TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Opóźnienia produkcji A380 przyczyną serii kłopotów

Airbus A380 jest największym samolotem pasażerskim na świecie (na jego skrzydle zmieści się 12 samochodów osobowych) i europejską konkurencją dla amerykańskiego Boeinga 747. Niestety, tego giganta trapią, gigantyczne kłopoty spowodowane dwuletnim opóźnieniem w jego produkcji.


Na swoim pokładzie A380 pomieści nawet 853 osób. Ale przy typowej konfiguracji tj. w trzech klasach z miejscem na bary, restauracje i kasyno - 555 pasażerów. Ma 73m długości (o 2m więcej niż Boeing 747), rozpiętość skrzydeł 79m i 80cm (15m więcej od konkurenta). Może lecieć przez 16 godzin bez przerwy na lądowanie, a jego maksymalny zasięg to 15 tyś. km (Boeing 13,5 tys. km). Jest też znacznie lżejszy niż jego główny konkurent. Zmniejszenie grubości warstwy farby o 1 mikrometr zaoszczędziło 80kg. Specjalna konstrukcja opon odjęła Airbusowi A380 kolejne 360kg. Dzięki temu, że poszycie górnego kadłuba zbudowano z kompozytów maszyna będzie lżejsza o następne 800kg. Takie odchudzenie samolotu sprawiło, że jest bardziej ekonomiczny, gdyż zużywa 2,9l paliwa na jednego pasażera na 100km (12 proc. mniej od Boeinga 747). Koszty eksploatacji również są mniejsze o jedną piątą w porównaniu z amerykańskim konkurentem.

Koszt całego programu budowy Airbusów A380 jest oszacowany na ponad 12mld euro, przy czym cena jednej maszyny wynosi 300mln euro. Jest już 150 potwierdzonych zamówień na A380. Jednak poważne opóźnienia w ich produkcji przyczyniły się rezygnacji z zakupu jednego kontrahenta. Inni zagrozili, że postąpią podobnie.

Opóźnienia i to już dwuletnie są spowodowane zmianami projektu dotyczącymi okablowania kadłuba. - Musieliśmy przeprojektować okablowanie, żeby sprostać oczekiwaniom naszych klientów i naszym własnym normom. To nie są poważne zmiany, ale chcieliśmy, żeby wszystko było idealne. - Tłumaczył szef marketingu Airbusa Keith Stonestreet.

W tej chwili Airbus A380 odbywa serie lotów testowych do Azji, Afryki i Australii, przez biegun południowy i Kanadę w celu otrzymania certyfikatów bezpieczeństwa dla USA i Europy. EADS, jego producent spodziewa się ich 13 grudnia co pozwoli na dotrzymanie nowego terminu sprzedaży pierwszej maszyny Singapore Airlines w październiku przyszłego roku. Trzynaście kolejnych airbusów zostanie sprzedanych do 2008 roku.

Kłopoty z A380 zagroziły planom produkcyjnym innego modelu airbusa, długodystansowego A350 na 270-350 osób. EADS ocenia koszt nowego projektu na 8-9 mld euro. Jest on odpowiedzią na Boeinga 777 i najnowszego projektu - 787 "Dreamliner". Władze firmy nie mogą się porozumieć z francuskim rządem w sprawie jego dofinansowania. Na dodatek Amerykanie wyrazili swoje niezadowolenie i sprzeciw w związku z przeznaczaniem ogromnych kwot koncernowi przez państwo i Unię Europejską. Uważają, że Europejczycy łamią zasady obowiązujące w WTO i prowadzą nieuczciwą konkurencję. Strona europejska broni się zarzucając iż rząd USA podpisuje miliardowe kontrakty zbrojeniowe z Boeingiem i innymi firmami aeronautycznymi.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Airbus A380 produkcja A380 największy samolot pasażerski amerykański Boeing 747 konkurencja kłopoty problemy dwuletnie opóźnienie produkcja w produkcji pokład 853 osób 555 pasażerów trzy klasy konfiguracja bary restauracje kasyno 73m długości rozpiętość skrzydeł 79m i 80cm 16 godzin lot maksymalny zasięg 15 tyś. km lżejszy grubość warstwy farby konstrukcja opon poszycie górnego kadłuba kompozyty ekonomiczny samolot 2 9l paliwa na jednego pasażera na 100km Koszty eksploatacji koszt programu ponad 12 mld euro cena 300 mln euro 150 potwierdzonych zamówień rezygnacja kontrahenta zmiany projektu okablowanie kadłuba szef marketingu Airbusa Keith Stonestreet loty testowe certyfikat bezpieczeństwa Euroyi USA długodystansowy airbus A350 Boeing 777 787 Dreamliner rząd francuski dofinansowanie Unia Europejska zasady w WTO łamanie zasad nieuczciwa konkurencja rząd USA kontrakty zbrojeniowe firmy aeronautyczne ile najwiekszy pasazerski samoloty samolotu


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję