TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zliberalizowany rynek lotów transatlantyckich

W poniedziałek na szczycie w Waszyngtonie USA i Unia Europejska podpisały umowę o "otwartym niebie", otwierającą drogę do całkowitej liberalizacji ruchu lotniczego nad Atlantykiem.


Porozumienie umożliwia przewoźnikom europejskim i amerykańskim wprowadzenie lotów na trasach UE-USA z dowolnych lotnisk na obu kontynentach, bez przymusu uzgadniania tego z rządem danego kraju. Porozumienie zawarte dwa miesiące temu wejdzie w życie w marcu 2008 roku.

W oświadczeniu wydanym w poniedziałek, unijny komisarz ds. transportu Jacques Barrot wyraził nadzieję, że zawarte porozumienie zrewolucjonizuje rynek połączeń lotniczych i przyczyni się do obniżenia cen. Dodał, że porozumienie jest wynikiem czteroletnich, żmudnych negocjacji między ekspertami Komisji Europejskiej i USA. Stawka była ogromna - loty transatlantyckie stanowią 60% światowego ruchu lotniczego, a rocznie korzysta z nich prawie 50 mln podróżnych. Negocjacje jednak przedłużały się z innego powodu - kwestii otwarcia się obu partnerów na inwestycje w sektorze lotniczym.

Podczas negocjacji UE nie zdołała przekonać Amerykanów do złagodzenia stanowiska i ostatecznie w umowie przyjęto zapis, że mimo, że unijne firmy będą miały prawo nabyć ponad połowę udziałów w liniach lotniczych USA, to ich prawo głosu będzie ograniczone do 25%. Oznacza to, że Europejczycy nadal nie będą mieli decydującego głosu w podejmowaniu strategicznych decyzji. Aby zachować symetrię, UE zastrzegła, że będzie mieć możliwość wprowadzenia analogicznych ograniczeń.

W umowie jest zawarte jeszcze jedno ustępstwo na rzecz Amerykanów: ich linie będą mogły swobodnie latać między miastami europejskimi (ale nie w ramach jednego kraju), natomiast przewoźnicy europejscy będą wciąż pozbawieni prawa wykonywania połączeń między miastami w USA.

Ostatnie sporne kwestie będą rozstrzygnięte podczas kolejnej rundy negocjacji w przyszłym roku.

Porozumienie to wpłynie znacząco na sytuację LOT-u, dla którego rejsy transatlantyckie stanowią ważne źródło dochodu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
USA Unia Europejska Waszyngton otwarte niebo porozumienie negocjacje loty transatlantyckie ruch lotniczy transport Atlantyk przewoźnik przewoźnicy UE-USA lotnisko kontynent Jacques Barrot podróżni Europejczycy tanie linie lotnicze ue w rynek do lot




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję