Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukiwany pilot 05.06-07.06
- Przewodnik Kulinarny w Warszawie
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds turystyki
- Wychowawca kolonijny + ratownik
- Specjalista ds. rezerwacji hotelowych
- Pilot - Wiedeń 03-05.2024r.
- pilotaż Wiedeń - Kras Morawski
- Kraków- specjalista d/s turystyki 1/2 etatu
- Specjalista ds. Turystyki - Warszawa
Berlin - Ostatnie samoloty na Tempelhof
W czwartek, 30 października tuż przed północą z berlińskiego lotniska Tempelhof po raz ostatni wystartują samoloty. Potem nastąpi jego zamknięcie. Jako ostatnie z Tempelhof odlecą dwa zabytkowe samoloty pasażerskie: niemiecki Junkers Ju-52 i amerykański Douglas DC-3. Amerykańska maszyna będzie reprezentantem "rodzynkowych bombowców", które obsługiwały berliński most powietrzny 60 lat temu.
Takie pożegnalne przedstawienie będzie mogło obserwować 800 zaproszonych gości. Pozostali mogli po raz ostatni obejrzeć kołujący samolot na Tempelhof oraz zrobić pamiątkowe zdjęcie w hali odpraw w środę.
Jeszcze nie wiadomo jak zostanie zagospodarowany teren po lotnisku, który liczy 368 hektarów. Na specjalnie uruchomionej stronie internetowej miasta można zgłaszać swoje pomysły.
Najczęściej mówi się o stworzeniu ogromnego parku. Klaus Wowereit, burmistrz Berlina chce udostępnić tereny lotniska pod międzynarodową wystawę budowlaną lub ogrodniczą.
Zainteresowanie budynkami i powierzchnią po porcie zgłaszają również ekipy filmowe oraz organizatorzy koncertów i festiwali. Berliński Senat chciałby też utworzyć muzeum w części historycznego lotniska.
Jednak dla wielu berlińczyków miejsce te ma symboliczne i sentymentalne znaczenie. Tempelhof, nazywany kiedyś "matką wszystkich lotnisk" był jednym z trzech miejsc, gdzie lądowały alianckie samoloty transportowe, które zaopatrywały mostem powietrznym zachodnie sektory Berlina w trakcie radzieckiej blokady połączeń lądowych w latach 1948-1949. Natomiast z "rodzynkowych bombowców" amerykańscy piloci zrzucali dzieciom słodycze
Lotnisko Tempelhof otwarto w 1923 roku. Rozpoczęta w 1934 roku rozbudowa budynków portowych według projektu architekta Ernsta Sagebiela nie została skończona aż do wybuchu drugiej wojny światowej. Monumentalne budynki portu, które miały wpisać się w hitlerowską koncepcję przebudowy Berlina na stolicę Rzeszy - Germanię obecnie są zabytkiem. Po obu stronach hali głównej stoją hangary, które układają się w półksiężyc o długości 1,2 kilometra.
Dach półksiężyca stanowił jednocześnie trybuny z miejscami siedzącymi dla 100 tys. osób, skąd publiczność, jak chciał projektant mogłaby podziwiać pokazy lotnicze i defilady.
Tempelhof był pierwszym lotniskiem, które zostało zintegrowane z siecią kolejową. Przewodnik Henry Wede, który na berlińskim lotnisku pracuje od 1960 roku podkreśla, że stamtąd można dojechać koleją do każdego miejsca w Europie.
Podziemne schrony przydały się miejscowej ludności podczas bombardowań Berlina w czasie II wojny światowej. Lotnisko zostało zaopatrzono również w dużo bezpieczniejsze i, jak zaznacza Wede "niezniszczalne" bunkry, które przeznaczone były najprawdopodobniej dla wysokich funkcjonariuszy reżimu Adolfa Hitlera.
Amerykanie, którzy przejęli port lotniczy od Armii Czerwonej w lipcu 1945 roku, przebudowali wnętrze budowli. Sala balowa została przekształcona w halę sportową z boiskiem do koszykówki. Wybudowano bar z przekąskami, siłownię, kręgielnię oraz sauny. Jednak większość tych udogodnień zostało już zdemontowanych.
Rolę głównego portu lotniczego Berlina, Tempelhof pełnił do roku 1975. Mające monopol na obsługę połączeń lotniczych Berlina Zachodniego towarzystwa PanAm i British Airways korzystały od tamtego momentu z lotniska Tegel.
Niestety, w czasie jumbo-jetów i airbusów Tempelhof uznawany jest za techniczny anachronizm. Jego pas o długości trochę ponad 2100 metrów nie pozwala na starty większych maszyn z pełnym obciążeniem.
Cywilny ruch lotniczy na Tempelhof został wznowiony w 1985 roku, ale tylko w ograniczonym zakresie. W ubiegłym roku obsłużono tam tylko 350 tysięcy z 20 mln pasażerów, którzy korzystali z trzech berlińskich lotnisk.
W ostatnim czasie służyło ono głownie użytkownikom prywatnych samolotów. Zwolennicy zamknięcia Tempelhof zaznaczali, że Berlin nie potrzebuje portu lotniczego dla VIP-ów, który przynosi do 15 mln euro strat rocznie i jest uciążliwy dla okolicznych mieszkańców.
Pod koniec kwietnia zorganizowano referendum, aby wywrzeć presję na władzach Berlina i uratować Tempelhof. Jednak uczestniczyło w nim zbyt mało osób, aby wynik głosowania był ważny.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Norwegian Air inauguruje nowe połączenia!
Miejsca w Augustowie, które koniecznie trzeba odwiedzić
Wyniki linii lotniczej easyJet w październiku 2008 roku
Kiedy PKP musi zwrócić pasażerowi koszt niewykorzystanego biletu?
Miasta europejskie mają 20% udziału w turystyce międzynarodowej
Relais & Chateaux zawarł współpracę SynXis, by wzmocnić konkurencyjność hoteli
Złote Godło "Laur Klienta 2006" dla Centralwings
Podróż na gwiazdkę z Wizz Air!
Polsko-Rosyjskie forum turystyczne
Balice walczą o pasażerów biznesowych
Rośnie zagrożenie lawinowe w Tatrach
Likwidacja pociągów PKP IC w świętokrzyskim. Zastąpią je połączenia Interregio?
Bułgarzy walczą o prawo do sałatki szopskiej w UE
Zamiast na Rodos trafili do izby wytrzeźwień
Zakopane: atrakcyjny hotel na sprzedaż
Będzie rozbudowa krakowskiego lotniska!
Narodowe Centrum Żeglarstwa w Gdańsku już otwarte!
Szczyrk: reklama galerii i restauracji oburzała turystów?
Jestem specjalistką d s turystki. Ukończyłam
Signal Iduna nie odmawia przyjęcia odpowiedzialności za Open