TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Samoloty SAS latały bez przeglądów technicznych

Szwedzki państwowy Urząd Inspekcji ostro skrytykował SAS za nieprzestrzeganie po raz kolejny przepisów w sprawie nadzoru nad stanem technicznym samolotów. Dotyczy to przede wszystkim jedenastu długodystansowych maszyn Airbus A330 i A340 zabierających na pokład po 261 pasażerów i obsługujących trasy z USA i z państwami Dalekiego Wschodu.


SAS nie przestrzega w tym wypadku zarówno przepisów krajowych jak i wymagań producenta określającego dokładnie terminy i zakresy przeglądów technicznych samolotów. Sztokholmski dziennik "Dagens Nyheter", Lars Mylander, który odpowiada w SAS za eksploatację maszyn przyznał, że niekontrolowane Airbusy zostały już wycofane z tras i obiecał pełne przestrzeganie przepisów w przyszłości. Podczas kontroli nie wykryto w samolotach SAS żadnych usterek, ale oczywiście nie można być tego pewnym zanim nie dokona się takiego przeglądu - dodał Mylander.
Obecny skandal z nadzorem technicznym samolotów to powtórzenie sytuacji z poprzednich lat, kiedy to niektóre maszyny SAS latały bez przechodzenia okresowych kontroli technicznych. W 2005 roku było takich samolotów było trzy, a w 2006 roku już pięć. Za każdym razem po odkryciu nieprawidłowości, przedstawiciele władz spółki obiecywali, że nigdy więcej taka sytuacja się nie powtórzy.

Jedyna poważna usterka, którą odnaleziono dotychczas na świecie w Airbusach była związana z systemem paliwowym. Spowodowana była zbyt małą średnicą przewodów paliwowych biegnących wewnątrz skrzydeł do silników co groziło powstawaniem nieszczelności i wyciekiem paliwa. Ten właśnie element samolotów, między innymi, nie był - mimo istnienia takiego nakazu - sprawdzany w maszynach SAS.

Usterka ta i sposób jej uniknięcia są opisane w jednej z tzw. dyrektyw, rozsyłanych przez władze lotnicze kraju producenta z nakazem natychmiastowego zastosowania jej w praktyce przez przewoźników. Jeśli gdzieś na świecie, zostanie wykryty błąd w jakimkolwiek samolocie, mogący się powtórzyć w innych maszynach tego typu, zostaje on zapisany w takiej dyrektywie dostarczonej wszystkim użytkownikom takiego samolotu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
SAS samolot Airbus A330 A340 pasażer przepis kontrola Urząd Inspekcji pokład USA Daleki Wschód producent przegląd Dagens Nyheter maszyny usterki usterka system paliwowy silnik paliwo dyrektywy producent a 340 bez silnika samoloty w przeglądy techniczne technicznego samolotów zdjęcia




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję