TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






PKP ma szanse zarobić krocie na Euro 2012

Podczas mistrzostw świata w piłce nożnej w 2006 roku niemiecka kolej przewoziła dziennie 5,5 mln osób. Dało to codziennie 600 tys. dodatkowych pasażerów w transporcie dalekobieżnym oraz lokalnym, a także prawie 19 mln podczas całego miesiąca mistrzostw.


Szacuje się, że w 2012 roku do Polski przyjedzie ponad 21 mln turystów, z czego duża część podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Kibice oraz turyści będą chcieli dostać się na mecze oraz wydarzenia towarzyszące.

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu podróży podczas Euro 2012, PKP zamierza zainwestować 6,7 mld euro w budowę oraz modernizację infrastruktury. Należy przede wszystkim przyspieszyć połączenia pomiędzy miastami - gospodarzami meczy, wybudować linie kolejowe pomiędzy lotniskami i centrami miast, a także unowocześnić połączenia kolejowe z Ukrainą.

Aby obsłużyć dodatkowych pasażerów podczas Euro 2012, potrzebne jest również odnowienie dworców, najlepiej we współpracy z samorządami, głównie w miastach, gdzie odbywać się będą mecze, a także zakup nowego taboru. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana również po zakończeniu mistrzostw.

Deutsche Bahn bardziej skupiło się na modernizacji połączeń oraz rewitalizacji dworców niż na ich budowie od podstaw. Wyremontowane zostały połączenia pomiędzy 12 miastami, gdzie odbywały się mecze i wiele lokalnych połączeń. Dzięki remontom i budowie dworców niemiecka kolej zapewniła sobie rozgłos medialny. Część turystów zdecydowała się na podróż koleją tylko po to, aby obejrzeć otwarty tuż przed mistrzostwami nowy dworzec główny w Berlinie. Podobna sytuacja miała miejsce z dworcem w Kolonii. Dworce kolejowe stały się podczas mistrzostw miejscami spotkań oraz atrakcjami turystycznymi.

Należy też pamiętać o zapewnieniu wystarczającej liczby odpowiednio przeszkolonego personelu oraz przygotowanie go do obsługi zagranicznych fanów futbolu i turystów. Deutsche Bahn zorganizowała szkolenia dla 12 tys. pracowników ze szczególnym naciskiem na przyjazne podejście wobec gości z innych kultur i na zaspokojenie potrzeb odwiedzających zgodnie z oficjalnym mottem mistrzostw: "Świat w gościnie u przyjaciół!".

Na zlecenie FIFA oraz ministerstwa kultury spółka szkoleniowa DB Training przeszkoliła też 38 tys. wolontariuszy i pracowników firm zewnętrznych, którzy zajmowali się cateringiem, ochroną i obsługą gości podczas mistrzostw i wydarzeń towarzyszących. Bardzo ważna jest też znajomość języków obcych.

Jednak sprawna infrastruktura oraz przeszkolony personel nie wystarczą, aby poradzić sobie z dodatkowym ruchem i stworzyć pozytywny wizerunek PKP. Konieczne jest dodanie do rozkładu dodatkowych połączeń, aby wszyscy goście mogli bez problemu przemieszczać się pomiędzy stadionami, centrami miast i miejscami noclegowymi.

W czasie mistrzostw w 2006 roku Deutsche Bahn dodało do rozkładu jazdy aż 10 tys. połączeń. Na wielu trasach wykorzystanie miejsc dochodziło do 90%. Dodatkowo, gdy dochodziło do dużej liczby rezerwacji w planowanych pociągach lub gdy na dworcach powstawał tłok podstawiano dodatkowe składy. Dodatkowe pociągi potrzebne były przede wszystkim przy powrotach kibiców z meczów, które zaczynały się o godzinie 21.00.

Wzmożony ruch dotyczył pociągów dalekobieżnych i lokalnych. W Berlinie w ciągu miesiąca skorzystało linii podmiejskiej 3,5 mln pasażerów więcej niż zwykle, natomiast w Stuttgarcie na cztery mecze pociągi lokalne zawiozły 90 tys. kibiców.

W celu obsłużenia większej ilości pasażerów utworzono na dworcach dodatkowe stanowiska informacyjne. W obsługiwanych przez wolontariuszy FIFA oraz pracowników Deutsche Bahn punktach udzielano pomocy przy wyszukiwaniu najszybszych oraz najkorzystniejszych połączeniach, a także oraz orientacji w miastach.

Dużym powodzeniem cieszyły się też oferty specjalne oraz bilety, które zostały wprowadzone do sprzedaży tylko na czas mistrzostw. Bardzo popularna była karta, dzięki której podróżny uzyskiwał 25% rabatu na połączenia kolejowe. Jej okres ważności wydłużał się wraz z każdą wygraną niemieckiej reprezentacji o jeden miesiąc. Podczas dwóch miesięcy sprzedano 400 tys. egzemplarzy.

Deutsche Bahn oferowało na trasach dalekobieżnych w specjalnych cenach Weltmeisterticket, który ważny był na dojazd do stadionu z biletem na mecz oraz Weltmeisterpass, który ważny był na terenie całego kraju przez cały okres mistrzostw. Natomiast bilet na mecz dawał możliwość darmowego podróżowania transportem lokalnym przez cały dzień, w którym odbywał się mecz.

Dodatkowo Deutsche Bahn, jako oficjalny sponsor oraz partner FIFA przed oraz podczas Mistrzostw organizowało na dworcach wydarzenia, które promowały piłkę nożną i kolej. W 12 miastach, które były gospodarzami meczów odbywały się Dni Kolei, podczas których na odwiedzających liczne atrakcje związane z piłką nożną, rozmowy ze sławnymi ludźmi i konkursy. Uczestnicy mieli szansę wygrać między innymi bilety na mecze mistrzostw.

Jedną z głównych atrakcji był legendarny pociąg VT 08, którym w 1954 roku zwycięska drużyna narodowa Niemiec wracała z mistrzostw świata w Szwajcarii oraz objechała cały kraj. W jego wagonach w otoczeniu oryginalnego wyposażenia wnętrza wyeksponowano stroje niemieckiej reprezentacji od lat 50-tych do czasów obecnych. Można było zwiedzać historyczny skład, a także odbyć nim krótką podróż.

Kolej niemiecka włączyła się również w inicjatywę FIFA, której celem było zminimalizowanie negatywnego wpływu masowej imprezy na środowisko naturalne. Inicjatywa zakładała obsługę mistrzostw w minimum 50% właśnie przez transport publiczny. Szczególnie w przypadku połączeń lokalnych promowano zastępowanie dojazdów samochodami transportem kolejowym. Dla promocji kolei istotną rolę odegrał fakt, że reprezentacje: szwedzka, meksykańska i chorwacka dojeżdżały na mecze koleją.

Mistrzostwa w 2012 dają PKP możliwość promocji oraz zaistnienia w świadomości Europejczyków. Deutsche Bahn, jako sponsor mistrzostw otrzymało oficjalny tytuł transportowego partnera mistrzostw i wykorzystało szansę, aby nie zarobić dodatkowe pieniądze i stworzyć wizerunek kolei nowoczesnej, elastycznej oraz konkurencyjnej wobec innych form transportu.

Polska kolej, jako największe przedsiębiorstwo transportowe w Polsce jest naturalnym partnerem dla UEFA, bez którego raczej nie można sobie wyobrazić organizacji Mistrzostw Europy. Zarówno dla PKP Intercity, jak i PKP Przewozy Regionalne, Euro 2012 może stanowić szansę wyrobienia sobie w całej Europie marki rzetelnego przewoźnika oraz operatora logistycznego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP Deutsche Bahn Niemcy Euro 2012 mistrzostwa świata piłka nożna modernizacja połączenie kolej pociąg dojazd dworzec kolejowy UEFA stadion mecz promocja bilet przewoźnik stroje niemieckie kolei w szanse transport mistrzostw na i pociągami wolontariat 2006 krocie mecze




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję