TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Rezerwacje biletów lotniczych przez internet - horror czy przyjemność?

Coraz więcej przewoźników lotniczych ma swoje strony internetowe, gdzie turyści może dokonać rezerwacji. Rzeczpospolita zbadała, które witryny są najbardziej przyjazne podróżnym. Niestety, redaktorzy Rzeczpospolitej nie podeszli do problemu rezerwacji zbyt krytycznie. Nie uwzględnili łatwości nawigacji, wadliwości systemów o które oparta jest sprzedaż i nie dostosowania niektórych opcji do polskiego rynku. Dlatego wniosek jest prosty - jak przewoźnicy nie dostosują stron do potrzeb polskich klientów, to biura podróży będą jeszcze długo sprzedawały bilety lotnicze...


Generalnie, zdaniem Rzeczpospolitej rezerwacje na większości stron przebiegają podobnie. Najpierw należy wybrać miasto odlotu i przylotu oraz daty podróży. Na ekranie pojawiają się proponowane loty oraz ceny. Jednak nie wszyscy przewoźnicy informują o ostatecznych kosztach biletu. Zazwyczaj podawana cena nie zawiera opłat dodatkowych. W zależności od przewoźnika klient zobaczy lot tylko na wybrany dzień lub kilka dni przed i po nim. Są też przewoźnicy, którzy pokazują od razu cały miesiąc. Dzięki temu można od razu dowiedzieć się, kiedy są najtańsze loty.

Rzeczpospolita zwracała uwagę, czy przewoźnik prowadzi stronę internetową oraz proces rezerwacji w języku polskim. W przypadku braku takiej opcji, szanse przewoźnika na dobrą notę spadały. Linie uzyskiwały też niższe oceny za ukrywanie do ostatniej chwili cen biletów. W ocenie brano pod uwagę też możliwości zapłaty za bilety. Kupując przez internet można płacić przelewem, kartą kredytową, kartą debetową, a czasami nawet gotówką.

Air France - www.airfrance.pl

Polska witryna francuskiego przewoźnika jest w języku angielskim, w tym również wyszukiwarka połączeń. Pomimo tego ma wiele zalet. Wyniki wyszukiwania prezentuje w okresie tygodnia przed i po wpisywanej dacie. Jednak wszystkie ceny na początkowym etapie podawane są bez opłat dodatkowych. W podsumowaniu klient otrzymuje zestawienie wszystkich lotów wraz z pełnymi cenami. Na stronie umieszczane są też dodatkowe linki, które umożliwiają zapoznanie się z warunkami kupowanego biletu. Możliwość zapłaty: karta.
Ocena Rzeczpospolitej: 4

Lufthansa - www.lufthansa.pl

Witryna jest przejrzysta, elegancka, z dobrze wkomponowanymi kolorami przewoźnika. Cała rezerwacja odbywa się w języku polskim. Zawiera wiele praktycznych rad, między innymi: jak zarezerwować bilet, jak przygotować się do podróży, co czeka pasażera na lotnisku i w samolocie. Rezerwowanie oraz kupowanie biletu jest bardzo proste. Po wpisaniu nazw portów lotniczych oraz dat podróży system pokazuje wykaz dostępnych lotów w obrębie trzech dni przed i po wybranej dacie. Klient widzi też od razu cenę biletu ze wszystkim dopłatami z wyjątkiem opłaty za wystawienie biletu, o której zostaje poinformowany w momencie deklaracji o chęci zapłacenia. Najtańszy lot zaznaczony jest na żółto. Przy wyborze konkretnego połączenia, system pokazuje wszystkie możliwe loty z różnymi przesiadkami i o różnych godzinach. Dodatkowo podaje informacje o warunkach taryfy oraz kto wykonuje połączenie, czy jest to Luftahansa, czy przewoźnik, który jest z nią w sojuszu np. LOT lub Swiss. Klienci, którzy są zainteresowani zbieraniem mil w programie lojalnościowym zostaną poinformowani, ile punktów otrzymają za wybrane połączenie. Po wyborze lotu podróżny otrzyma podsumowanie, w którym znajdzie się rozkład z godzinami odlotu i przylotu, cena oraz warunki rezygnacji i zmiany rezerwacji. Sposób zapłaty: karta kredytowa lub debetowa z możliwością zakupów internetowych np. Visa Electron Inteligo. Minusem jest fakt, że za bilet może zapłacić wyłącznie sam podróżny.
Ocena Rzeczpospolitej: 5+

KLM - www.klm.pl

Po wpisaniu polskiej wersji adresu system automatycznie przekierowuje na stronę w języku angielskim, na której widnieje napis: "Wolisz rezerwować po polsku?". Dopiero po wejściu na tę podstronę pasażer otrzymuje dostęp do wyszukiwarki w języku polskim. Niestety podstrona nie zawiera żadnych przekierowań do informacji o przewoźniku i podróży.

System pokazuje kalendarz najniższych cen w okresie tygodnia przed i po wskazanej dacie. Kolorami zaznaczane są poziom cen na poszukiwane połączenie. Ceny w kalendarzu nie zawierają opłat dodatkowych, ale cena końcowa podawana jest jeszcze na tej samej stronie wraz z informacją o dopłatach lotniskowych i paliwowych. Witryna pozwala na wybór połączeń KLM i Air France, ponieważ KLM jest własnością Air France. Pasażer otrzymuje informacje, który przewoźnik wykonuje dane rejsy. Po szczegółowym należy wpisać dane i zapłacić kartą, w tym także debetową.
Ocena Rzeczpospolitej: 5

Austrian - www.austrian.pl

Witryna z barwami błękitu i czerwieni oferuje wyszukiwarkę połączeń, dostęp do szybkiej rezerwacji dla stałych użytkowników oraz odprawę przez internet dla posiadaczy biletu elektronicznego. Austrian oferuje wyszukiwanie lotów w okresie trzech dni przed i po wybranej dacie, ale wyłącznie na rejsy wykonywane przez tego przewoźnika. System pokazuje kilka propozycji cen w zależności, czy klient chce bilet tańszy, ale z największymi ograniczeniami, czy droższy, ale z możliwością wymiany.
Jeżeli podróżny zdecyduje się na konkretny dzień, system pokaże rejsy wszystkich przewoźników, którzy są z Austrian w sojuszu Star Alliance. Wszystkie ceny od samego początku zawierają podatki oraz dodatkowe opłaty. Cała rezerwacja odbywa się w języku polskim. Sposób zapłaty: karta kredytowa, gotówka w biurze Austrian lub Star Alliance w ciągu 72 godzin.
Ocena Rzeczpospolitej: 5

LOT - www.lot.pl

Witryna jest w języku polskim i angielskim. Po wejściu na stronę podróżny wpisuje kierunek oraz daty lotu. Podaje również, czy interesuje go konkretna data, czy jakiś ich zakres. W drugim przypadku wyświetla się kalendarz lotów w okresie trzech dni przed i po wybranej dacie. W przypadku wskazania konkretnej daty, system pokazuje kilka różnych lotów w różnych cenach. Ceny, w zależności od ich wysokości są zaznaczone różnymi kolorami - najniższa jest jaskrawożółta. Przy podsumowaniu, można wybrać formę biletu - elektroniczny lub papierowy, który odbiera się w biurze LOT, na lotnisku lub przysyłany jest na adres domowy. Od początku podróżny jest informowany, jakie są warunki zmiany daty lub anulowania biletu. Za bilet można zapłacić kartą kredytową lub debetową oraz przelewem za pośrednictwem kilku wymienionych banków.
Ocena Rzeczpospolitej: 5

British Airways - www.ba.com

Po wejściu na stronę należy wybrać kraj z którego się pochodzi. Jednak nie jest to równoznaczne, że rezerwacja będzie się odbywać w ojczystym języku. Po wyborze Polski system kieruje na stronę w języku angielskim, która zawiera link kierujący do "informacji lokalnych". Dowiedzieć się tam można o przewoźniku, jego ofertach na Polskę oraz o podróży z British Airways. Wyszukiwanie połączeń odbywa się wyłącznie po angielsku. System pokazuje najniższe ceny w obrębie trzech dni przed i po wskazanej dacie. Najniższa cena wyróżniona jest żółtą barwą. Jednak podawane ceny na tym etapie nie zawierają opłat dodatkowych. Dopiero przy kolejnym kroku klient dowiaduje się o rzeczywistym koszcie biletu. Na tej samej stronie podane są też informacje o warunkach wybranych taryf. Dodatkowo prezentowane są też informacje, ile jest miejsca na nogi i jakie posiłki są serwowane podczas lotu. British Airways nie honoruje kart debetowych.
Ocena Rzeczpospolitej: 3+

Centralwings - centralwings.com

Jest to elegancka i bardzo przejrzysta witryna z dominującym kolorem czerwonym. Na pierwszej stronie znajduje się mapa połączeń Centralwings. Pod względem graficznym strona jest bardzo dobrze przygotowana. Wyszukiwarka połączeń pokazuje loty oraz najniższe ceny na kartce kalendarza całego miesiąca. Ułatwia to wybór najtańszego rejsu. Dopiero na następnej stronie podróżny dowiaduje się o konieczności doliczenia 99 zł stałej opłaty pasażerskiej. Przewoźnik automatycznie oferuje też pakiet ubezpieczenia podróżnego za 48 zł. Klient musi się wczytać w informacje na stronie, aby móc z ubezpieczenia zrezygnować.

Po akceptacji warunków przewozu oraz wpisaniu danych, klient dowiaduje się jeszcze o dopłacie paliwową w wysokości 22 zł oraz opłacie za uregulowanie rachunku kartą lub przelewem w wysokości nawet 25 zł.
Ocena Rzeczpospolitej: 3+

SkyEurope - www.skyeurope.com

Strona zrobiona jest w tonacji firmowego koloru przewoźnika w odcieniach od granatu po błękit. Jest bardzo skondensowana, zawiera wszystkie ważne odnośniki dla pasażera, między innymi: rezerwacje, rozkład lotów, informacje o podróży, nowości, informacje o firmie, a także pytania i odpowiedzi na najczęstsze pytania klientów. Na stronie umieszczona jest też mapa, która pokazuje wszystkie połączenia SkyEurope.
Wyszukiwarka zapewnia wybieranie rejsów na przestrzeni kilku dni, jednak nie daje możliwości powrotu do wcześniej wyszukiwanych lotów w innym czasie lub kierunku. Po wyborze lotów następna strona pokazuje podsumowanie, a pasażerowi proponuje za 20 euro rezerwację wstępu do saloniku lotniskowego w Krakowie oraz za 10 euro ubezpieczenie. Wybór ubezpieczenia jest zaznaczony i pasażer, który tego nie zauważy, będzie musiał dodatkowo płacić.
Po wpisaniu danych można wybrać przesłanie potwierdzenia rezerwacji: e-mailem - bezpłatnie, faksem za 4 zł lub smsem za 5 zł. Za dodatkową dopłatą można też wybrać miejsce w samolocie - 40 zł za pierwszy rząd, 20 zł za kolejne, przy oknie lub przejściu oraz 8 zł za fotele środkowe. Jeżeli nie wybierzemy miejsca podczas rezerwacji, przydzielone zostanie bezpłatnie podczas odprawy na lotnisku. Rodzaj zapłaty: wszystkie karty kredytowe i debetowe. Za płatność kartą pobierana jest opłata w wysokości 20 zł za bilet na każdy odcinek podróży dla jednej osoby.
Ocena Rzeczpospolitej: 4+

Ryanair -www.ryanair.com

Ryanair ma stronę w języku polskim, na której znajduje się bardzo dużo reklam oraz ofert dodatkowych. Pasażer ma łatwy dostęp do listy najtańszych rejsów. Na stronie wyświetla się kalendarz wszystkich lotów na danej trasie w okresie tygodnia. Cena z dodatkowymi opłatami podawana jest dopiero po wybraniu konkretnego lotu. Po podaniu danych pasażerów trzeba też zdeklarować ile sztuk bagażu będzie miał podróżny.
Przez internet można też zmieniać rezerwację oraz zdecydować się na wejścia na pokład w pierwszej kolejności.
Jeżeli pasażer chce podróżować wyłącznie z bagażem podręcznym, powinien zaznaczyć "bez bagażu". Wtedy system automatycznie dolicza opłatę za priorytetowe wejście na pokład oraz odprawę internetową. Klient może zrezygnować z tych usług, ale w tym celu musi kliknąć na kolejny link, który pojawia się w tekście poniżej i jeszcze potwierdzić rezygnację.
Ocena Rzeczpospolitej: 3+

Wizz Air - www.wizzair.com

Strona internetowa WizzAir jest prosta i przyjazna w obsłudze. Pasażer znajduje na niej wszystkie ważne informacje o linii, podróżowaniu samolotem, porady i wskazówki oraz instrukcję, jak rezerwować bilety w WizzAir. Wyszukiwarka umożliwia wybór spośród ofert na przestrzeni trzech dni przed i po wybranej dacie. Strona zapamiętuje poprzednie wybory. W jednej rezerwacji można kupić tylko jeden bilet na wylot i powrót. Pełną cenę biletu z opłatami dodatkowymi system pokazuje po wybieraniu konkretnego lotu.
Po akceptacji warunków przewozu, wpisuje się dane. Następnie strona oferuje skorzystanie z usług dodatkowych, jak pierwszeństwo przy wsiadaniu, opłata za drugą sztukę bagażu. Na koniec doliczana jest jeszcze opłata za płatność kartą.
Ocena Rzeczpospolitej: 5

easyJet - www.easyjet.com

Wybór przelotów ułatwia kalendarz, który pokazuje najtańsze bilety do siedmiu dni przed i po wybranej dacie podróży. Jednak do kalendarza klient dostaje się dopiero po wskazaniu dokąd i kiedy chce lecieć. W wersji podstawowej przewoźnik pokazuje tylko cenę na jeden dzień przed i jeden po wskazanej dacie. Istnieje też możliwość dodawania kolejnych lotów podczas rezerwacji, co jest rozwiązaniem własnym easyJet, i czego inni przewoźnicy niskokosztowi nie mają. Użytkownik może też usunąć lot z koszyka po kliknięciu "usuń". Opcja dodawania oraz usuwania lotów pozwala na zaoszczędzenie na opłacie manipulacyjnej za płacenie kartą płatniczą.
Strona zapewnia także dostęp do Mój easyJet.com, gdzie można modyfikować rezerwacje w systemie online.
Zarejestrowani użytkownicy mają także możliwość bezpłatnego podglądu rezerwacji, a w tym sprawdzenia numeru lotu, czasu odlotu i przylotu, numeru rezerwacji, a także poproszenia o ponowne przesłanie potwierdzenia.
Jeżeli klient podróżuje tylko z bagażem podręcznym, może przejść odprawę przez internet do 60 dni przed odlotem. Jeżeli podróżny zdecyduje się na "ekspresowy boarding" za 15 - 45 zł w zależności od lotniska, będzie wpuszczony pierwszy do samolotu.
Przewoźnik na stronie informuje: "aby zaoszczędzić Ci czasu i zmartwień, ubezpieczenie na czas podróży (...) zostało automatycznie dodane do Twojego koszyka". Jeżeli klient nie chce go, musi nacisnąć "usuń". System wyjaśnia też wysokość opłaty manipulacyjnej za płatność kartami kredytowymi i debetowymi.
Ocena Rzeczpospolitej: 5




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
internet strona internetowa bilet lot przelot zakup przewoźnik rezerwacja cena oferta ubezpieczenie opłaty dodatkowe Air France Lufthansa KLM LOT Austrian British Airways Centralwings SkyEurope Ryanair Wizz Air easyJet zrezygnować z wizzair w lotów przez inteligo bilety clickair lotu biletu kartą biletów jak rezerwacje lotnicze kupowanie lotniczych rezygnacja rezerwacji za sprawdzenie anulowanie biletow lotniczy lotniczego czy na kiedy rezerwować


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję