed nieuczciwymi pośrednikami? Przede wszystkim powinien znać swoje prawa.


Prawa te reguluje ustawa o usługach turystycznych z 1 lipca 1998 roku, która szczegółowo określa działanie systemu ochrony przed nieuczciwymi biurami podróży. Ustawa została opracowana zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Zawiera ona wszystkie regulacje i przepisy, które turysta powinien znać wybierając się na zorganizowaną imprezę turystyczną. Każde biuro turystyczne powinno znaleźć się w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych sporządzonym przez Ministerstwo Gospodarki. Tam też z zawarte są informacje o tym czy firma posiada gwarancję bankową lub ubezpieczeniową. Jest to ważne w wypadku kiedy zachodzi konieczność zwrotu wpłaty dokonanej przez klienta biura, czy też stanowi swego rodzaju gwarancję, że kiedy warunki umowy nie zostaną spełnione firma przetransportuje swoich klientów z powrotem do kraju. Istotny jest zapis, który mówi, że przez dwadzieścia dni przed wyjazdem jego cena nie może ulec zmianie.

Aby uzyskać konieczne informacje wystarczy zwrócić się z pisemną bądź telefoniczną prośbą o podanie konkretnych informacji na temat organizatora wyjazdu. Turysta ma również prawo zwrócić się do organizatora o pisemne potwierdzenie posiadania przez firmę umowy ubezpieczeniowej w momencie wpłacania całej należności bądź zaliczki przekraczającej jednej dziesiątej ceny. Zanim umowa zostanie zawarta pośrednik musi poinformować klienta w dziedzinie prawa paszportowego, przepisów sanitarnych oraz wizowych i przeciwwskazaniach zdrowotnych, które mogą przeszkodzić w odbyciu podróży. Organizator ma również obowiązek poinformować turystęo ewentualności sporządzenia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej. Ważne jest aby biuro poinformowało o ewentualnych zagrożeniach na jakie mogą być narażeni turyści podczas wyjazdu. Biuro podróży musi zawrzeć na rzecz swoich klientów umów ubezpieczeniowych NNW i kosztów ewentualnego leczenia. Pośrednik jest również zobowiązany przed wyjazdem podać klientom wszystkie dane kontaktowe firmy.

Jeśli chodzi o wyjazdy dla dzieci przedstawiciel biura musi umożliwić rodzicom bezpośredni kontakt z dzieckiem oraz opiekunem. Zawierając umowę z biurem podróży turysta powinien zwrócić uwagę na to, czy zawiera ona dane organizatora, numer wpisu do rejestru, dane przedstawiciela firmy miejsce pobytu i trasę wyjazdu, dokładny czas trwania wyjazdu oraz program imprezy, również terminy i jakość usług za które płacimy, powinna się tam znaleźć również szczegółowa informacja na temat środka transportu, dokładne daty i godziny wyjazdu i powrotu, określony powinien zostać standard hotelu, opis wyposażenia, które nie zawierają się w jego kategorii, ilość oraz rodzaj oferowanych posiłków, szczegółowy program imprezy, informacja o usługach wliczonych w cenę wyjazdu. Ważne jest również aby w umowie znalazły się informacje o okolicznościach w jakich cena wyjazdu może ulec zmianie, powinny zostać wyszczególnione wszelkie dodatkowe należności, które nie zawierają się w cenie wyjazdu, sposób zapłaty za imprezę, zakres ubezpieczenia obejmującego turystę, oraz to w jaki sposób składa się ewentualne reklamacje.

W momencie kiedy umowa z różnych przyczyn musi zostać zmieniona przed wyjazdem firma musi o tym poinformować klienta, który ze swej strony może albo przyjąć umowę w nowym brzmieniu lub też odstąpić od poprzednio zawartej umowy co gwarantuje mu pełny zwrot kosztów. W momencie kiedy impreza jest odwołana lub klient odstępuje od umowy ma on prawo zdecydować się na uczestnictwo w imprezie zastępczej lub skorzystać z prawa do zwrotu pieniędzy. Ceny zawarte w umowie nie mogą podlegać żadnym zmianom chyba, że przewidziane jest to w umowie, a firma może udowodnić okoliczności uzasadniające podwyższenie tej ceny czyli wzrost kosztów przejazdu, ceł, opłat czy podatków lub też wahania w kursie walut. Jednak jak zostało wspomniane wyżej na 20 dni przed wyjazdem nie wolno bez względu na okoliczności podnieść ustalonej w umowie ceny. Pośrednik nie może pod żadnym pozorem żądać jakiejkolwiek opłaty za odstąpienie od umowy jednak nie zalicza się do tego opłaty manipulacyjnej w przypadku jeśli klient poda osobę, która za niego weźmie udział w imprezie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
prawa turysty ustawa o usługach turystycznych rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prawa turysty umowa z biurem podróży informacje o organizatorze imprezy pośredniku ubieczpieczenie zwrot kosztów wycieczki wpłata w ratach umowy obozowe wrocław co turysta wycieczke wycieczkę biuro na




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję