TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Gdańsk: Lotos przełamuje konkurencję Petrolotu

Władze portu im. Lecha Wałęsy w gdańskim Rębiechowie podpisały list intencyjny z Lotosem w sprawie dostaw paliw. Tym samym linie lotnicze spodziewają się obniżek cen.


Władze portu zwróciły się z prośbą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, by ten zwolnił ich z obowiązku ogłoszenia konkursu na wybór firmy obsługującej linie lotnicze w porcie - poinformowała "Rzeczpospolita". - Umowę z Lotosem mogę podpisać nawet dziś, konieczność przeprowadzenia konkursu to co najmniej kilka miesięcy opóźnienia, a i tak innych chętnych nie ma - potwierdza Tomasz Klosowski, wiceprezes portu gdańskiego.

- Po wstępnej analizie nasi analitycy stwierdzili, że gdańskie lotnisko, jako że w zeszłym roku obsłużyło mniej niż 2 mln podróżnych, nie musi rozpisywać konkursu na nowego dostawcę paliwa - odpowiada Katarzyna Krasnodębska z ULC. Unijne regulacje dotyczące konkurencji w portach lotniczych dotyczą tych portów, w których ruch roczny jest większy niż 2 mln osób. W ubiegłym roku gdański port odprawił ok. 1,7 mln pasażerów.

Według prezesa Klosowskiego, jeżeli ULC wyda zgodę na pominięcie procedur związanych z konkursem, paliwo Lotosu może się pojawić w Rębiechowie jeszcze pod koniec bieżącego roku. Byłby to pierwszy przypadek przełamania monopolu paliwowego na polskich lotniskach, na co z niecierpliwością czekają przewoźnicy, zdaniem których, paliwo w Polsce jest jednym z najdroższych na świecie. Petrolot jest obecny prawie na wszystkich polskich lotniskach, wyjątkiem jest tylko Wrocław, gdzie paliwo liniom dostarcza spółka powołana przez władze portu. Jak mówią przedstawiciele linii lotniczych, tam jest ono najtańsze. W latach 2003 - 2005 Petrolot sprzedał 1,815 miliarda litrów paliwa lotniczego.

Przewoźnicy mają nadzieję, że wraz z pojawieniem się konkurencji ceny paliw zaczną spadać. - Ceny paliwa w Petrolocie oparte są na średnich miesięcznych notowaniach rynków europejskich według agencji Platts. W związku z tym ulegają takim samym wahaniom i zmianom jak światowe ceny paliw - wyjaśnia Paweł Majewski, kierownik Biura Zarządu Petrolotu, dodając, że Petrolot zdaje sobie sprawę z tego, że niedługo będzie musiał stawić czoło konkurencji i jest na to przygotowany.

Dla Lotosu, który do tej pory większość paliwa lotniczego eksportował, możliwość wejścia na krajowy rynek to bardzo duży sukces. Tym bardziej że w 2006 r. firma uruchomiła nową instalację, by móc zwiększyć produkcję do ponad pół miliona ton rocznie. A w 2010 r. - po dalszej rozbudowie rafinerii - Lotos będzie wytwarzał milion ton paliwa lotniczego na rok. Szef grupy Paweł Olechnowicz przyznaje, że do tej pory tylko spółka odpowiedzialna za zaopatrzenie portu lotniczego we Wrocławiu zamawiała paliwo w Lotosie. - Jeszcze przed końcem roku będziemy posiadać bazę i zbiorniki na gdańskim lotnisku, przygotowujemy również strategię rozwoju sprzedaży paliwa lotniczego na kolejne lata - dodaje Olechnowicz. - Za kilka miesięcy rozpocznie działalność spółka, która będzie za to odpowiadać. Na razie trudno jest oszacować wielkość sprzedaży paliwa JET na gdańskim lotnisku. Szefowie Lotosu obecnie rozmawiają także z przedstawicielami innych lotnisk w kraju o możliwości dostaw paliwa.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Lotos Petrolot Gdańsk Rębiechowo w Rębiechowie paliwo lotnisko port lotniczy Urząd Lotnictwa Cywilnego linie lotnicze przewoźnicy konkurs Tomasz Klosowski Katarzyna Krasnodębska Wrocław Platts Paweł Majewski JET




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję