TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Spada tempo budowy nowych hoteli - za dwa lata będzie mniej nowych obiektów niż przewidywano

Z raportu przygotowanego przez Instytut Hotelarstwa "Rynek hoteli w Polsce 2009 - inwestycje", wynika, iż tegoroczne inwestycje w nowe hotele mogą wynieść 1,2 mld zł (1,5 mld zł wyniosły w ubiegłym roku). W ciągu ostatnich dwóch lat (lipiec 2007 - lipiec 2009) średnio co trzy dni pierwszych gości przyjmował nowozbudowany hotel. W przyszłym roku liczba otwieranych hoteli znacznie spadnie, a inwestycje nie powinny przekroczyć 800 mln zł. Mimo tego miejsc noclegowych dla gości EURO 2012, z pewnością nie zabraknie.


W połowie lipca 2009 w Polsce funkcjonowało 1745 hoteli, które oferowały łącznie niemal 152,4 tys. miejsc noclegowych. Od lipca 2007 roku liczba hoteli wzrosła o ponad 230 (niemal 15,3 proc.), zaś liczba łóżek o 20,9 tys. (15,9 proc.). Według szacunków Instytutu udział hoteli w całym rynku miejsc noclegowych w Polsce obejmującym także motele, hostele, zajazdy, pensjonaty, ośrodki wczasowe, wypoczynkowe i konferencyjne, apartamenty, schroniska, kwatery prywatne a także "szarą strefę noclegową", który łącznie obejmuje niemal 900 tys. łóżek, wynosi ok. 17 proc.

Pierwsze sześć miesięcy 2009 roku nie zahamowało znacząco tempa inwestycji w branży noclegowej. - Inwestycje wstrzymali developerzy, którym wraz z załamaniem sprzedaży mieszkań skończyły się środki finansowe. Także osoby myślące o małych obiektach hotelarskich, liczące na finansowanie projektu z kredytu i środków unijnych w niektórych przypadkach odstąpiły od zamysłu inwestycji - mówi Jacek Piasta, ekspert hotelarski. Budowę kontynuują lub przystąpiły do niej duże firmy oraz przedsiębiorstwa silne kapitałowo, które zdają sobie sprawę z faktu, że inwestycje w kryzysie są najtańsze.

Nie sprawdziły się i nie sprawdzą prognozy mówiące, że do Euro 2012 powstanie w Polsce 600 i więcej nowych hoteli, w tym kilkadziesiąt o najwyższym standardzie. Wiele z zapowiadanych inwestycji było i pozostanie tylko "na papierze". Jednak to nie tylko obecna sytuacja w gospodarce, ale rzeczywiste potrzeby i pojemność naszego rynku noclegowego zweryfikowały prognozy oparte przede wszystkim na zapowiedziach potencjalnych inwestorów. W tym roku oddawane są do eksploatacji hotele o których budowie zdecydowano 2-3 lata temu, gdy nikt nie myślał o kryzysie. Obecne wstrzymanie wielu inwestycji da o sobie znać dopiero w przyszłym roku, czy za dwa lata, gdy liczba otwieranych hoteli spadnie z obecnych 100-110 o połowę - uważa Andrzej Szafrański, analityk rynku hotelowego.

Najlepszym segmentem do inwestycji na rynku hotelowym miały być hotele budżetowe o standardzie 1 i 2 gwiazdek. Tymczasem takich obiektów buduje się najmniej. W ciągu ostatnich dwóch lat przybyło ich zaledwie 44. Zmniejszył się przy tym ich udział w rynku, zarówno pod względem liczby obiektów (spadek o 3,7 proc.), jak i ilości oferowanych miejsc noclegowych (o 4,4 proc.) - uważa Andrzej Szafrański. Jego zdaniem hotele tej klasy nie są atrakcyjne dla pojedynczych inwestorów. O wiele lepiej funkcjonują w większych grupach powiązanych kapitałowo lub marketingowo, wykorzystując tzw. efekt skali. Duża konkurencja ze strony chociażby kwater prywatnych, czy hosteli z jednej strony, a hoteli wyższej klasy z drugiej, nie pozostawia obiektom budżetowym możliwości manewru cenowego. Spośród ponad 40 hoteli, które w ciągu ostatnich dwóch lat zaprzestały działalności ponad połowa należała do najniższego segmentu rynku. Obiekty z tego segmentu stanowią też większość tych, które "uciekają" do wyższego segmentu podnosząc standard.

Zmiana kategorii hoteli na wyższą, to jeden z silniejszych obecnie trendów. Wśród ośmiu obiektów o które powiększył się w ciągu ostatnich dwóch lat segment hoteli pięciogwiazdkowych znalazły się tylko 3 wybudowane od podstaw. Pozostałe działały jako hotele o standardzie 4-gwiazdek. Trend ten wynika ze złagodzenia wymagań kategoryzacyjnych (np. hotele 4-gwiazdkowe nie muszą mieć już klimatyzacji w pokojach ani basenu) oraz z łaskawszej interpretacji przepisów przez władze lokalne (kategoryzacji dokonują Urzędy Marszałkowskie), które przed EURO 2012 chcą się wykazać posiadaniem obiektów o odpowiednim standardzie. Nie zmienia to faktu, że w Polsce powstają obecnie obiekty lepiej wyposażone i większe niż w poprzednich latach. Podczas, gdy w lipcu 2007 roku statystyczny hotel oferował niespełna 87 miejsc noclegowych, to nowobudowane obiekty dysponują przeciętnie 96 łóżkami.

Najpopularniejszym segmentem rynku są hotele trzygwiazdkowe. Obecnie jest ich ponad 750 (43,1 proc. wszystkich hoteli) i dysponują ponad 66,3 tys. miejsc noclegowych (43,5 proc. miejsc we wszystkich hotelach). O ich atrakcyjności decyduje nie tylko najkorzystniejsza relacja: koszt inwestycji - czas zwrotu, ale i stosunkowa łatwość manewrowania cenami oraz… zmniejszenia lub podwyższenia standardu. To do tej klasy zaczęły ostatnio dołączać niekategoryzowane wcześniej, a licznie w Polsce funkcjonujące, ośrodki wczasowo-wypoczynkowe i obiekty konferencyjne. Na marginesie warto stwierdzić, że po dynamicznym rozwoju hosteli, mającym miejsce 2-3 lata temu, rynek nasycił się tego typu obiektami (w roku 2007 funkcjonowało 110, zaś obecnie ok. 140 hosteli) i obecnie ich właściciele walczą o klienta podnoszeniem standardu, przy czym jakość usług oferowanych jako tzw. pokoje prywatne nierzadko nie odbiega od hoteli klasy średniej.

Ani zapowiedzi EURO 2012, ani tym bardziej kryzys nie zmieniły dotychczasowej mapy inwestycji. Najwięcej nowych hoteli powstaje w Małopolskim (przy pasmach górskich, w Krakowie i okolicach), Pomorskim (pas przymorski i Trójmiasto) oraz Dolnośląskim. W Mazowieckim daje się zauważyć zwiększona aktywność inwestorów poza tradycyjnym obszarem, czyli stolicą. Z pewnym spowolnieniem mamy do czynienia w Zachodniopomorskim i Warmińsko-Mazurskim. Natomiast zwiększyła się dynamika wzrostu liczby hoteli w Kujawsko-Pomorskim, Śląskim i Świętokrzyskim.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
raport hotele rynek hoteli w Polsce Instytut Hotelarstwa tur info euro 2012 andrzej szafrański 2009 inwestycje na rynku hotelarskiego i budowa hotelu


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję