TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Zakończono kolejny etap rozbudowy lotniska w Balicach

Od soboty podróżni mogą korzystać z nowego terminalu odlotów na lotnisku w Balicach, który jest ostatnim etapem inwestycji związanych z przystosowaniem portu lotniczego do odprawy bezdokumentowej obywateli z krajów Unii Europejskiej. Równocześnie rozstrzygnięty został konkurs na dalszą rozbudowę portu, której zakończenie planuje się na rok 2010.


W ostatnich latach lotnisko w Balicach przeżywa prawdziwe oblężenie. Wraz z ilością pasażerów stłoczonych w terminalach rosła fala krytyki i słów niezadowolenia pod adresem zarządu lotniska. Krakowski port zanotował w zeszłym roku 50% wzrost liczby podróżnych - do końca bieżącego roku liczba ta wyniesie trzy miliony. Nowe inwestycje pozwolą na rozładowanie tłoku. Nowootwarty terminal odlotów poprawi funkcjonalność lotniska, umożliwiając obsługę nawet 3,5 mln pasażerów rocznie.

Z kolei rozstrzygnięty konkurs architektoniczny zapowiada początek nowych inwestycji zaplanowanych na kolejne lata. Po ich zakończeniu krakowski port lotniczy będzie mógł obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie. Konkurs polegał na opracowaniu koncepcji architektoniczno - funkcjonalnej rozbudowy terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Balicach, a także połączenia go z mającym powstać następnie hotelem i wielopoziomowym parkingiem podziemnym i stacją szynobusu.

Do konkursu stanęło 18 pracowni, do finału zakwalifikowano pięć z nich. Pierwsze miejsce zajął hiszpańsko-polski zespół pod marką Estudio Lamela. Jury pod przewodnictwem prof. Stefana Kuryłowicza uznało, że praca konkursowa czytelnie łączy planowane obiekty z obecnym budynkiem terminalu. Nagrodzono również jakość rozwiązań funkcjonalnych strefy odlotów i przylotów. Zdaniem członków sądu konkursowego docenienia wymaga również dyscyplina i właściwy dobór środków kształtujących jakość architektury planowanych budynków, których charakter odpowiada lokalizacji i randze, a przede wszystkim przeznaczeniu, jakie w przyszłości będzie pełnił rozbudowany terminal. Atutem pracy było także prawdopodobieństwo utrzymania założonych kosztów realizacji inwestycji. Podczas ogłoszenia werdyktu prof. Kuryłowicz mówił, że najlepszy projekt został wybrany jednogłośnie ponieważ oprócz względów funkcjonalnych stanowi on udaną kontynuację dotychczasowych decyzji architektonicznych.

Drugie miejsce zajął duet HOK International Limited z Londynu i krakowskiej Wizji Sp. z.o.o. Uznając prawidłowość rozwiązań funkcjonalnych, zastrzeżenia jury wzbudził jedynie sposób lokalizacji stref holi wejściowych, który mógłby spowodować wzrost kosztów eksploatacji oraz powodować utrudnienia w orientacji użytkowników terminalu.

Trzecią nagrodę zdobyli architekci z pracowni Kontrapunkt V z Krakowa. W ich przypadku nagrodzone zostały ciekawe rozwiązania przestrzeni usługowo-handlowej, które przeważyły nad funkcjonalnością i przestronnością samego portu lotniczego. Jury przyznało również dwa wyróżnienia, które trafiły do Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB oraz Atelier Loegler.

Wśród laureatów trzech pierwszych miejsc zarząd portu wybierze firmę, która zaprojektuje nową koncepcję lotniska. Realizacja projektu rozpocznie nowy cykl inwestycyjny, którego zakończenie planowane jest na rok 2010.

Do dyspozycji podróżnych oddano już ponad trzy tysiące m. kw. nowej powierzchni terminalu międzynarodowego, w strefie odlotów Schengen (do krajów UE). Przy realizacji tego etapu inwestycji powstało 15 nowych stanowisk odpraw pasażerskich (check in) i pięć nowych stanowisk kontroli bezpieczeństwa. Obowiązuje już nowy, pięciostopniowy system transportu i kontroli bagażu.

Pierwszy etap modernizacji portu, do którego należały sale odlotów Non Schengen (np. do USA i Wielkiej Brytanii) - został ukończony we wrześniu 2005 roku. W sumie terminal międzynarodowy zwiększył się prawie o 5 tys. m kw. Koszt całości oszacowano na około 55 mln zł. Krakowskie lotnisko jest odtąd jednym z trzech w Polsce - oprócz Warszawy i Gdańska - przejść granicznych dostosowanych do przepisów układu z Schengen. Pozwala to na pełną separację ruchu "Schengen" i "Non-Schengen", co umożliwi stworzenie w terminie uproszczonej obsługi ruchu wewnątrzunijnego, planowanego na pierwszy kwartał przyszłego roku.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję