TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W 2007 roku polskie lotniska obsłużą 18 mln pasażerów!

Szacuje się, że z usług linii lotniczych skorzysta w 2007 roku 3 mln więcej pasażerów niż w roku minionym.


Regionalne lotniska pod względem ilości obsłużonych pasażerów doganiają Okęcie, a tanie linie PLL LOT. Konkurencja powoduje ciągły spadek cen biletów. W bieżącym roku bilety mogą stanieć jeszcze o 10%.

W 2006 roku krajowe porty lotnicze odprawiły 15 mln osób, czyli o ponad 30% więcej niż w roku ubiegłym. W 2007 roku tempo wzrostu trochę osłabnie, ale utrzyma się na wyższym od średniej europejskiej poziomie. Według IATA, międzynarodowego zrzeszenia przewoźników powietrznych, europejski rynek lotniczy wzrósł w minionym roku o około 7%. Zbigniew Sałek, szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych szacuje - W tym roku polskie porty lotnicze odprawią 18 mln pasażerów.

Najwięcej nowych pasażerów zyskają regionalne porty lotnicze. Wciąż najwięcej pasażerów odprawia warszawskie Okęcie (w minionym roku 8 mln pasażerów), jednak to właśnie regionalne porty są motorem rozwoju krajowego lotnictwa.

W 2006 roku regionalne lotniska odprawiły o aż 65% więcej podróżnych niż rok wcześniej. Natomiast wskaźnik wzrostu ruchu na Okęcie wyniósł tylko 15%. Udział warszawskiego portu w obsłudze rynku lotniczego każdego roku jest coraz mniejszy. Obecnie tylko nieznacznie przekracza 50%.

Szacuje się, że w 2007 roku struktura przewozów będzie dalej się zmieniać. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku ponad 50% pasażerów będą odprawiać regionalne porty lotnicze. Wśród nich najwięcej podróżnych obsługują: Kraków, Katowice, Gdańsk i Wrocław.

Zbigniew Sałek uważa - To będzie rok prawdy. Okaże się, czy przewoźnicy, wymuszający na portach regionalnych wzrost jakości usług dotrzymają słowa i jeszcze bardziej rozwiną siatkę połączeń lotniczych.

Według prognoz w 2007 roku polskie lotniska odprawią łącznie 18 mln osób. Dynamiczny rozwój, regionalne porty lotnicze zawdzięczają głównie przewoźnikom niskokosztowym. Tanie linie mimo, że na polskim rynku działają tylko od dwóch lat, obsługują już blisko 45% wszystkich podróżujących do i z Polski.

Liderem wśród tanich linii jest cały czas węgierski WizzAir, który w minionym roku obsłużył na polskich trasach 2,1 mln pasażerów. Natasa Kázmér, dyrektor ds. komunikacji Wizz Air zapowiedział - W 2007 roku planujemy przewiezienie z Polski prawie 3 mln pasażerów.

Zaznacza też, że przewoźnik uruchomi nowe połączenia, zwiększy częstotliwość lotów oraz doda nowe samoloty do baz w Polsce, w ten sposób, aby z planowanym 50% wzrostem, utrzymać pozycje lidera do końca tego roku.

Na drugim miejscu jest irlandzki Ryanair. Tomasz Kułakowski, dyrektor marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w Ryanair zapowiada - W 2006 roku przewieźliśmy 1,6 mln osób, a w 2007 roku planujemy zwiększyć nasze przewozy do 2 mln osób.

Plany tanich przewoźników są bardzo ambitne i powinny budzić zmartwienie u przyszłego prezesa PLL LOT. Jednak od kilkunastu tygodniu, po odwołaniu Krzysztofa Kapisa, stanowisko to jest wolne. Najpoważniejszym kandydatem jest obecny p.o. prezesa Piotr Dębski. Jednak rada nadzorcza spółki cały czas egzaminuje kilkunastu kandydatów.

Niezależnie kto zostanie prezesem LOT, sprostanie konkurencji tanich linii nie będzie łatwe. Narodowy przewoźnik, od momentu otwarcia polskiego nieba dla przewoźników niskokosztowych, co miało miejsce w połowie 2004 roku, każdego roku traci udziały w krajowym rynku lotniczym.

W 2006 roku udziały ponownie zmalały, tym razem do 34%. LOT zakończył rok przewozami na poziomie 3,7 mln osób, czyli o 800 tys. pasażerów mniej niż w 2005 roku.

Strategia cenowa tanich przewoźników, a także coraz częściej tradycyjnych linii, polega na sprzedaży biletów w niskich cenach na początku okresu sprzedaży, w myśl zasady: pierwszy przybył - pierwszy obsłużony. Po osiągnięciu określonego pułapu pasażerów bilety drożeją aż do terminu odlotu.

Obecnie Komisja Europejska zamierza zmusić przewoźników do publikowania rzeczywistych cen wraz z wszystkimi podatkami, prowizjami i opłatami, które klient musi ponieść. Stefaan De Rynck, rzecznik Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za transport podkreśla - Cena podana w ogłoszeniu ma być ceną, którą klient zapłaci.

Komisja Europejska rozpoczęła już w tej sprawie procedurę legislacyjną, proponując inne zasady publikowania taryf przez przewoźników lotniczych. Propozycją Komisji będą zajmować się teraz eurodeputowani oraz rządy państw członkowskich. Jednak nowe przepisy wejdą w życie najszybciej pod koniec tego roku.

Linie, które są zrzeszone w Europejskim Stowarzyszeniu Niskokosztowych Przewoźników Lotniczych (ELFAA), czyli Air Berlin, flybe, Hapag-Lloyd Express, Norwegian, Sky Europe, Ryanair, Sterling Sverige Flyg, Transavia oraz WizzAir obsłużyły łącznie w 2006 roku ponad 100 milionów pasażerów, czyli ponad 30% wszystkich regularnych połączeń lotniczych w Europie. Największym europejskim przewoźnikiem niskokosztowym jest irlandzki Ryanair. Zarząd firmy podkreślił, że samoloty Ryanaira przewiozły w minionym roku 42 mln pasażerów, czyli o kilka milionów osób więcej niż tradycyjny niemiecki przewoźnik Lufthansa.

W Polsce największy udział w rynku przewozów cały czas ma PLL LOT, który obsłużył w ubiegłym roku 3,7 mln pasażerów, czyli o 1,6 mln więcej niż WizzAir, drugi w rankingu przewoźnik. Jednak WizzAir, Ryanair, a także Centralwings przewożą więcej pasażerów od kolejnej w rankingu tradycyjnej linii Lufthansy.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PLL LOT tani przewoźnicy tanie linie lotniska regionalne Okęcie Warszawa Zbigniew Sałek Związek Regionalnych Portów Lotniczych rozwój wzrost WizzAir Natasa Kázmér Ryanair Tomasz Kułakowski Europejskie Stowarzysze Niskokosztowych Przewoźników Lotniczych ELFAA Lufthansa Air Berlin flybe Hapag-Lloyd Express Norwegian Sky Europe Ryanair Sterling Sverige Flyg Transavia Lufthansa Centralwings polskie w 2006 porty lotnicze strategia tanich polska roku 2007 ranking




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję