TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Gdańsk - morski port będzie się rozwijał

Zarząd portu Gdańsk przygotowuje strategię rozwoju na najbliższe 30 lat. Przewiduje ona między innymi, że Gdańsk nadal będzie portem uniwersalnym, czyli przystosowanym do przeładunków towarów drobnicowych oraz masowych.


Zarząd Portu Morskiego Gdańsk SA chciałby, aby w przyszłości stał się on największym nad Bałtykiem rejonem załadunków oraz rozładunków kontenerów. Dziennik Bałtycki poinformował - Zarząd portu stawia przede wszystkim na zwiększenie obrotów poprzez tworzenie nad istniejącymi i modernizowanymi nabrzeżami różnych terminali przeładunkowych.

Marian Świtek, wiceprezes ZMPG S.A. zaznacza, że sygnały, które płyną od Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" w Warszawie SA, Nafty Polska SA w Warszawie, spółki Naftoport w Gdańsku, Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA w Warszawie oraz partnerów rosyjskich wskazują na zmiany, zachodzące na rynku przewozów i przeładunków paliw płynnych i gazu.

Po analizie wyników, które gdański port uzyskał w pierwszym półroczu tego roku ustalono, że blisko 70% przeładunków stanowią paliwa, a głównie rosyjska ropa naftowa w tranzycie. Jednak Rosjanie mogą przykręcić kurek w ropociągu "Przyjaźń". Wówczas ich ropa będzie eksportowana przez terminal paliwowy w Primorsku.

Z tego powodu w strategii rozwoju portu ujęto możliwość wykorzystania dużego potencjału przeładunkowego bazy paliwowej w Porcie Północnym, która może służyć importowi ropy. Dziennik Bałtycki wyjaśnia - Tym bardziej że rafineria Lotos przygotowuje się do przetwarzania lekkiej ropy, sprowadzanej z regionu bliskowschodniego.

Zarząd portu gdańskiego musi również rozwiązać problem przeładunków węgla, którego eksport drogą morską znacząco spadł. W terminalu węglowym, który znajduje się w Porcie Północnym, w bieżącym roku załadowanych zostanie 1,5 mln ton węgla, podczas gdy w ubiegłych latach było to około 5 mln ton.

Właśnie dlatego powinno się odwrócić relacje i przystosować terminal do odbioru węgla importowanego. Jednak do tego celu wymagane są kosztowne inwestycje. W strategii zaznaczono, że wpływy finansowe portu nie mogą ograniczać się wyłącznie do opłat z dzierżawy nabrzeży oraz przylegających do nich terenów. Ważne są również dochody, które przynosi rata przeładunkowa, która zależy od wielkości obrotów.

Zapotrzebowanie na importowany węgiel ze Słowacji i Czech określano na 6 - 7 mln ton rocznie. W rejonie portu zaplanowana jest budowa nowoczesnej elektrowni węglowej. Dziennik zaznacza, że odbiorców węgla na pewno nie zabraknie.

Zarząd portu cały czas jest otwarty na propozycje PGNiG związane z wybudowaniem w Porcie Północnym terminalu gazowego. Port posiada grunty, które mogą być przeznaczone na tę inwestycję.

Prezes Cora podkreślił, że port gdański będzie się rozwijał na wschód od Portu Północnego oraz w kierunku morza. Na obszarze wschodnim, na zapleczu terminalu DCT ma powstać między innymi rozległe centrum logistyczne, które pozwoli na obsługę oraz dystrybucję przywożonych statkami kontenerów, a także samochodów osobowych.

W Porcie Północnym potrzebne są też stanowiska, które będą umożliwiać obsługiwanie promów pasażersko-samochodowych, a także wielkich wycieczkowców, które obecnie z trudem wpływają do portu wewnętrznego. Wówczas port wewnętrzny będzie można przekształcić w obszar, który będzie służył morskim usługom turystycznym, a na terenach przyległych wybudowane zostaną hotele i apartamentowce.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Gdańsk gdański port Port Morski Gdańsk przeładunek Bałtyk Morze Bałtyckie Marian Świtek Przyjaźń Naftoport Primorsk Lotos węgiel Port Północny budowa gdanski w gdańsku portu centrum logistyczne gdansk do zarząd


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję