TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Na łódzkim lotnisku powstanie III terminal

Już w grudniu na lotnisku im. W. Reymonta w Łodzi ruszy budowa Terminala Pasażerskiego nr 3. Inwestycja pochłonie ok. 190 mln zł. Zakończenie działań budowlanych zostało zaplanowane na połowę 2011 roku. Nowy terminal ma mieć przepustowość roczną od 1,5 mln do 3 mln pasażerów. W godzinach szczytu będzie w stanie obsłużyć jednocześnie cztery samoloty typu Boeing 737. W chwili obecnej w Łodzi można odprawić się jednocześnie pasażerów tylko z trzech maszyn tego typu.


We wtorek stosowną umowę w sprawie budowy Terminala Pasażerskiego nr 3 podpisali: prezes Zarządu Portu Lotniczego Leszek Krawczyk i Wojciech Gerber, reprezentant konsorcjum firm (Hochtief Polska, Warbud SA, Hochtief Construction AG) członek zarządu Warbudu.

Jak powiedziała Karzyna Dobrowolska, rzeczniczka prasowa Portu Lotniczego im. W. Reymonta, rozpoczęcie robót budowlanych zostało zaplanowane na 7 grudnia. W myśl umowy, wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację projektu. Roboty budowlane pochłoną 106 mln zł, zaś wartość całej inwestycji zostało oszacowana na ok. 190 mln zł.

Nowy terminal będzie posiadał blisko 25 tys. m kw. powierzchni. W projekcie budynku uwzględniono różnicę poziomów terenu, w związku z czym pierwsza z czterech użytkowych kondygnacji umieszczona została 5m pod ziemią. Powstaną tam pomieszczenia techniczne, pomieszczenia socjalne, garaż dla służb, zbiorniki wody, a także centralna sortownia bagażu.

Na parterze, pasażerowie będą mogli skorzystać z 14 stanowisk odpraw. W antresoli umieszczonej nad parterem będą się znajdowały pomieszczenia socjalne, zaś na piętrze (czwarta kondygnacja) pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne oraz handlowo-usługowe. Terminal zostanie wyposażony w jedną kondygnację techniczną, a ponadto mierzącą 20 m wieżę dyżurnych portu.

Przed nowym terminalem znajdzie się parking mogący pomieść 300 samochodów. Do budynku zostanie doprowadzona nowa ulica oraz linia kolejowa. Nieopodal stanie też budynek nadzoru Służby Ochrony Lotniska.

Budowa uzyskała dotacje ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Decyzja o podpisaniu umowy została podjęta po uzyskaniu zgody Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

Jeszcze w tym roku łódzkie lotnisko planuje budowę bazy paliwowej oraz rozbudowę systemu świateł podejścia na kierunku 25. W chwili obecnej trwają prace projektowe trasy szynobusu, którym pasażerowie zostaną dowiezieni bezpośrednio do nowego międzynarodowego terminala.

Została ukończona budowa nowej płyty postojowej dla kolejnych czterech samolotów typu Boeing 737. To oznacza, że lotnisko w Lublinku może w jednej chwili przyjąć 7 dużych samolotów, co sprawia, że może ono spełniać rolę lotniska zapasowego dla Okęcia tudzież innych lotnisk regionalnych.

Na łódzkim lotnisku od września tego roku funkcjonuje terminal cargo zajmujący powierzchnię 750 m kw. Maksymalna przepustowość terminala wynosi ok. 10 tys. ton rocznie. Prócz zwykłych ładunków może on obsługiwać również przesyłki specjalne, np. materiały niebezpieczne, leki ratujące życie, krew, organy do transplantacji, czy próbki diagnostyczne.

Łódzkie lotnisko może obecnie obsługiwać frachtowce cargo krótkiego oraz średniego zasięgu (np. Boeing 757F oraz Airbus 300F). W roku 2010, po ukończeniu inwestycji w "twardą infrastrukturę", lotnisko będzie miało możliwość przyjmowania również większych maszyn o zasięgu ponad 12 tys. km, takie jak Boeing B747F, czy też McDonnell Douglas MD11F.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wzniesie na terenie łódzkiego portu nową wieżę kontroli lotów, a ponadto unowocześni systemy pomocy nawigacyjnych. Lotnisko prowadzi obecnie negocjacje w sprawie powstania w Łodzi bazy dla jednej z linii lotniczych. Pieniądze na tę inwestycję będą pochodziły prawdopodobnie z budżetu miasta (które jest większościowym udziałowcem lotniska), z samorządu wojewódzkiego, a także z funduszów unijnych.

Na łódzkie lotnisko powracają połączenia do Liverpoolu oferowane przez tanie linie lotnicze Ryanair. Już teraz można zarezerwować loty w tym kierunku na stronach internetowych przewoźnika. Rozkład będzie obowiązywał od końca marca 2010 r. Z Łodzi do Liverpoolu polecimy w poniedziałki i czwartki. Razem z wejściem rozkładu wiosenno-letniego zniknie połączenie z Shannon. Na trasach z Shannon zniknie również Kraków, co jest skutkiem ograniczenia działalności bazy w tym porcie.

Jak wynika z danych łódzkiego lotniska, w ub. roku obsłużyło ono ponad 330 tys. pasażerów (w tym ponad 44 tys. w ruchu czarterowym). Podczas pierwszych trzech kwartałach 2009 roku z usług portu skorzystało łącznie ok. 232 tys. pasażerów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Port Lotniczy im. W. Reymonta w Łodzi Łódź Lublinek Terminal Pasażerski nr 3. w Łodzi Boeing 737 Hochtief Polska Warbud SA Hochtief Construction AG Wojciech Gerber Leczek Krawczyk Katarzyna Dobrowolska Służba Ochorny Lotniska Regionalny Program Operacyjny Urząd Zamówień Publicznych Krajowa Izba Odwoławcza McDonnell Douglas MD11F Boeing B747F Polska Agencja Żeglugi Powietrznej Airbus 300F Ryanair Kraków Okęcie Shannon




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję