TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PIT wystosował list do J. Kaczyńskiego z argumentami przeciw likwidacji POT

Polska Izba Gospodarki w imieniu swoim i innych przedstawicieli branży turystycznej wystosowała list do premiera Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o zaniechanie likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej.


Poniżej prezentujemy ten list w niezmienionej formie.


L.dz. 703/ PIT/2006 Warszawa, 16 listopad 2006 r.

Szanowny Pan
Jarosław Kaczyński
Premier
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Premierze,

W imieniu samorządów polskich przedsiębiorców turystycznych zwracam się do Pana Premiera z prośbą o wstrzymanie podjętych prac bez wiedzy i konsultacji z branżą turystyczną, których celem ma być likwidacja Polskiej Organizacji Turystycznej. Takim bowiem faktycznym efektem będzie uchwalenie przygotowywanej obecnie ustawy o powołaniu nowej agencji do spraw promocji gospodarczej i turystycznej w miejsce Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A.
Przejmując ster rządów w państwie, w liście skierowanym na ręce prezesa Polskiej Izby Turystyki, w imieniu "Prawa i Sprawiedliwości" złożył Pan polskiej branży turystycznej deklarację, iż PiS w swoim programie chce wspierać rozwój polskiej turystyki i zwiększać jej konkurencyjność na rynku wewnętrznym i zagranicznym we współpracy i współdziałaniu z polską branżą turystyczną. Przyjęliśmy tę deklarację w dobrej wierze jako krok ku podnoszeniu konkurencyjności polskiej turystyki. Leży to bowiem w interesie wszystkich działów gospodarki narodowej. Wkład gospodarki turystycznej w tworzeniu PKB szacowany jest w 2006 roku na 8 proc., zaś zatrudnienie w tym sektorze daleko przekracza milion pracowników. W ubiegłym roku saldo bilansu turystycznego przekroczyło 7 mld zł.

Likwidacja Polskiej Organizacji Turystycznej, strukturalne i kompetencyjne połączenie jej z Polska Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, instytucją realizującą z założenia odległe i całkowicie odmienne cele - zaprzecza deklarowanym przez PiS tezom i zobowiązaniom programowym. Pozbawia polską branżę narzędzi promocyjnych, odbiera polskiej turystyce szansę na nawiązanie równorzędnej konkurencji z innymi krajami.
Polska Organizacja Turystyczna jest częścią europejskiego mechanizmu, który został wprowadzony i działa bez zarzutu na identycznych zasadach we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Polska powołała POT przed siedmioma laty przygotowując struktury państwa do akcesji europejskiej. Uzyskaliśmy wierną legislacyjną adaptację Narodowych Organizacji Turystyki działających w innych krajach UE takich jak Maison de la France, Visit Britain czy hiszpańskiej Narodowej Organizacji Turystyki "Tourespana". Obecna próba dokonania zmian w sprawdzonym europejskim modelu zarządzania turystyką przeczy logice tego funkcjonującego w świecie i w Europie systemu. Likwidacja struktur POT oznacza odstawienie polskich przedsiębiorców turystycznych na pobocze międzynarodowego rynku usług turystycznych.
Szanowny Panie Premierze, proszę aby zechciał Pan rozważyć i wziąć pod uwagę stanowisko polskich przedsiębiorców. W interesie naszego kraju Polska Organizacja Turystyczna powinna jak dotąd wypełniać ustawowe zadania promocji Polski, tworzenia i zwiększania konkurencyjności polskich produktów turystycznych, zarządzania systemem promocji turystyki na szczeblu regionalnym i lokalnym. Ten sprawnie działający, stabilny system organizacyjny to podstawowe narzędzie skutecznej promocji Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie. W kompetencji PAIZ-u powinna pozostać promocja narodowej gospodarki.
Wyrażamy przekonanie, iż decyzje podjęte przez Pana Premiera przyczynią się do zachowania integralności obu instytucji, a także do ułożenia między nimi koniecznej współpracy, wymiany informacji i sprawnego podejmowania decyzji w wybranych obszarach działalności.
Proszę przyjąć zapewnienie, iż polscy przedsiębiorcy turystyczni wspierają realizowany obecnie plan rozwoju gospodarczego Polski i starają się aktywnie uczestniczyć w procesie wzmocnienia gospodarki narodowej poprzez turystykę.

Pozwalam sobie dołączyć dokument, w którym przedstawiamy dodatkowe argumenty uzasadniające nasze stanowisko.

Jan Korsak
Prezes Polskiej Izby Turystyki

Przewodniczący Krajowej Rady Organizacji Turystycznych, Hotelarskich i Gastronomicznych:
W imieniu:

Polska Izba Turystyki
Polskie Zrzeszenie Hoteli
Polskie Stowarzyszenie Hotelarstwa i Turystyki
Izba Gospodarcza Polskiego Zrzeszenia Hoteli
Polska Federacja Campingu i Caravaningu
Polskie Stowarzyszenie Turystyki
Polskie Towarzystwo Turystyczno - Krajoznawcze
Krajowa Izba Gastronomii
Polskie towarzystwo Schronisk Młodzieżowych
Stowarzyszenie Sommelierów w Polsce
Stowarzyszenie Szefów Kuchni i Cukierni
Stowarzyszenie Hotel - Szkoła 2000
Izba Gospodarcza Uzdrowiska Polskie
Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne"
Stowarzyszenie Polskich Barmanów
Polska Izba Gospodarcza Restauratorów i Hotelarzy
Stowarzyszenie " Konferencje i Kongresy w Polsce"
Fundacja Polish Prestige Hotels & Resorts
Stowarzyszenie Ekspertów Turystyki
Polska Izba Hotelarstwa
Forum Turystyki Regionów
Platformy Turystycznej KIG

Argumenty przemawiające za niepowoływaniem Polskiej Organizacji Promocji Gospodarczej i Turystycznej

1. W żadnym z krajów Unii Europejskiej, poza Portugalią nie łączy się promocji turystyki z promocją gospodarczą. Ponieważ nie ma żadnej innej dziedziny gospodarki, która by mogła lepiej służyć realizacji jednego z głównych celów Unii, jakim jest rozwój regionalny, we wszystkich krajach funkcjonują narodowe, regionalne i lokalne organizacje turystyczne. W opracowanej w 1997 roku "Strategii rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski", która przygotowana została przez ekspertów Unii Europejskiej w ramach programu PHARE Tourin I i Tourin II, powołanie Narodowej Organizacji Turystyki zapisane zostało jako najważniejsze zadanie. Powołanie takiej organizacji uzasadnione było nie tylko tym, że organizacje takie funkcjonują w większości krajów europejskich, ale także prognozami rozwoju turystyki w Europie. Prognozy te wyraźnie wskazują na region Europy Środkowej i Wschodniej jako na głównego beneficjenta rozwoju ruchu turystycznego. W ciągu najbliższych kilkunastu lat region ten stać się może najczęściej wybieranym kierunkiem wyjazdów turystycznych. Po likwidacji POT trudno będzie konkurować z innymi krajami tego regionu, w których promocją turystyki zajmują się wyspecjalizowane narodowe organizacje turystyczne.
2. Likwidacja POT stawia pod znakiem zapytania funkcjonowanie całego dotychczas sprawnego i efektywnego systemu promocji na poziomie ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym, opierającego się na sieci wzajemnie współpracujących ze sobą organizacji. Istnieją uzasadnione obawy, że pozbawiony silnej podstawy, którą stanowił dotychczas POT, system ten przestanie istnieć. Przestaną funkcjonować również działające dotychczas przy POT nieformalne zespoły o charakterze konsultacyjno — doradczym, takie jak Forum Regionów i Forum Miast, Forum Turystyki Przyjazdowej, Forum Polonijne, Forum Informacji Turystycznej.
Trudno również zgodzić się z argumentacją, że powołanie nowej instytucji przyczyni się do konsolidacji i bardziej efektywnego wykorzystania środków przeznaczonych na turystykę. Według zgodnej opinii branży turystycznej, mimo stosunkowo niewielkiego budżetu Polska Organizacja Turystyczna potrafiła te środki efektywnie wykorzystywać. Trzeba także pamiętać, że rzeczywista wartość i zakres działalności promocyjnej POT były znacznie większe niż pozwalały na to środki finansowe dzięki pozyskanych nieodpłatnie świadczeń rzeczowych. Złożyły się na nią bezpłatne lub ulgowe usługi przedsiębiorstw hotelowych i transportowych, organizatorów targów, przewoźników turystycznych oraz firm medialnych. Dzięki działalności Public Relations ośrodków zagranicznych POT w zakresie współpracy z mediami szacunkowa wartość powstałych publikacji prasowych (reportaży, artykułów, notatek) oraz audycji radiowo — telewizyjnych, liczona według cen reklamy wyniosła w ubiegłym roku ponad 23 mln euro i była pięciokrotnie wyższa od budżetu ośrodków. Jest mało prawdopodobne, aby takie bezpłatne świadczenia i sponsoring branży turystycznej mogła uzyskać agenda specjalizująca się w innej dziedzinie gospodarczej.
3. Powołanie nowej agendy gospodarczej nie gwarantuje większej efektywności wydatkowania środków budżetowych na promocję turystyki. Wręcz przeciwnie. Długoletnia praktyka w działalności promocyjnej krajów o wysoko rozwiniętej gospodarce wykazała, że tylko narodowe organizacje turystyczne, posiadające wyspecjalizowaną kadrę mogą zapewnić efektywne wydawanie środków na promocję turystyki w kraju i za granicą.
4. Wbrew temu co twierdzą autorzy koncepcji o połączeniu PAIZ i POT powołanie nowej instytucji zwiększy poziom obciążenia budżetu państwa m.in. znaczącymi kosztami reorganizacji. Przypomnieć należy również, iż na potrzeby tworzenia POT przeznaczona została część funduszy z programu PHARE Tourin III. Zaniechanie przez Polskę realizacji projektów rozpoczętych w ramach programu PHARE Tourin II spowodowało już konieczność zwrotu przez Ministerstwo Gospodarki ponad 8 mln zł uzyskanych w ramach tego programu, gdyż w ocenie ekspertów Komisji Europejskiej Polska nie rozliczyła się z przyznanych jej kwot. Z podobną sytuacją możemy mieć do czynienia obecnie, po likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej.
5. Według zgodnej opinii ekspertów, ustawa nie tylko nie wzmocni ale z pewnością osłabi konkurencyjność Polski na europejskim i globalnym rynku turystycznym. Trudno uznać, iż nowa agenda w proponowanym kształcie jest w stanie zwiększyć skuteczność działań promocyjnych oraz udział w nich ze strony jednostek regionalnych i lokalnych, a także branży turystycznej, której stosunek do proponowanej ustawy jest jednoznacznie negatywny. Zamiast instytucji rządowo — samorządowej, posiadającej niezależność w sferze wykonawczej i funkcjonującej na zasadzie partnerstwa między sektorem publicznym i prywatnym, powstanie jeszcze jedna rządowa agencja, która ze względu na skalę swojego działania będzie w niewielkim stopniu konkurencyjna wobec narodowych organizacji turystycznych funkcjonujących w innych krajach. Istnieje duże zagrożenie, że likwidacja Polskiej Organizacji Turystycznej doprowadzi do załamania przyjazdów turystycznych do Polski. Przegrywać będziemy w konkurencji nie tylko z potęgami turystycznymi, ale przede wszystkim z krajami naszego regionu, takimi jak Węgry, Czechy i Słowacja, które poprzez swoje narodowe organizacje turystyczne zwiększają skuteczność działań promocyjnych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PIT POT likwidacja list do premiera Jarosław Kaczyński Polska Izba Gospodarki Polska Organizacja Turystyczna nowa ustawa Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych Jan Korsak ida blizniuk stowarzyszenie turystyki w federacja polskie warszawa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję