TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Katowice: przesunięcia w budowie linii kolejowej na lotnisko

8-kilometrowa linia kolejowa, która ma łączyć międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, nie powstanie w całości, jak początkowo planowano, przed Euro 2012 - poinformowali przedstawiciele PKP. Pod znakiem zapytania stanęło również całościowe finansowanie tej części prac, która ma szansę być ukończona przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Projekt wyceniany jest na ponad 1,2 mld zł, a dostępne środki to obecnie niewiele ponad 175 mln zł.


Takie informacje podał podczas czwartkowej konferencji "Euromonitor" na Stadionie Śląskim w Chorzowie Zbigniew Młokosiewicz - przedstawiciel katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP. Cykl konferencji "Euromonitor" ma na celu bieżącą ocenę stanu przygotowań Polski do Euro 2012. Śląskie władze starają się, by chorzowski stadion był jedną z aren piłkarskich zmagań. "Największe zagrożenia związane z realizacją projektu połączenia kolejowego z lotniskiem to, obok braku gwarancji finansowych, przedłużające się procedury przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz czasochłonne procedury administracyjne, związane z przygotowaniami do budowy" - stwierdził Młokosiewicz. Jak podkreślił, ogłoszony w maju przetarg na wykonawcę dokumentacji, przeciągnął się z powodów formalnych. 3 października jedna z biorących w nim udział firm złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Od terminu jej rozpatrzenia zależy tempo kontynuowania rozmów z oferentami.

Największym problemem jest finansowanie projektu. W rządowych opracowaniach sprzed kilku lat na projekt przeznaczono 30 mln euro. Kiedy na początku tego roku sporządzono dokładną kalkulację, całość wyceniono na 330 mln euro, czyli 1 mld 234,2 mln zł. Takich pieniędzy nie przewidziano w żadnym programie infrastrukturalnym. "W ramach programu Infrastruktura i Środowisko mamy do dyspozycji 107,81 mln zł, w tym 69 mln zł ze środków UE. Dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do przeznaczenia ponad 68 mln zł na dokumentację i przygotowania. Jednak w chwili obecnej wciąż nie mamy gwarancji finansowych na realizację całego zadania" - podkreślił Młokosiewicz.

Jeżeli uda się znaleźć środki finansowe, pierwsza faza budowy rozpocznie się w czerwcu 2010 roku i potrwa do kwietnia 2012 roku, a więc 24- kilometrowa część linii ma szansę być gotowa przed Euro 2012. Będzie to odcinek z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie do Pyrzowic.
Druga część, czyli odcinek z Katowic, przez Chorzów Batory do Bytomia Rozbarku, byłaby realizowany po mistrzostwach albo w ich trakcie. Do czasu wybudowania nowej drogi kolejowej między Chorzowem a Bytomiem (8 km), pociągi jeździłyby obecnym szlakiem, a więc odpowiednio wolniej, na równi z innymi pociągami. Jeśli projekt będzie zrealizowany w docelowym kształcie, podróż z centrum Katowic na lotnisko będzie trwać pół godziny. Maksymalna prędkość pociągu wynosie 160 kilometrów na godzinę.

Przedstawiciele PKP poinformowali także o innych projektach kolejowych, realizowanych na Śląsku w ramach przygotowań do Euro 2012. Wyremontowane będą m.in., oprócz kompleksowej przebudowy obszaru dworca w Katowicach, również dworce w Chorzowie i Chorzowie Batorym. Na nowy tabor samorząd woj. śląskiego zamierza przeznaczyć 160 mln zł.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Katowice lotnisko linia kolejowa Pyrzowice w Pyrzowicach Euro 2012 PKP mistrzostwa Europy piłka nożna Euromonitor Stadion Śląski Chorzów w Chorzowie Zbigniew Młokosiewicz Polskie Linie Kolejowe PKP infrastruktura Bytom Rozbark Piekary Śląskie tabor




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję