TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PPL nie będą zwracać hiszpańskiego konsorcjum 54,3 mln zł gwarancji i 8,8 mln zł odsetek

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" nie będzie musiało zwracać hiszpańskiemu konsorcjum Ferrovial, Budimex, Lamela kwoty 54,3 mln zł gwarancji oraz 8,8 mln zł odsetek.


Władze Okęcia poinformowały, że Sąd Okręgowy odmówił nadania klauzuli wykonalności wyroku Sądu Arbitrażowego, który w marcu tego roku zasądził zwrot tej kwoty. PPL zaznacza, że gwarancje te zostały pobrane "jako zabezpieczenie roszczeń w związku z niewywiązywaniem się konsorcjum z umowy". Sprawa ta związana jest z budową Terminalu 2 na Okęciu. Władze lotniska w październiku 2007 roku zerwały umowę z konsorcjum firm: Ferrovial Agroman SA, Budimex SA i Studio Lamela S.L. Przyczyną tej decyzji były opóźnienia w pracach budowlanych. Budowę hali odlotów ukończyli polscy podwykonawcy. Po przeszło dwuletnim opóźnieniu, w marcu ubiegłego roku halę oddano do użytku.

Konsorcjum zdecydowało się skierować sprawę gwarancji do Sądu Arbitrażowego, który zasądził zwrot przez PPL kwoty 54,3 mln zł oraz 8,8 mln zł odsetek. Jednak Sąd Okręgowy odmówił nadania klauzuli wykonalności wyroku SA.

Władze Portów Lotniczych poinformowały - W postanowieniu Sąd Okręgowy stwierdził, że Konsorcjum FBL wnioskując o stwierdzenie wykonalności wyroku Sądu Arbitrażowego w sprawie gwarancji, było zobowiązane do załączenia między innymi zapisu umowy z PPL, który stwierdzałby możliwość rozpatrywania sporów pomiędzy stronami przez sąd polubowny - Sąd Arbitrażowy. W ocenie Sądu Okręgowego żaden z przedłożonych przez Konsorcjum FBL dokumentów nie stanowi zapisu umowy, między innymi na podstawie którego Konsorcjum FBL wnioskowało o nadanie wyrokowi Sądu Arbitrażowego klauzuli wykonalności.

W komunikacie PPL można przeczytać też: "Odmawiając nadania klauzuli wykonalności, Sąd Okręgowy powołał się na warunki kontraktu zawartego pomiędzy PPL i Konsorcjum FBL na rozbudowę warszawskiego lotniska i niedotrzymanie przez Konsorcjum formalności warunkujących rozstrzyganie sporu przez Sąd Arbitrażowy".

Krzysztof Kozioł, rzecznik konsorcjum FBL przyznał tylko, że konsorcjum musi zapoznać się z ogłoszonym wyrokiem sądu.

Przetarg na budowę Terminalu 2 na Okęciu konsorcjum wygrało w 2002 roku. Wówczas kontrakt opiewał na prawie 200 mln USD. W lutym 2006 roku przedstawiciele PPL poinformowali posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że do końca maja 2006 roku do użytku zostanie oddana część Terminalu 2, a cała inwestycja zakończy się w połowie 2007 roku. Jednak jeszcze w sierpniu była mowa już o późniejszych terminach.

Ostatecznym powodem zerwania kontraktu z konsorcjum był brak akceptacji przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej rozwiązań, które zaproponowało konsorcjum. Według PPL, wszystkie terminy wynikające z kontraktu i aneksu zostały przekroczone.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PPL Państwowe Porty Lotnicze gwarancja sąd odsetki konsorcjum Ferrovial Budimex Lamela wyrok kontrakt wykonalność zwrot zabezpieczenie umowa Terminal 2 Okęcie Warszawa lotnisko opóźnienie budowa hala odlotów Sąd Arbitrażowy Krzysztof Kozioł




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję