TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Wyborcza uczy turystów jak kupować wycieczki

W sobotnim wydaniu Gazeta Wyborcza radzi turystom jak przygotować się do zakupu wycieczki w biurze podróży. Zwraca uwagę na niemówiące prawdy reklamy, oszukujące katalogi, teksty napisane małym drukiem w umowach, konieczność doliczenia kosztów przymusowych łapówek, itd..


Cała recepta na zakup udanych wakacji, przygotowana przez Gazetę, opisana jest w postaci "abecadła turystów", w którym zawarte są najistotniejsze pojęcia i fakty, które każdy klient biura podróży znać powinien.

I tak Gazeta opisuje (z zachowaniem porządku alfabetycznego) sprawy dotyczące:
A - All inclusive (zalety tego rozwiązania),
B - Bagaż (limitów oraz bagaży na specjalne okazje),
C - Cena (czyli co obejmuje, a czego nie obejmuje cena wycieczko, kiedy i jak organizator może zmienić cenę),
D - Dzieci (standardy opłat za dzieci, na co zwrócić uwagę przy wyborze oferty),
G - Gwarancja (jak sprawdzić czy biuro ma koncesje organizatora),
H - Hotel (standardy obiektów - gwiazdki, słoneczka, słoniki itp.)
I - Izby turystyki (przynależność do niej zwiększa wiarygodność organizatora)
K - Kupowanie (jak porównywać oferty i umowy),
L - Latanie (standardy lotów czarterowych),
Ł - Łapanie okazji (firstminute, lastminute, specjalne promocje),
M - Miejsce (dopasowanie miejsca wypoczynku do preferencji),
N - Napiwki (tipy, które trzeba uwzględnić przy niektórych imprezach),
O - Organizator (różnica pomiędzy agentem i organizatorem),
P - Program (dopasowanie programu do preferencji i kieszeni),
R - Reklama (przekaz, mający na celu przyciągnięcie klienta, nie zawsze prawdziwy),
S - Skargi (jak skutecznie składać reklamacje),
T - Terminy (nie tylko lipiec/sierpień jest dobry na wypoczenek),
U - Ubezpieczenie (obowiązek organizatora, możliwości wykupienia dodatkowego ubezpieczenia),
W - Wyżywienie (standardy, nazewnictwo),
Z - Zadowolenie (odpowiednie nastawienie do wyjazdu).

Gazecie trzeba przyznać plusa przede wszystkim za cztery rzeczy:
- wkład w edukowanie turystów (np. o różnicach pomiędzy biurem-agentem, a biurem-organizatorem)
- poinformowanie turystów, o fakcie iż przy lotach czarterowych biuro podróży często nie ma na to wpływu na zmiany godzin lotów, które ustala przewoźnik (tu Gazeta radzi turystom "Nie róbmy awantury, jeśli wylot z Polski jest np. o 4 rano, a powrót późnym wieczorem".
- zwróceniu uwagi turystom na odpowiednie , optymistyczne nastawieniu do wyjazdu ("Turysta, któremu z założenia wszystko się nie podoba i narzeka już na pierwszej zbiórce, zepsuje urlop i sobie, i innym.")
- nieporuszenie problemu związanego chargeback-iem (pisaliśmy o tym w aktualności Uwaga na płacących kartą!).


Niestety ten artykuł Gazety będzie miał również nieco negatywnych skutków dla stosunków klient- biuro, m.in. może wpłynąć na zmniejszenie zaufania turystów do ofert i reklam, gdyż gazeta napisała o reklamie następująco:

Traktujmy je z rezerwą. Reklama ma przyciągnąć klienta, więc np. kolor morza na zdjęciu może być ładniejszy niż w rzeczywistości (podkolorowanie na komputerze to żaden problem), pokój na zdjęciu nie musi być tym, który dostaniemy, a zdjęcie będzie pokazywało hotel z najładniejszej strony (odpowiednie kadrowanie "wytnie" dźwig z budowy za płotem). Podana w ogłoszeniu cena też może okazać się inna, bo np. nie zauważyliśmy słówka "od", czy dopisku małymi literkami o niewliczonych w cenę opłatach lotniskowych.

No i nie do końca prawdziwa była informacja zawarta pod literą I , czego dowód mieliśmy ostatnio na przykładzie krakowskiego organizatora - Ateny Travel (opisaliśmy sprawę w aktualności PIT wiedział wcześniej o złej kondycji Ateny Travel).




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Abecadło turysty oferty kolonijne kolor morza firstminute jak kupować wycieczki gazeta wyborcza biura podróży wycieczki reklamacja biuro na i w reklamacje


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję