TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Fuzja, przejęcie, wejście w alians, czyli sposoby linii lotniczych na podniesienie zysków

Fundusz inwestycyjny, w którego skład wchodzą australijski Macquarie Bank i Texas Pacific Group zapłaci aż 8,7 mld USD za australijską linię lotniczą Qantas. Będzie to najwyższa transakcja na rynku lotniczym w bieżącym roku.


Jednak już w przyszłym roku kwota ta może zostać przebita, jeżeli dojdzie do planowanego przejęcia Delta Airlines przez USA Airways. Wstępna oferta w tej transakcji opiewa na 8,6 mld dolarów.

Macquarie i Texas Pacific przystały na warunek, postawiony przez Qantas, że linia zostanie australijska.

Obecnie lotnictwo jest bardzo dochodowe, a prognozy na przyszłość są bardzo korzystne. Coraz więcej pasażerów korzysta z podróży samolotami, a bilety stają się coraz tańsze.

Dotychczas na rynku lotniczym nie było aż tak wielu negocjacji dotyczących przejęcia linii lotniczych. Amerykańskie United i USA Airways, które są już po restrukturyzacji, szukają wzmocnienia na własnym rynku. Wykorzystują fakt, że władze USA nie dopuszczają do udziału kapitału obcego w liniach swojego kraju. USA Airways chce przejąć Deltę, natomiast United dąży do fuzji z Continentalem. Podobna sytuacja jest też w Europie. Największy tani przewoźnik, irlandzki Ryanair, pomimo sprzeciwu pracowników oraz akcjonariuszy nie rezygnuje z przejęcia Aer Lingusa.

W 2007 roku prawdopodobnie dojdzie do sprzedaży włoskich linii Alitalia. Jednak jak na radzie włoski rząd nie znalazł jeszcze chętnego do kupna. Biznesmeni Alessandro Benneton z Benneton Group i Carlo de Benedetii, właściciel grupy medialnej Espresso, którzy mieli wybawić bankrutującego przewoźnika, wyznali, że jednak nie są zainteresowani transakcją. Alitalię mógłby kupić Air France/ KLM, ale tanio, po restrukturyzacji i jeszcze pod kilkoma trudnymi do spełnienia warunkami.

W przyszłym roku na giełdzie pojawi się też polski LOT oraz tani przewoźnik Centralwings. Polskie władze i Wolfgang Mayerhuber, prezes Lufthansy zaprzeczają, żeby LOT miał być przejęty przez niemieckiego przewoźnika.

Fuzje w lotnictwie zazwyczaj przynoszą 10% wzrost zysków. Linie likwidują trasy, które się dublowały, wspólnie robią zakupy paliwa, a także razem odprawiają pasażerów.

Linie, które się nie łączą, poszukują wsparcia w sojuszach. Największym na świecie jest Star Alliance, do którego należy LOT. Obecnie ma 18 członków, a wkrótce przystąpią: Turkish Airlines i najprawdopodobniej Air India oraz któryś z przewoźników rosyjskich. Jaan Albrecht, prezes Star Alliance wyznał - Murowanym kandydatem z Rosji była linia Pułkowo, ale po katastrofie samolotu atrakcyjność wzbogacenia Stara o tego przewoźnika znacznie spadła.

Najwięksi przewoźnicy europejscy: Lufthansa, British Airways, Air France/ KLM odnotują w tym roku wielomiliardowe zyski. Gorzej powodzi się mniejszym liniom w Europie, jak: Austrian, CSA, Malev, Finnair, które odnotują w tym roku jeszcze straty. PLL LOT prognozuje zysk na poziomie około 40 mln złotych. W październiku i listopadzie ilość pasażerów w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego wzrosła o 10%. Najlepsze wyniki przewoźnik osiąga na trasach atlantyckich, gdzie wzrost wyniósł 19% oraz na trasach krajowych ze wzrostem w wysokości 13%.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnictwo fuzje linie lotnicze Macquarie Bank Texas Pacific Group Qantas Delta Airlines USA Airways Ryanair Aer Lingus Alitalia Air France KLM LOT Centralwings Lufthansa Turkish Airlines Air India Jaan Albrecht Star Alliance British Airways Austrian CSA Malev Finnair alianse fuzja i najwięksi przewoźnicy lotniczy na alians w przejęcia do




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję