TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Port lotniczy w Pyrzowicach zainwestuje pół miliarda

Dalsza rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach ma kosztować ok. pół miliarda zł. Przed Euro 2012 lotnisko będzie przystosowane do odprawienia nawet 9 mln podróżnych. Ich liczba ma w tym roku przekroczyć nawet dwa miliony, a dwa lata później (2009) trzy.


Nowy terminal pasażerski (wybudowany i wyposażony za ok. 80 mln zł) działa już od 9 lipca, jednakże oficjalnie został uruchomiony w poniedziałek. Dzięki rozbudowie cała powierzchnia terminalu portu jest trzykrotnie większa, a przepustowość lotniska ponad dwukrotnie. Potrzeby są jednak potencjalnie większe, w związku z tym w przyszłym roku zaczną się przymiarki do budowy nowego terminalu.

Jak ocenia Leszek Budka z zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), który zarządza tymże lotniskiem, oddany do użytku terminal powinien wystarczyć na okres trzech lub czterech lat. Następny zaś powinien być ukończony przed rozpoczęciem Euro 2012, a jego przepustowość ma liczyć 5 mln pasażerów rocznie, a łącznie da to możliwość odprawy ok. 9 mln podróżnych. Te inwestycje mogą zapewnić nam komfort na wiele lat.

Ale to nie wszystko, bo w ciągu następnych pięciu lat w planach jest rozbudowa dróg kołowania, drugiego pasa startowego, płyt postojowych dla samolotów, mają powstać wielopoziomowe parkingi. Wszystkie te projekty mają być finansowane przede wszystkim ze środków unijnych oraz z pieniędzy i kredytów GTL.

Uczestniczący w otwarciu terminalu Jerzy Polaczek, minister transportu ocenił, że inwestycja w Pyrzowicach nie jest jedynie potwierdzeniem rozwoju tegoż portu lotniczego, ale także "symbolem rozwoju i impulsu do inwestycji we wszystkich regionalnych portach w Polsce". Ich rolę, jak powiedział minister, należy postrzegać tak w kontekście przygotowań do Euro 2012, jak i jako absorpcję środków unijnych, przeznaczonych na poprawę i rozbudowę infrastruktury portów.

Wraz z rozwojem regionalnym lotnisk mają iść także projekty ulepszenia ich komunikacji drogowej oraz kolejowej. Przed rokiem 2012 Pyrzowice i podkrakowskie Balice mają zyskać połączenia szybką koleją. Pierwszy łączyć się będzie z Katowicami, drugi z Krakowem. Balice są położone blisko węzła autostrady A-4, a w pobliżu Pyrzowic znajdzie się węzeł mającej powstać autostrady A-1. Nowa trasa docelowa do portu ma być poszerzona do dwóch pasów w jednym i drugim kierunku.

Realizacja projektu budowy lotniska trwała półtora roku. Dzięki niej, czyli dwukondygnacyjnemu obiektowi, całkowita powierzchnia terminalu wynosi teraz nie 7,6 ale ponad 21 tys. m kw., zaś zdolność operacyjna nie 1,6 ale 3,6 mln podróżnych rocznie. To oznacza, że na sprawną odprawę będzie mogło liczyć blisko 1200 osób w ciągu godziny, a nie jak dotychczas tylko 550. Dawniej stanowisk kontroli biletowo- bagażowej było 17, teraz 35.

Jak wskazują badania statystyczne w tym roku pyrzowickie lotnisko odprawi ponad 2 mln pasażerów, w ubiegłym roku było ich 1,5 mln. Z usług lotniska, do końca tego tygodnia, skorzystało ponad milion osób, w tym samym czasie, w zeszłym roku pasażerów było mniej o około jedną trzecią, czyli 750 tys. W 2008 roku ma ich być 2,5 mln, a w 2009 już 3 mln.

Nie da się ukryć, że jedną z atrakcji nowego terminalu jest najdłuższy w Polsce, mierzący 180 metrów, oszklony, wewnętrzny taras widokowy. Rozbudowany i bardzo przejrzysty jest także system informacji wizualnej dla pasażerów. W terminalu znajdują się dwie wielkie tablice informacyjne i 63 monitory. Dostępne są także nowe punkty gastronomiczne i handlowe.

Lotnisko w Pyrzowicach jest jednym z najszybciej rozwijających się portów regionalnych w Polsce. Przyrost liczby pasażerów jest jednym z największych w Europie. Pod względem liczby odprawianych rocznie podróżnych zajmuje w kraju trzecie miejsce, po Okęciu i Balicach. Drugie, po Okęciu miejsce zajmuje pod względem wielkości przewożonych ładunków oraz liczby czarterów.

Po tym jak został uruchomiony nowy terminal, podkatowickie lotnisko jest już całkiem przygotowane, aby odprawić pasażerów zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi w Schengen procedurami. Polska ma dołączyć do tejże strefy w przyszłym roku. W jej ramach nie ma kontroli granicznych w portach, terminal ma umożliwić części podróżnych przebywanie na lotnisku bez urzędowego przekraczania granicy państwa, co ma niemałe znaczenie w ruchu tranzytowym, a także w przypadku osób, którym nie zezwolono na wyjazd.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Międzynarodowy Port Loniczy Katowice w Pyrzowiach Pyrzowice Euro 2012 Leszek Budka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) środki unijne Jerzy Polaczek minister transportu Balice Okęcie Schengen ruch tranzytowy taras widokowy czartery lotnisko w Pyrzowicach lotniczy praca na do lotniska z




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję