Samorządy przejmą PKP Przewozy Regionalne
Od stycznia przyszłego roku PKP będą miały tylko 35% rynku przewozów pasażerskich. Elektryczne jednostki, które obsługują pasażerów na liniach lokalnych oraz regionalnych zmienią szyld. Spółkę PKP Przewozy Regionalne przejdą na własność samorządów wojewódzkich
Podczas podpisania porozumienia z marszałkami województw w sprawie finansowania przewozów kolejowych Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury zaznaczył - To pierwszy w Europie przypadek, gdy duża spółka kolejowych przewozów pasażerskich przechodzi w ręce samorządów. Wskazujemy drogę restrukturyzacji kolei w innych krajach.
Jednak nie wszystkie samorządy były do tego przekonane, gdyż doprowadzi to do zablokowania rozwoju konkurencji na torach. W województwie kujawsko-pomorskim, gdzie marszałkowie od dawna finansują deficytowe przewozy lokalne zamiast podpisać umowę z PKP rozpisano przetarg. Wygrała go firma Arriva oferując niższą stawkę niż państwowy monopolista. Zaoszczędzone pieniądze pozwoliły na zwiększenie liczby kursów.
Natomiast samorząd we Wrocławiu sam zdecydował o powołaniu własnego przedsiębiorstwa. Dla Kolei Dolnośląskiej zakupiono nowy tabor. W najbliższym czasie przewozy mają odbywać się również na dwóch reaktywowanych liniach, którymi PKP nie było zainteresowane.
Zwolennicy usamorządowienia PKP Przewozów Regionalnych przekonują, że nowy właściciel wymusi bardziej racjonalne zarządzanie, czyli koszty zostaną obniżone. Marszałkowie województw wiedzą już na jakie pieniądze ze Skarbu Państwa mogą liczyć w ciągu najbliższych lat, gdyż mówi o tym podpisane porozumienie. Rada Ministrów przeznaczy na zakup, modernizację oraz naprawy pojazdów kolejowych 175 mln euro z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko do 2013 roku, 800 mln zł w latach 2009-2015 z Funduszu Kolejowego, 700 mln zł w latach 2010-2015 z rezerwy celowej budżetu państwa oraz 3,9 mld zł w latach 2016-2020 z budżetu państwa i programów unijnych. Dodatkowo od 2010 roku dochody województw jeszcze wzrosną dzięki podwyższeniu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 0,75%.
Województwo mazowieckie obejmie 13,5% udziałów, wielkopolskie 9,7%, a śląskie 9,2% udziałów.
Samorządy staną się właścicielami kolejowej spółki od nowego roku, jednak pasażerowie odczuli zmianę już parę tygodni temu. Pociągi pospieszne, które dotąd jeździły pod szyldem Przewozów Regionalnych przekazano do PKP Intercity. Obecnie przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
PKP Przewozy Regionalne trafią do rąk samorządów
[2008-12-18 13:55 77.45.19.*]
Wskazujemy drogę innym krajom! Dobre sobie! Panie ministrze - mniej buty, a więcej profesjonalizmu. Od 1 grudnia br. (przejęcie pociągów pospiesznych przez Intercity SA) mieliśmy już dosyć okazji, by się przekonać, jak wygląda to "wskazywanie drogi restrukturyzacji kolei innym krajom". Warto chyba raczej skorzystać z doświadczeń tych "innych krajów", którym chce pan wskazywać drogę, np. choćby Niemiec. Dwa lata temu ogłoszony przez Brandenburgię przetarg na obsługę połączenia kolejowego Berlin Lichtenberg - Kostrzyn wygrał prywatny przewoźnik Niederbarnimer Eisenbahn. 17 połączeń dziennie do Berlina - dwa razy więcej niż niemrawe PKP oferuje do wojewódzkiego Gorzowa. Nowoczene, trójczłonowe składy Bombardiera, klimatyzowane, zradiofonizowane (zapowiedzi po niemiecku... i po polsku). W pociągach automaty biletowe z menu po niemiecku... i po polsku, w których można kupić bilety nie tylko tego prywatnego przewoźnika na trasie Berlin - Kostrzyn, ale też bilety z oferty kolei publicznych Deutsche Bundesbahn, np. Schönes-Wochenende-Ticket lub Brandenburg-Berlin-Ticket. Prywatny przewoźnik honoruje te bilety DB - kolei publicznej. A w Polsce nie mogą się porozumieć dwie spółki tej samej grupy kapitałowej - Intercity SA i PKP PR sp. z o.o.! Konduktorce NBE nie spada korona z głowy, gdy po sprawdzeniu biletów podchodzi do podróżnych z termosem, styropianowymi kubkami i sprzedaje kawę - bo i po co im wagon barowy na 80 km trasie? Nie wspominam już o standardzie podróży nowoczesnym składem Bombardiera - Przewozy Regionalne nie zaoferują tego pewnie jeszcze przez 15 lat...
Roman Hrynyk odpowiedz »PKP Przewozy Regionalne trafią do rąk samorządów
[2009-02-14 23:32 83.31.181.*]
najważniejsze , że przejdą spokojnie związkowcy i dalej będą doić, kto by się przejmował pasażerami, to ich problem z biletami i standardem, związkowcy mają 1 klasę, najważniejsze aby ich interesy były dobrze zabezpieczone, reszta nieważna. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Nowe zniżki dla turystów z Warszawską Kartą Turysty
Gdańsk: na miejscu CEFARM-u powstanie hotel Qubus
Czeladź: otwarto czterogwiazdkowy hotel
Cypryjski rynek otwarty dla polskich przewoźników
Wrocław zdobędzie pieniądze na stadion
Lato 2010 - ulubione destynacje Polaków
Orbis liczy na dwucyfrowy wzrost przychodów w 2007 roku
10 kurortów na wiosenny wypad na narty
164 mln dla polskich przygranicznych regionów!
PKP Przewozy Regionalne zawiozą pasażerów z Bydgoszczy do Chełmży
Warunki turystyczne w Beskidach nadal trudne. W weekend pogoda popsuje się