TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Będzie nowoczesny dworzec PKP w Szczecinie?

26-piętrowy biurowiec w miejscu lokomotywowni, sześciopiętrowe centrum handlowo-usługowo-gastronomiczne nad peronami. To tylko niektóre założenia koncepcji zagospodarowania dworca głównego PKP w Szczecinie - pisze "Gazeta Wyborcza".


Plany przygotowała firma Ingeno Consult BPK Sp. z o.o., której zleceniodawco był miasto i PKP. Teren dworca jak i tereny do niego przyległe ma być przebudowany. Poczekalnie, hala dworcowa i kasy będą umieszczone nad peronami. Pod peronami ma zostać zbudowany dwu poziomowy parking.

Ma także powstać nowe połączenie, łączące nową halę dworcową z resztą miasta. Od ulicy 3 Maja do ulicy Kolumba ma być wiadukt, a ulica Narutowicza przedłużona byłaby mostem, który prowadzić ma na Kępę Parnicką (wyspę naprzeciwko obecnego dworca). Będzie możliwość dojścia pieszo na Kępe poprzez kładkę wychodzącą z nowego dworca.

W planach teren w pobliżu dworca ma być nowoczesnym centrum miasta. Tu gdzie dziś stoi lokomotywownia już niebawem może stać 26- piętrowy biurowiec, a przed nim plac dworcowy spełniający funkcję węzła komunikacyjnego z przystankami tramwajowymi i autobusowymi, postojem taksówek, a w dalekiej przyszłości nawet stacją metra. Planowane są także biurowce, hotele, obiekty handlowe i usługowe (od targowiska Tobruk przez ul. Potulicką).

Dodatkowo przy dworcu ma powstać przystań białej floty.

- W związku z tym postulujemy podniesienie mostów kolejowego i Długiego o ok. 1,5 m, żeby udrożnić pod tym względem Odrę - mówi Przemysław Budnik, prezes zarządu Ingeno Consult BPK Sp. z o.o.

- PKP zatwierdziły tę wstępną koncepcję. Teraz najważniejszym zadaniem wpisanie jej założeń do planu zagospodarowania przestrzennego, żeby stały się prawem miejscowym - mówi Ryszard Pluciński, dyrektor poznańskiego oddziału PKP Dworce Kolejowe, które sprawuje nadzór nad szczecińskim dworcem. - Dla PKP pracuje biuro konsultingowe o światowym zasięgu, które gdy tylko założenia znajdą się w planie, rozpocznie rozmowy z inwestorami. Realizacja tej koncepcji jest naprawdę realna. Pomysł połączenia z wyspą, która leży naprzeciwko dworca, spodobał się potencjalnym inwestorom.

Miasto także jest za realizacją pomysłu.

- Miasto jest bardzo przychylne tym planom. Zrealizowanie wizji dworca jest warunkiem koniecznym uruchomienia szybkiego połączenia Szczecin-Berlin. Liczący się kandydaci na fotel prezydenta mówią o szybkim połączeniu z Berlinem w kategoriach priorytetu. Grunt zatem jest podatny - mówi Władysław Sikorski, pełnomocnik prezydenta ds. inwestycji.

- Koncepcja jest tak opracowana, że umożliwia nawet budowę metra w Szczecinie, którą będzie można zrealizować w przyszłości. W Europie miasta wielkości Szczecina mają metro, dlatego dworzec trzeba tak projektować, żeby było to możliwe - tłumaczy Budnik.

- Budowę PKP powierzą prywatnym inwestorom, którzy w zamian za wykorzystanie części komercyjnych sfinansują całe przedsięwzięcie. Zaś połączenie kładką z Kępą Parnicką da impuls do budowy nowoczesnej dzielnicy na Śródodrzu- wyjaśnia Grzegorz Ferber, współautor koncepcji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
dworzec PKP w Szczecinie Szczecin nowoczesny plan przebudowy dworca dworzec główny Ingeno Consult BPK Poczekalnie hala dworcowa kasy dwupoziomowy parking Od ulicy 3 Maja do ulicy Kolumba wiadukt Kępa Parnicka hala dworcowa biurowce przystań białej floty lokomotywownia z o nowy


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję