Lotnisko w Obicach przegra z remontem dróg do Warszawy, Krakowa i Łodzi
Danuta Hübner w liście do europosłów z regionu katowickiego napisała między innymi, aby zapomnieli o lotnisku w Obicach, współfinansowanym przez Unię Europejską i przyszykowali raczej nową wersję Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13 już bez budowy lotniska.
List zaczyna się bardzo optymistycznie: "Komisja Europejska przykłada dużą wagę do zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportowej oraz równowagi między inwestowaniem w budowie portów lotniczych oraz inne, bardziej przyjazne środowisku rodzaje transportu". Jednak według Brukseli lotnisko nie zalicza się do "różnego rodzaju transportu". Danuta Hübner zasugerowała, żeby zapomnieć o budowie portu lotniczego od podstaw. Nie wspomniała też o żadnym alternatywnym projekcie np. rozbudowie lotniska w Masłowie i dostosowaniu go do potrzeb lotnictwa komunikacyjnego.
Zamiast lotniska Hübner proponuje remonty dróg i kolei do Warszawy, Krakowa, Łodzi oraz Rzeszowa. Właśnie odnowionymi drogami oraz koleją kielczanie mają szybciej dojechać do lotnisk, których rozbudowę Unia dofinansuje.
W liście można przeczytać wyjaśnienie: "Zasięg oddziaływania portu lotniczego w Kielcach będzie się pokrywał w ponad 90% z zasięgiem innych portów lotniczych, (...) a mianowicie w Krakowie, Rzeszowie, Lublinie, Warszawie, Łodzi i Katowicach. Będzie to miało wpływ na liczbę potencjalnych pasażerów korzystających z tych lotnisk i zwiększy konkurencję między nimi. W konsekwencji pogorszą się prognozy ekonomiczne każdego z nich".
Kielczanom pozostanie dojeżdżanie samochodem lub koleją do lotniska w innym mieście. Obecnie zajmuje im to od 2 do 4 godzin. Po remoncie dróg czas ten może się skrócić do 1,5 - 2 godzin. Jednak w przypadku rannych lotów lepiej zamieszkać w hotelu pod lotniskiem, ponieważ koszt parkowania samochodu jest za duży, a pociągi tak wcześnie nie kursują.
Brak lotniska zniechęci też inwestorów do rozwijania swoich firm w Katowicach. W zamian zdecydują się na miasta podobnej wielkości, ale z lotniskiem.
Komisarz Hübner poradziła: "Na wypadek negatywnej oceny ekspertów zasugerowałam stronie polskiej opracowanie już teraz wersji regionalnego programu operacyjnego bez lotniska, tak by maksymalnie skrócić czas konieczny dla jego zatwierdzenia przez Komisję".
Jednak przy takim rozwoju lotnictwa, port pod Kielcami powstać i tak musi. Finansowanie budowy z Brukseli znacznie by przyspieszyło jego otwarcie.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
GUS: Polscy turyści wolą wypoczynek w miejscowościach wypoczynkowych, zagraniczni w dużych miastach
Pensjonat i stylowa restauracja
Accor otwiera hotel Mercure niedaleko lotniska Gatwick
Studenci wybierają wypoczynek aktywny
Ile zarabia się w firmach przewozowych?
Zmiany na stanowiskach w hotelu Holiday Inn w Krakowie
Kraków - aktualnie najlepsza baza noclegowa dla kibiców Euro 2012?
Przewoźnicy lotniczy musieli wypłacić 3,8 mld USD odszkodowań za zagubione bagaże
Orient Express i Pub Bawarski zamknięte przez sanepid
Zima sparaliżowała frankfurckie lotnisko
Kotlina Kłodzka: uzdrowiska i skalne labirynty
Dziś (18.01) Kasprowy nieczynny
Pierwszy w Poznaniu i w Polsce hotel dla niepalących został oficjalnie otwarty
Krok od całkowitej integracji Sfinksa z AmRestem?
Konsorcjum Polskich Biur Podróży z Godłem Teraz Polska
Muzeum w Stalowej Woli organizatorem warsztatów poświęconych niepełnosprawnym gościom