TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Czy Stena Line nadal będzie pływać z Gdyni?

Przedstawiciele Stena Line, jednego z największych przewoźników promowych na świecie prowadzili rozmowy z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.


Obecnie statki pływają z Gdyni. Jednak nad miastem zawisła groźba utraty połączenia promowego. Jeżeli dojdzie do przeniesienia Steny do Gdańska, wówczas w gdyńskim porcie zostanie wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010 i 2011 szwedzki przewoźnik planuje wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy. Obecnie najdłuższy ma 168 metrów. Terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać tego typu jednostek. Dlatego też powstał projekt budowy nowego, który znalazłby się przy Nabrzeżu Polskim. Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia zaznacza - Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line.

Nowy terminal ma kosztować około 480 mln zł, z czego prawie połowa ma pochodzić z funduszy unijnych. Jednak według Steny koszty inwestycji są za wysokie i dlatego rozpoczęto poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Przewoźnik przyznał, że wybudował terminal w Belfaście za mniej niż połowę tej sumy.

Tankiewicz zaznacza - Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna. Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

Przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się już z władzami Gdańska, aby rozważyć możliwość przeniesienia połączenia Steny Line. Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line wyznał - Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego.

Władze gdyńskiego portu nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, ale przyznają, że nic o nich nie wiedziały. Tankiewicz zaznacza - To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy.

Władze Gdańska potwierdzają, że przewoźnik prowadził z nimi rozmowy. Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, jednocześnie prezes rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podkreślił - Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę.

Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wyznał - Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym.

Tankiewicz przyznaje, że bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego w Gdyni. Dodał - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Budowa nowego terminalu miała rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line pozostanie w Gdyni. W przypadku przejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle się nie rozpocznie.

W 2007 roku z promów Stena Line na trasie Gdynia - Karlskrona skorzystało 432 158 pasażerów. Natomiast ze Świnoujścia do Ystad firmą Unity Line popłynęło 255 895 osób, a firmą Polferries 195 553 osoby. Z połączenia Polferries z Gdańska do Nynäshamn skorzystało 154 076 podróżnych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Stena Line Gdynia Gdańsk przewoźnik prom Karlskrona połączenie promowe terminal promowy Walery Tankiewicz Zarząd Morski budowa Niclas Martensson port Paweł Adamowicz Polferries Unity Line Janusz Kasprowicz




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję