Trwa wyścig o zakup Aliitalii
Nowe samoloty, zastrzyk gotówki oraz wejście do sojuszy lotniczych zaoferowały Alitalii Air France/KLM oraz włoskie konsorcjum, którego liderem jest linia Air One. Włoski rząd zapowiedział, że już w środę wybierze kupca. Do sprzedania jest 49% akcji należących do skarbu państwa. Za kandydaturą Air France/KLM lobbował u premiera Włoch prezydent Francji Nicolas Sarkozy, za Włochami z kolei - organizacja pracodawców - potężna Cofindustria - informuje "Rzeczpospolita".
Pracownicy Alitalii wolą Włochów, władze raczej skłaniają się ku Francuzom, bo ich oferta oprócz wsparcia politycznego wydaje się rozsądniejsza, tym bardziej że Air France ma już 2% udziałów w Alitalii, a linie kiedyś ze sobą bardzo blisko współpracowały. Od czasu gdy ta współpraca się skończyła, Alitalia zaczęła przynosić straty po milion euro dziennie. Nie jest możliwe udzielenie Alitalii pomocy publicznej, ponieważ raz już ją otrzymała i mimo tego, nie udało się przeprowadzić restrukturyzacji. Firma zasłynęła natomiast zdemoralizowaną załogą, która nie ma sobie w Europie równej, biorąc pod uwagę strajki. Jak najszybciej powinna również wymienić flotę składającą się z wysłużonych maszyn, wśród których znajdują się przestarzałe trzysilnikowe MDD.
We włoskim konsorcjum, oprócz Air One są jeszcze dwa banki z USA - Goldman Sachs i Morgan Stanley oraz włoski Sanpaolo i japoński Nomura. Za tą propozycją przemawia także partnerstwo Lufthansy, która przyjęła Włochów do swojego programu lojalnościowego i ma wspólne rezerwacje na większości włoskich tras, które są atutem Air One. Carlo Toto, prezes Air One zapewnił, że największa wartość jego propozycji to obietnica kupna 130 nowych maszyn - po 26 rocznie, mniejsze zwolnienia, niż zapowiada konkurent, perspektywy stworzenia z przewoźnika czwartej co do wielkości linii lotniczej w Europie za Air France/KLM, Lufthansą i British Airways oraz wyjścia ze strat w roku 2009. Obiecuje również pozostawienie Alitalii na giełdzie, a pracownikom 3% akcji - wymienia "Rz".
Francuzi z kolei oferują wymianę całej floty (186 maszyn), wymianę akcji i 750 mln euro, ale także zwolnienie co najmniej 1700 pracowników. Dla obydwu ewentualnych kupców najcenniejszym, co Alitalia posiada, są działki czasowe na lotniskach - rzymskim Fiumicino oraz mediolańskim Malpensa. Tyle, że jeśli to Air One zostanie wybrany jako kupujący, będzie musiał się pozbyć 20% z nich.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
O zagranicznych podróżach Europejczyków
Całoroczny stok narciarski w Łodzi
Pożar restauracji Pod Strzechą w Kraczkowej
Awaria hamulców przyczyną wypadku polskiego autokaru pod Grenoble
Jedna umowa wzorcowa dla wszystkich organizatorów?
Nordic Tours wchodzi na polski rynek
Łódzki PKS wykorzystuje kierowców!
Powstanie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Bomba na łódzkim lotnisku. Ewakuowano 200 osób
Kuchnia tajska w Radisson Blu Hotel Kraków
Od połowy 2009 roku można będzie polecieć na trasie Kraków - Reykjavik
Wystawa dzieł Rembrandta w Łodzi!
Kraków: Muzyka popłynie z fontann zamiast wody
Polscy turyści na zagraniczną majówkę wydali średnio 2400 zł
Hotel Platinum: Święta i Sylwester na Mazurach
Iwonicz Zdrój ma Centrum Informacji Turystycznej z prawdziwego zdarzenia
Augusto Fantozzi: 58 firm interesuje się Alitalią
Poznań gospodarzem uniwersjady w 2009 r.?