Uwaga na klientów-szpiegów!
Coraz częściej obsługując "dziwnego klienta" możemy podejrzewać, że nie jest to zwykły, nadgorliwy lub nadpobudliwy gość, ale pracownik jednej z firm zajmujacych się "mystery shopping".
"Zakupy od przykrywką", bo taki jest polski odpowiednik nazwy, robią na świecie zawrotną karierę we wszystkich branżach. Ten trend wkracza także do Polski - wydatki na tego typu badania gwałtownie rosną. Według danych Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, w 2000 roku na ten cel firmy wydały 1,1 mln złotych, a w 2004 roku było to już 13 mln złotych!
Zadaniem podstawionych klientów jest przede wszystkim zbadanie jakości obsługi. Badacze sprawdzają każdy szczegół - w hotelu zwrócą uwagę na wyposażenie pokoi, długość sznura od suszarki, zabezpieczenia przeciwpożarowe. Ale najważniejsze i tak będzie zachowanie personelu, właściwa obsługa klienta i umiejętność zareagowania na sytuację problemową.
W biurze można się spodziewać przede wszystkim badania znajomości technik sprzedaży i właściwego podejścia do klienta czy też profesjonalnego zaprezentowania oferty.
Każdy mystery shopper jest zaopatrzony w specjalnie przygotowany kwestionariusz z wypunktowanymi elementami na które należy zwrócić uwagę. Uzupełnieniem są bieżące notatki. Po zakończeniu badania, całość raportu oceniają specjaliści.
Określenie "mystery shopping", rodem z praktyki detektywistycznej, narodziło się za oceanem w latach 40. Zwrot spopularyzowała firma Shopn Chek, która obecnie jest liderem tej branży w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnio o usługi tego typu zabiegają także instytucje rządowe. W Wielkiej Brytanii odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał czy warsztaty samochodowe nie zawyżają rachunków i czy dzieciom nie sprzedaj się gier komputerowych dla dorosłych. W USA badaniu poddano jakość obsługi pacjentów w szpitalach.
Pracownicy robiący "zakupy pod przykrywką" maja swój kodeks. W karcie etycznej Stowarzyszenia Dostawców Mystery Shopping (MPSA) znajduje się zapis, że "nie należy polegać wyłącznie na wynikach badań mystery shopping przy podejmowaniu decyzji o zwolnieniu lub udzieleniu nagany".
Firmy jednak często wolałyby pozbyć się nielojalnego lub nieuczciwego pracownika i żądają ujawnienia danych tej osoby. Do kodeksu mystery shopperów należy jednak zakaz ujawniania zleceniodawcom personaliów pracownika. Podaje się jedynie dane placówki w jakiej dokonano nadużyć.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
ściema
[2008-09-22 19:51 78.31.154.*]
to kłamstwo ze firmy ze stowarzyszenia MSPA nie ujawniaja danych pracowników badanych . sam pracowŁEM dla firmy z tej grupy i w formularzu trzeba było podac rysopis badanej osoby albo gdy było to mozliwe imie i nazwisko odpowiedz »
Dział gastronomia:
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział biura turystyczne:
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Łódź: będzie przewóz osób z lotniska do centrum miasta
Germanwings sprzedaje bilety od 9 euro
Miasteczko westernowe zamiast słowiańskich wojów
Fałszywy alarm na krakowskich Balicach
Hotele.Oceniacz.pl uruchomił nową opcję: znajdź znajomego w hotelu
Solaris wprowadził do produkcji nowe, tańsze autobusy lotniskowe
Transhotel wprowadza zmiany w TOR System Advanced
Travelplanet.pl liczy na wzrost przychodów
Tatry - ogłoszono lawinową trójkę
Jesienią PKP Intercity zlikwiduje nierentowne połączenia
Norwegia: 40 sekund od katastrofy lotniczej!
EasyJet zaprasza na święto wina we Francji
USA: 51% usług podróżniczych w 2007 roku zostało kupione online
W Polsce będzie dostępna wygodna odprawa lotniskowa przez telefon
Będzie nowy rekord prędkości pociągu - 540 km/h?
Jesienne Krakowskie Forum Turystyki
Samorząd przejął lotnisko Gdynia - Kosakowo
Kraków: podziemne muzeum pod Rynkiem będzie kolejną atrakcją turystyczną