Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystki Siemianowice Śląskie
- Wychowawcy na obóz we Włoszech
- Kupię funkcjonujące biuro podróży
- GRECJA - REZYDENT
- Praca u multiagenta
- Poszukiwani piloci/przewodnicy od połowy maja
- Warszawa - Specjalista ds turystyki
- Sales Manager at RateHawk
- Rezydent do Chorwacji i Czarnogóry poszukiwany
Enovatis: Ceny spadają, lastów nie będzie
Choć po pierwszych sześciu miesiącach tego roku mamy delikatny wzrost średniej wartości rezerwacji o 164 zł (3 proc.), to maj i dwa pierwsze tygodnie czerwca mocno zakręciły sytuacją sprzedażową na rynku turystycznym. Tylko 3 biura z setki współpracujących z portalami Wakacje.pl i EasyGo.pl podniosło swoje ceny. Ponad 90 biur nie dość, że nie utrzymało ich poziomu sprzed roku to znacząco obniżyło ceny dosłownie na progu sezonu. Średnio o 9 proc. Takiego zjawiska w branży turystycznej jeszcze nie było. Zwłaszcza w czerwcu, który jest pierwszym miesiącem wysokiego sezonu - pokazuje analiza Enovatis S.A.
Średnie wartość rezerwacji w maju tego roku spadła w stosunku do roku 2009 o 421 zł, a na początku czerwca nawet o 456 zł. Tylko trzy biura, Neckermann, Wezyr i Oasis Tour zastosowały odmienną politykę cenową. Tu średnie wartości rezerwacji podniosły się od 5 do 21 proc.
Aż 40 proc. różnica w strategii cenowej touroperatorów jest zastanawiająca. Motorem obniżek z całą pewnością może być różnica w kursie walut. Przyjrzeliśmy się wahaniom kursu dolara w maju oraz w czerwcu 2009 i 2010 roku. Punktowe pomiary z notowań on line (forex) z 5 i 20 maja oraz 15 czerwca wskazują na spadek wartości waluty o 7 proc., rok do roku. Nominalnie wydaje się, że to nie wiele, ale przy zarządzaniu całym biznesem to z pewnością mocny sygnał do działań dyskontowych dla managementu biur podróży.
- Największe spadki zanotowała Grecja - informuje Michał Pilkiewicz, prezes zarządu Enovatis S.A, operatora portali Wakacje.pl, EasyGo.pl i Wypoczynek.pl. - Z naszych analiz wynika, że touroperatorzy z ofertą na tym kierunku obniżali ceny, rok do roku, średnio o 600 zł w maju i nawet o 900 zł w czerwcu (od 11 do 18 proc.). Powodem takie sytuacji z całą pewnością są greckie zdarzenia gospodarcze i monetarne. Ich medialny obraz sprzedawany przez stacje telewizyjne zdecydowanie ostudził zakupy i rezerwacje w końcówce pierwszego półrocza.
Lider rankingów, Egipt zanotował obniżki kosztów jednej rezerwacji w maju i czerwcu o 550 i 700 zł (11-12 proc.) w stosunku do ubiegłego sezonu. Tu za całą pewnością odpowiedzialność ponosi niższy kurs dolara, w którym rozliczane są usługi na tym kierunku. Tunezja i Turcja straciły w tym samym okresie najmniej, bo zalewie o 300 do 500zł (7-9 proc.).
Równie sinusoidalny charakter miały wartości rezerwacji krajowych. O ile w maju zauważalny był wzrost średniej ceny, nawet o nawet 28 proc. to już na początku czerwca spadła ona najpierw do poziomu sprzed roku, a dosłownie chwilę później, obniżyła się o kolejne 24 punkty procentowe. - Z całą pewnością dużą role odegrała powódź, która odwracała zainteresowania klientów od wypoczynku na południu Polski - komentuje Aleksandra Kaźmierczak, brand manager portalu Wypoczynek.pl.
Wydaje się, obniżki zadziałały i pomogły touroperatorom sprzedać zalegające produkty. Już w lipcu ceny rozpoczęły wędrówkę w górę. Nominalne wzrosty za pierwsze dwa tygodnie lipca to 340 zł, czyli 7 proc. więcej za jedna rezerwację niż w czerwcu tego roku. - To wyraźny sygnał, że sprzedaż nabrała rozmachu, a co za tym idzie rynek ofert last minute kurczy się w oczach - podsumowuje Ewelina Koperska, Product Manager Enovatis S.A. - W chwili obecnej lasty do Grecji stanowią tylko 10 proc. całej naszej oferty, a do Turcji 24 proc. W najlepszej sytuacji jest Tunezja, gdzie aż 50 proc. obecnej oferty to promocje w tzw. ostatniej chwili. Równie dobrze trzyma się Egipt, gdzie co 3 rezerwacja jest jeszcze w cenie promocyjnej (33 proc).
Zdarzenia losowe, gospodarcze, pogodowe i wahania kursów walut. Wszystko to mocno odbija się na polityce produktowej i cenowej. Obserwując znikające codziennie oferty last minute wrażenia można mieć jednoznaczne. Czekający z zakupami na ostatnią chwilę powinni się pośpieszyć. Taniej nie będzie, a oferta jest już ograniczona i jakościowo mocno przebrana.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Sytuacja sprzedażowa na rynku turystycznym
[2010-07-20 15:25 83.8.211.*]
fajne oferty są też na www.lastminute4u.pl odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
eSky chwali się tańszymi
Euro 2012: Płock może zostać wpisany na listę baz noclegowo-treningowych
Nowy serwis i nowa promocja Ryanair
Trzeci stopień zagrożenia lawinowego w Tatrach
Rozwija się Europejskie Centrum Turystyki Medycznej!
PLL LOT przedstawi po raz kolejny plany rozwoju na najbliższe 4 lata
Zdaniem ekspertów samolot Air France rozpadł się w powietrzu
Orbis ma w planach duże inwestycje na Łotwie i Litwie
Biuro podróży nie ma prawa ograniczać swojej odpowiedzialności odszkodowawczej!
Kraków: Hotel Sympozjum rezygnuje z kategorii pięciogwiazdkowej
Ukradli miliony sprzedając bilety w autobusach poprzez niezarejestrowane kasy fiskalne
GITD: Litwini nie przestrzegają przepisów o czasie pracy kierowców
Częstochowa ma regularne połączenie z Pyrzowicami - Pyrzowiceekspres
Tripsta.pl uruchamia helpdesk na Blipie
Europejska kuchnia we Wrocławiu
Nowość: Baza Biur Turystycznych Rosji i Ukrainy
Codzienny przewóz osób Polska - Holandia