Ogłoszenia
Ogłoszenia
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
- Poszukiwany pilot 05.06-07.06
- Przewodnik Kulinarny w Warszawie
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
Kraków - spór urzędników wpływa niekorzystnie na promocje miasta?
W rozmowach o przyszłości turystyki i promocji Krakowa coraz głośniej mówi się o konflikcie pomiędzy prezydenckimi pełnomocnikami. Według Filipa Berkowicza, Kraków powinien uchodzić za miasto wielkich festiwali. Jednak Grażyna Leja uważa, że wysoką kulturą nie wygra się masowego turysty.
O zaistniałym konflikcie nie chce mówić zarówno Grażyna Leja, jak Filip Berkowicz. Jeden z urzędników nieoficjalnie przyznał - Koncepcje rozwoju miasta Lei i Berkowicza jeśli się nie wykluczają, to na pewno mocno wchodzą sobie w paradę.
Kilka lat temu Grażyna Leja kierowała zespołem zajmującym się turystyką w mieście. Jej praca zgodna była z obranym przez biuro promocji wizerunkiem Krakowa, jako miasta taniej rozrywki, czyli miksu zabytków i klubów. Wówczas powstały billboardy z Sukiennicami z odwróconych kieliszków oraz klipy ze skacowaną Syrenką i Neptunem po imprezie w okolicach krakowskiego Rynku.
Gdy media oraz opinia publiczna przylepiły Krakowowi metkę "mekki tanich turystów", sytuacja się zmieniła. W tym samym czasie dyskutowano o słabym dotowaniu inicjatyw kulturalnych przez "stolicę polskiej kultury".
W grudniu ubiegłego roku w urzędzie miasta Krakowa pojawił się Filip Berkowicz, który pod nieobecność Lei przejął jej kompetencje. Berkowicz, uznany menedżer miedzy innymi festiwali Misteria Paschalia i Sacrum Profanum zajął się nie tylko kulturą, ale również turystyką, lotniskiem i hotelami. W Krakowie zaczęto mówić, że Berkowicz sprawdza się w kulturze i powinien odpowiadać wyłącznie za to. Po kilku miesiącach pełnomocnik zajął się tylko przedsięwzięciami kulturalnymi, a w szczególności realizacją wielkiego cyklu festiwali "Sześć zmysłów" (m.in. Cracow Screen Festival, Off Camera, Boska Komedia, Art Boom), na który w najbliższych latach miasto ma przeznaczyć blisko 10 mln zł. Natomiast Leja ponownie przejęła sprawy związane z turystyką.
Właśnie koncepcja festiwalu "Sześciu zmysłów" oraz promowania Krakowa wyłącznie jako miasta dla elitarnych gości jest podstawą konfliktu obu pełnomocników.
Istniejący spór widać na wielu przykładach, także w dyskusji na temat kształtu czerwcowych wianków. Leja wyznała - Nie podoba mi się to, co z nimi zrobiono. To zawsze była impreza ludyczna, która jednoczyła tysiące ludzi wokół świętojańskiego zwyczaju puszczania wianków po wodzie. Pytam się: co zostaje z tej tradycji, skoro na oświetlonej laserami scenie szaleje Lenny Kravitz z zespołem, a całość to wielki telewizyjny show za gigantyczne pieniądze.
Natomiast Berkowicz ze zmiany formuły imprezy jest bardzo zadowolony. Zaznacza - Światowej sławy gwiazda na krakowskich wiankach to strzał w dziesiątkę! Wreszcie impreza zyskuje międzynarodowe oblicze, wreszcie interesuje się nią na serio telewizja, wreszcie nie ma powodu do obciachu i wstydu.
Oboje nie mają takiego samego zdania również w sprawie wielkich festiwali, zagranicznej promocji oraz wyboru głównego adresata oferty turystycznej (klientela elitarna czy też masowa, uczestnicy sympozjów i konferencji czy też miłośnicy taniego piwa).
Władze Krakowa obawiają się, że spór dwojga wpływowych magistrackich urzędników może odbić się na mieście bardzo niekorzystnie. Tymczasem kryzys w branży turystycznej, który pojawił się w mieście, a spowodowany spadkiem napływu turystów, wymaga szybkich oraz radykalnych, a przede wszystkim zgodnych decyzji władz samorządowych.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kraków - miasto kultury, czy mekka tanich turystów?
[2008-09-24 13:05 217.149.249.*]
Kraków - miasto kultury, czy mekka tanich turystów?
[2008-09-24 13:17 217.149.249.*]
Jeszcze 5-6 lat temu Kraków był turystycznym zaściankiem.
Prezes lotniska w Balicach grzmiał, że nie wpuści tanich linii a odpowiedzialny za promocję miasta B. Sonik dotował Festiwal Tańców Dworskich. Pani Grażyna Leja pogoniła obu panów i nawiązała kontakty z kilkoma ośrodkami POT, które napędziły do Krakowa turystów z zagranicy. Miasto żeby żyć, musi być tłumnie odwiedzane zarówno przez turystów polskich jak i zagranicznych. A jak się już na tym trochę zarobi można i trzeba myśleć o ofercie bardziej wyszukanej. Nie wolno jednak z tym przeginać bo będziemy mieli wysoką kulturę w martwym Krakowie!
Touroperator odpowiedz »
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
Starsze aktualności:
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
LOT wznowił loty do Kaliningradu
Podkarpacie: centra i punkty informacji turystycznej
Kraków-Balice: założenia planu inwestycyjnego na lata 2007-2015
US Airways: robale zaatakowały amerykański samolot
PUHiT notuje wzrosty i szykuje się na giełdowy debiut
Nie będzie bramek i winiet na autostradach
Na Okęciu działają już pierwsze samoobsługowe punkty odprawy
Ceny polskich campingów najkorzystniejsze w Europie
W Kołobrzegu obowiązuje zakaz kąpieli!
Egipt z Itaką: stan poszkodowanych jest stabilny
3 miesiące wakacji we Włoszech
Rząd chce nowego lotniska pod Warszawą i szybkiej kolei
Promocja Krakowa w Krakowie nie trafia do odbiorców
Kraków znalazł sposób na pijanych i nagich Brytyjczyków?
Łódzkie lotnisko może stracić nawet kilkanaście milionów złotych
Rowerowe przejażdżki to dobry interes
Ewakuacja na lotnisku La Guardia w Nowym Jorku z powodu szaleńca