TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Gorzów: jest szansa na lokalne lotnisko?

Lotnisko z dwoma pasami - betonowym o długości 1300 m oraz trawiastym lądowiskiem, bazą śmigłowca ratowniczego, hangary, "dworzec", parkingi - tak ma w przyszłości wyglądać lokalne lotnisko w Gorzowie.


Projekt planu zagospodarowania przestrzennego pod wielofunkcyjne lotnisko został już przedstawiony w podgorzowskiej Kłodawie (lotnisko leży na terenie gminy). Sam plan przedstawiono dzień później na konferencji zorganizowanej przez Zachodnią Izbę Przemysłowo-Handlową i Frankfurcki Instytut Logistyki Ekologicznej.

Na 185 ha ziemi leżącej w trójkącie Gorzów-Wojcieszyce-Różanki ma powstać w pierwszej kolejności lotnisko trawiaste, a potem z betonowym pasem. Nowy port ma być bazą lotnictwa ratowniczego, lotniskiem kryzysowym (np. w razie pożarów lasów), awaryjnym a także rekreacyjnym i sportowym, kierowanym przez Aeroklub Gorzowski. W przyszłości ma również obsługiwać tzw. małą komunikację (awionetki) oraz loty "taksówek powietrznych" do większych lotnisk.

Na przekwalifikowane ziemi rolniczej pod lotnisko wyraziło już zgodę Ministerstwo Rolnictwa. Dalsze losy przyszłego lotniska teraz zależą od radnych Kłodawy. Do czasu uprawomocnienia się ewentualnej uchwały, gminy Kłodawa i Gorzów muszą zaleźć beneficjenta ewentualnych środków z UE, za które będzie budowane lotnisko. Według senatora Henryka M. Woźniaka, może to być na przykład podmiot powołany przez miasto Gorzów i sąsiednie gminy ze związku MG 6. O tym muszą zadecydować jednak ościenne rady gmin.

Budowa lotniska z płytą będzie kosztowała ok. 150 mln zł. Kwotę tę zapisano w 6-letnim planie inwestycyjnym Gorzowa. Wiadomo jednak, że sam Gorzów nie podoła kosztom. - Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, w jaki sposób i przez kogo powołany podmiot zajmie się budową oraz zarządzaniem lotniskiem - mówi Urszula Stolarska, wiceprezydent Gorzowa.

Jest jednak szansa na unijne dotacje (budowa lotniska w Gorzowie znalazła się w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego), z drugiej strony Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ma już fundusze na budowę swojej bazy pod Gorzowem. Baza śmigłowca ratowniczego wraz z trawiastym lądowiskiem, które użytkowałby też gorzowski Aeroklub, to pierwszy krok do powstania lotniska. Z istniejącego raportu o wpływie portu na przyrodę wynika, że hałas nie będzie uciążliwy dla okolicznych osiedli i wsi.

Karl-Heinz Boßan, przewodniczący zarządu Frankfurckiego Instytutu Logistyki Ekologicznej obiecał pomoc przy projektowaniu oraz budowie lotniska. - W latach 90. w okolicach Berlina większość lokalnych lotnisk została zmodernizowana, dziś spełniają one standardy unijne. - Taki standard musi mieć również lotnisko w Gorzowie, wtedy w naturalny sposób znajdzie się ono w sieci małych lotnisk okalających Berlin - mówi Boßan.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Gorzów w Gorzowie w Kłodawie lotnisko lądowisko śmigłowiec ratowniczy hangary parking Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa Frankfurcki Instytut Logistyki Ekologicznej Gorzów Wojcieszyce Różanki Aeroklub Gorzowski awionetki Unia Europejska inwestycja Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego Lotnicze Pogotowie Ratunkowe Karl-Heinz Boßan dla gorzowa kłodawa lądowiska lubuskim lipki stolarska gorzow lotniska


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję