TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zagrożona budowa lotniska w Modlinie

Budowa lotniska w Modlinie, które miało być gotowe przed Euro 2012 stanęła pod znakiem zapytania. Przyczynił się do tego gwałtowny spadek ruchu lotniczego. Jednak władze lotniskowej spółki pocieszają się, że jeszcze kiedyś ludzie znowu będą latać na potęgę.


Spadki przewozów lotniczych były jednym z głównych tematów rozmów na konferencji "Lotnisko", która odbyła się 12 lutego w Pałacu Kultury w Warszawie. Maciej Rodak, wiceszef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zaznaczył, że w styczniu tego roku liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o prawie 13% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Jeszcze gorsze wyniki odnotowało Okęcie, gdzie liczba podróżnych zmniejszyła się o 18%.

W związku z kryzysem analitycy podali nowe prognozy. Tomasz Szymczak, krajowy koordynator ds. lotnisk w spółce PL 2012 uważa, że za trzy lata Okęcie obsłuży 11 mln zamiast 13 mln pasażerów. Zmniejszył się już boom na tanie latanie. Irlandzki Ryanair, który zawiesił w ubiegłym roku loty z Warszawy do Dublina nie chce wracać na Okęcie. Węgierski Wizzair zapowiedział ograniczenie liczby połączeń, ponieważ nie chce przeprowadzki z Etiudy do nowego terminalu, gdzie obowiązują wyższe opłaty lotniskowe.

Eksperci zaczęli zastanawiać się, czy w takiej sytuacji warto budować port dla tanich linii w Modlinie. Piotr Okienczyc, prezes spółki lotniskowej uważa, że kryzys nie będzie trwał wiecznie, a liczba latających znowu zacznie wzrastać.

Budowę nowego lotniska dla Warszawy popiera również Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR. Jego zdaniem, za dwa lata, gdy lotnisko w Modlinie wreszcie zostanie przebudowane, może się okazać, że znowu jest ogromny popyt na latanie.

Innego zdania jest Marek Sławatyniec z agencji Aviareps, która reprezentuje między innymi linie Norwegian - To chyba nie najlepszy moment na budowę tego lotniska. U niektórych przewoźników sprzedaż biletów spada nawet o jedną czwartą. Nie wiem, czy znajdą się chętni, by latać z Modlina. Spośród projektów infrastrukturalnych są pewnie bardziej potrzebne inwestycje.

Prace przy przebudowie lotniska w Modlinie według wstępnych szacunków mają kosztować 400 mln zł. Część tej kwoty miała pochodzić z Unii Europejskiej. Jednak jak na razie pewne jest, że Bruksela ma dołożyć się do rozbudowy lotniska Okęcie. Komisja Europejska zatwierdziła już dofinansowanie prac w wysokości 113 mln zł, czyli około 30% potrzebnej kwoty. Do końca 2010 roku ma być już gotowy drugi terminal. Trzeba jeszcze między innymi wznieść pirs centralny i dokończyć budowę pirsu południowego. Natomiast do połowy 2011 roku kolejarze mają wybudować łącznik, który pozwoli na dojazd pociągiem z centrum pod terminal. Jednak cały czas jeszcze nie ogłoszono przetargu na budowę. Kolejarze tłumaczą, że nie uzyskali jeszcze zgody Ministerstwa Finansów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Modlin Warszawa lotnisko port lotniczy tanie linie budowa ruch lotniczy kryzys spadek Maciej Rodak Polska Agencja Żeglugi Powietrznej Okęcie Tomasz Szymczak Ryanair WizzAir Piotr Okienczyc Adrian Furgalski Marek Sławatyniec Norwegian terminal




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję