TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Promy pasażerskie zanieczyszczają Bałtyk

Organizacja ekologiczna WWF zaapelowała do bałtyckich przewoźników promowych o zaprzestanie odprowadzania ścieków do Morza Bałtyckiego i transportowanie ich do portów lub oczyszczanie na pokładach. Jednak na apel nie odpowiedziała żadna z polskich firm.


WWF przesłało list z propozycją podpisania odpowiedniego zobowiązania do 50 firm z sześciu krajów nadbałtyckich. Organizacja poinformowała, że na apel odpowiedziało tylko dziewięć z nich, ale żadna z Polski.

Przedstawiciele WWF zaznaczają, że za pośrednictwem rzek oraz z promów pasażerskich do morza trafiają tony ścieków. Tylko w ciągu jednego roku statki pasażerskie, pływające po Morzu Bałtyckim zużywają przynajmniej 1,6 mld litrów wody z łazienek, kuchni oraz do czyszczenia pokładu. Natomiast nieczystości z toalet spuszczane są do morza 100 mln razy w ciągu roku.

WWF zaznacza - Ponieważ większość przewoźników promowych nie informuje o tym co robi ze ściekami należy przypuszczać, że są one pompowane wprost do Bałtyku.

Międzynarodowa Konwencja MARPOL mówiąca o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki zezwala na opróżnianie zbiorników ze ściekami prosto do morza, jeżeli statek znajduje się 12 mil od brzegu.

Ekolodzy zaznaczają, że nieczystości z promów mogłyby być przekazywane do oczyszczalni ścieków w portach, ale potrzebna jest do tego dobra wola przewoźników. Podkreślili, że porty w Szczecinie i Świnoujściu mają własne oczyszczalnie ścieków, które przygotowane są na odbiór nieczystości z pokładów. Port w Gdyni również oferuje odbiór ścieków z promów.

Jednak przewoźnicy promowi nie chcą korzystać z oczyszczalni. Polferries, największy polski przewoźnik promowy operujący na Bałtyku przyznaje, że chodzi o zawyżone ceny. Zarząd Portów w Szczecinie oraz Świnoujściu temu zaprzecza. Wysoka jest wyłącznie opłata tonażowa, którą statek i tak płaci za wpłynięcie do portu. W jej ramach dozwolone jest odprowadzenie jednej trzeciej ścieków bez żadnych dodatkowych kosztów. Natomiast za przyjęcie pozostałej ilości nieczystości port stosuje opłatę w wysokości 25 zł za metr sześcienny.

WWF zaznacza - Przewoźnicy oszczędzają na ochronie środowiska i wolą zrzucać to co zostanie na pokładzie do morza. Przesłanego zobowiązania w sprawie usuwania ścieków ze statków na Bałtyku nie chciał podpisać żaden z przewoźników, który obsługuje linie promowe z Polski. Do akcji nie przyłączyły się również firmy z innych krajów, które przypływają do polskich portów.

Unity Line uznało, że nie jest zainteresowane taką ofertą. Jednocześnie odmówiło udzielenia informacji co dzieje się ze ściekami ze statków należących do przewoźnika.

Natomiast Polferries przyznał, że spośród czterech jednostek, które firma wykorzystuje do przewozów pasażersko-samochodowych, jedna z nich - prom Pomerania posiada bioblok, który pozwala na oczyszczenie wody. Pozostałe trzy jednostki zrzucają ścieki do morza, zgodnie z konwencją MARPOL. Według Polferries winnymi takiej sytuacji są zarządy polskich portów, które pobierają zbyt wygórowane opłaty za usuwanie ścieków z pokładów promów.

Przemysław Nawrocki z WWF Polska podkreślił, że zakaz wyrzucania ścieków do morza obowiązuje małe jednostki, które należą do osób prywatnych. Dodał - W tej sytuacji absurdem jest, że to prawo nie dotyczy dużych statków pasażerskich.

Ze względu na swoje położenie, Bałtyk należy do najbardziej podatnych na zanieczyszczenie akwenów. Związki chemiczne zawarte w ściekach zawierają azot i fosfor, które sprzyjają między innymi pojawianiu się sinic co z kolei prowadzi do odtlenienia wód i duszenia się innych organizmów.

Zobowiązanie w sprawie usuwania ścieków ze statków na Morzu Bałtyckim zgodziło się podpisać dziewięciu przewoźników: Birka Line, Seawind Line, Silja Line i Viking Line ABP z Finlandii, Hurtigruten oraz Peter Deilmann Reederei z Niemiec, Lindaliini i Tallink z Estonii i duński Molslinien.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Stena Line Unity Line Polferries Birka Line Seawind Line Silja Line Viking Line Hurtigruten Peter Deilmann Reederei Lindaliini Tallink Molslinien zobowiązanie apel ekolodzy ścieki Morze Bałtyckie Bałtyk zanieczyszczenia odpady WWF przewoźnicy promowi MARPOL Świnoujście Szczecin Gdynia port oczyszczalnia ścieków odbiór ścieków Przemysław Nawrocki prom pomerania promem ze promy gdyni po promowe w pasażerski morzu bałtyckim pasażerskie statki na bałtyku


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję