TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






W Polsce brakuje infrastruktury okołolotniskowej!

Pomimo gwałtownego rozwoju rynku lotniczego w Polsce, porty w ogóle nie dbają o infrastrukturę okołoportową. W najbliższym otoczeniu polskich lotnisk brakuje hoteli oraz punktów informacji turystycznej - czytamy w portalu pasażer.com.


Na porty regionalne przez ostatnie dziesięć lat udziałowcy wydali kilkaset milionów złotych, z czego 351,5 milionów złotych wydały Polskie Porty Lotnicze, 276,6 milionów zł jednostki samorządowe, a 45 milionów złotych inne podmioty. Tomasz Dziedzic z Instytutu Turystyki podkreśla - Brakuje przede wszystkim dobrej bazy noclegowej, która zgodna byłaby ze standardami europejskimi. Ta istniejąca w najbliższym sąsiedztwie portów jest skromna.

Tylko przy 5 z 11 lotnisk znajduje się hotel w promieniu jednego kilometra. Dodatkowo tylko jeden z nich ma ponad 200 pokoi i rozpoznawalną markę. Dziedzic wyjaśnia - To w większości obiekty symboliczne, bo aż w trzech z nich liczba pokoi nie przekracza 20. Zaznacza, że jest to wynikiem nieuregulowanych stosunków własnościowych oraz złego przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego. Dziedzic dodaje - Co nie mniej istotne także spóźnionej reakcji inwestorów na wzrost ruchu lotniczego.

Dynamiczny rozwój rynku lotniczego trwa już ponad dwa lata. W sezonie letnim 2006 roku odnotowano ponad 30% wzrost udziałów tanich linii lotniczych. W sumie liczba rejsów wyniosła 1690 tygodniowo, z czego 559 należało do przewoźników niskokosztowych. Tego lata Polacy najczęściej latali do Niemiec (412 rejsów w tygodniu, 24%) i Wielkiej Brytanii (269 rejsów, 16%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Włochy (129 rejsów, 8%), Francja (104 rejsy, 6%) oraz Dania i Irlandia (ponad 60 rejsów i po około 4%).

Dziedzic zaznacza, że wraz z rozwojem rynku lotniczego nie następuje wzrost ilości punktów informacji turystycznej. Dodatkowo tam, gdzie ich nie ma, władze portów nie widzą potrzeby ich powstania. Dziedzic zaznacza - Te są jednak w zdecydowanej większości portów - w dziewięciu z nich - i są otwarte dłużej niż dziesięć godzin na dobę.

Obecnie na polskich lotniskach najłatwiej wynająć samochód. W większości portów działają ponad trzy firmy, a najczęściej jest ich ponad pięć. Dodatkowo w sześciu portach planuje się dalszą rozbudowę oferty. Dziedzic dodaje - Pojawią się nie tylko nowe stanowiska obsługi, ale również nowe przedstawicielstwa.

Według Alexa Lake’a, dyrektora technicznego RPS Burks Green, rozwój rynku lotniczego to nie wszystko. Wyjaśnia - Powinien mu towarzyszyć nie tylko rosnący popyt na usługi handlingowe, te związane z obsługą samolotów, lecz również rozwój samych usług w terminalach pasażerskich i wokół portu.

Mariusz Rutz, współwłaściciel JSK Architekci, biura, które jest odpowiedzialne między innymi za przygotowanie projektu rozbudowy lotniska we Frankfurcie dodał - Istotą portów jest także tworzenie przestrzeni dla handlu, usług, sprzedaży reklam, a także samo inicjowanie nowych połączeń komunikacyjnych, wynajmu samochodów, budowy parkingów.

Na początku września bieżącego roku Instytut Turystyki przeprowadził ankietę "Hotele, informacje turystyczne oraz wynajem samochodów w otoczeniu portów". Badaniem objęto 11 portów, które mają regularną komunikację pasażerską. Wyniki zaprezentowano podczas konferencji Airports 2006, która odbyła się 20 i 21 września w Warszawie w hotelu Mariott. Patronat nad spotkaniem objęła redakcja pasazer.com.

W konferencji wzięło udział kilkunastu reprezentantów branży lotniczej z Polski i zagranicy. Obecni byli także przedstawiciele firm zarządzających portami lotniczymi, agencje rozwoju regionalnego, instytucje finansowe, firmy budowlane, analitycy rynku oraz przedstawiciele środowisk naukowych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko port lotniczy infrastruktura okołolotniskowa w Polsce Polska hotel Polskie Porty Lotnicze Tomasz Dziedzic Instytut Turystyki baza noclegowa rynek lotniczy informacje turystyczne wynajem samochodów Alex Lake Mariusz Rutz JSK Architekci Airports 2006 badania ankieta konferencja


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję