Zobacz także
UE szykuje zmiany w przepisach dot. czasu pracy kierowców
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i kultura
Hotelarze i kwaterodawcy z nowymi obowiązkami
System pobierania opłat drogowych zawiódł, ITD ukarała przedsiębiorcę
Systemy czasu pracy kierowców pozostał bez zmian
Pracodawcy ciągle mogą wydłużać czas pracy kierowców do 12 godzin na dobę i dzielić go pięciogodzinną przerwą. Nowa ustawa nie wprowadza żadnych zmian.
Kierowcy bowiem mogą być zatrudniani w kilku systemach czasu pracy: podstawowym, równoważnym, przerywanym, zadaniowym i mieszanym, nazywanym też łącznym. Poniżej omówimy pokrótce każdy z nich.
1. Podstawowy system czasu pracy
Praca w podstawowym systemie nie może trwać dłużej niż osiem godzin na dobę oraz 40 godzin w pięciodniowym (przeciętnie) tygodniu pracy. W sumie czas pracy w tygodniu, łącznie z nadgodzinami nie może przekroczyć 48 godzin. Może on zostać wydłużony do 60 godzin, jeżeli szef odpowiednio zrekompensuje "dołożone godziny" w innym czasie. Kierowca, który pracował 60 godzin w jednym tygodniu, w następnych tygodniach musi mieć zmniejszone dobowe lub tygodniowe normy czasu pracy. Czas pracy powinien być zbilansowany w przyjętym okresie rozliczeniowym i nie przekroczyć średnio 48 godzin na tydzień.
Nowością w ustawie jest zapis, że kierowcy autobusów miejskich nie mogą jeździć dłużej niż 60 godzin na tydzień.
Okresy rozliczeniowe, na jakie ustalane są systemy czasu pracy kierowców w podstawowym systemie czasu pracy nie mogą przekraczać czterech miesięcy. Wyjątek stanowi równoważny system czasu pracy.
Jeżeli kierowcy pracują w tygodniu w ustalonych godzinach, wówczas szef nie musi układać grafiku. Natomiast trzeba go ułożyć, jeżeli kierowcy pracują na zmiany lub rozpoczynają pracę o różnych godzinach. Harmonogram czasu pracy powinien być ustalany na taki sam czas, co okres rozliczeniowy. Jednak prawo przewiduje też wyjątki od tej zasady.
Grafik dla kierowców może zostać ułożony na okres krótszy niż rozliczeniowy, jednak nie mniej niż na dwa tygodnie. Wyjątek dotyczy tylko mieszanego systemu czasu pracy. W tym przypadku czas pracy kierowcy należy planować na okres nie krótszy niż jeden miesiąc. W przypadku kierowców, zatrudnionych w komunikacji miejskiej rozkład czasu pracy również ustala się co najmniej na miesiąc.
2. System równoważnego czasu pracy
Kierowcy, którzy zatrudniani są w transporcie drogowym nadal będą mogli pracować do dziesięciu godzin dziennie, a pozostali do 12 godzin dziennie. Umożliwia to równoważny czas pracy. W takim przypadku wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy należy zrównoważyć krótszą pracą w innych dniach tygodnia lub dniem wolnym. Pracodawca musi zaplanować czas pracy w taki sposób, aby w całym okresie rozliczeniowym pracownik nie przekroczył obowiązującego go wymiaru czasu pracy.
Okres rozliczeniowy w równoważnym czasie pracy nie może przekroczyć jednego miesiąca. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracodawca ma prawo wydłużyć go do trzech miesięcy, a przy pracach zależnych od pory roku lub warunków atmosferycznych nawet do czterech miesięcy.
3. System przerywanego czasu pracy
Czas pracy kierowców nadal można dzielić przerwą. Jednak nie może ona być dłuższa niż pięć godzin, a pracodawca nie ma prawa jej dzielić.
U kierowców, którzy zatrudnieni są przy przewozach regularnych przerwa może trwać nie dłużej niż sześć godzin, jednak pod warunkiem, że dobowy czas pracy nie przekroczy siedmiu godzin.
Przerwa, która jest udzielana w przerywanym czasie pracy nie jest wliczana do czasu pracy. Jednak nie oznacza to, że pracodawca nie musi jej w ogóle rekompensować. Za czas przerwy kierowcy należy się połowa wynagrodzenia, które określone jest stawką godzinową lub miesięczną. Jeżeli taki składnik nie został wyodrębniony, wówczas przysługuje połowa z 60% wynagrodzenia.
Przerywany system czasu pracy wprowadza się w umowie o pracę lub regulaminie pracy.
4. Łączny system czasu pracy
W przeciwieństwie do kodeksu pracy, ustawa o czasie pracy kierowców zezwala na połączenie równoważnego i przerywanego czasu pracy.
Jednak przerwy w równoważnym czasie pracy nie mogą być wprowadzane z dnia na dzień. Muszą być ustalone wcześniej na podstawie opracowanego z góry grafiku na cały miesięczny okres rozliczeniowy.
Pracodawcy muszą również pamiętać, aby przy stosowaniu mieszanego czasu pracy zagwarantować kierowcy dobowy odpoczynek.
System zadaniowego czasu pracy
Niektórzy kierowcy, podobnie jak też ich pracownicy, do których ma zastosowanie kodeks pracy mogą sami decydować kiedy i w jaki sposób wykonywać pracownicze obowiązki. W tym celu pracodawca wprowadza tzw. zadaniowy czas pracy. Ma on zastosowanie do kierowców, którzy zatrudniani są w transporcie drogowym, jeśli wprowadzenie tego systemu uzasadnia rodzaj wykonywanych przewozów lub ich szczególna organizacja.
W tym systemie nie ustala się harmonogramu, a wyznacza tylko zadania, które ma wykonać kierowca. Kierowca samodzielnie ustala rozkład czasu pracy dla wykonania zadania. Przy zastosowaniu zadaniowego systemu czasu pracy, pracodawcy określają zakres zadań w ten sposób, aby ich faktyczne wykonanie nie przekraczało ośmiu godzin na dobę oraz 40 godzin w tygodniu.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2007-10-21 13:01 89.206.0.*]
ja mam 300 godzin w miesiącu .tacho oczywiście nie działa .Gdzie są te kotrole pracodawców odpowiedz »
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2009-03-16 10:10 79.190.98.*]
No to powinieneś leczyć się u psychiatry. odpowiedz »
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2008-03-05 14:08 83.30.194.*]
Gratulacje dla tych, którzy mają zlecenia z dwumiesięcznym wyprzedzeniem. odpowiedz »
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2009-03-12 08:14 195.68.192.*]
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2009-04-19 13:02 89.228.22.*]
Pytanie czy w firmie transportowej wykonującej przewozy w zakresie usług turystycznych mozna zastosować równowazny czas pracy w rozliczeniu 4 miesięcznym odpowiedz »
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2009-12-20 19:21 78.9.25.*]
Pracowałem w pewnej firmie,która zajmuje się przewozem osób do zakładu pracy (60 km w jedna stronę).Wykonywałem trzy kursy dziennie; pierwszy rozpoczynałem o godzinie 4 rano,drugi o 12 w południe,trzeci o 20 wieczorem.
Łącznie przepracowałem 11/12 godzin.Jednak między pierwszym a drugim kursem musiałem zjeżdżać do firmy(40km) umyć autokar lub zjechać na warsztat i tam mechanicy usuwali usterkę a następnie goniłem,żeby zabrać drugą zmianę do pracy i zabrać ranną zmianę.Moje pytanie brzmi,czy pracodawca postępował zgodnie z przepisami i jaki jest to system pracy? odpowiedz »Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2010-03-07 23:25 89.229.152.*]
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2010-03-07 23:25 89.229.152.*]
Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2011-08-31 09:24 79.187.138.*]
W jakim terminie powinienem dostać grafik aby wcześniej się z nim zapoznać.
Proszę o podanie przepisów obowiązujących tak pracownika jak i pracodawcę.
pozdrawiam
Zainteresowany odpowiedz »Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2011-11-04 14:50 83.7.173.*]
W związku z obowiązkiem tworzenia harmonogramów w firmach transportowych na liniach regularnych do 50 km, proponujemy Państwu system “Harmonium" umożliwiający automatyczną generację harmonogramów.
System uwzględnia wszystkie przepisy ustawy o czasie pracy kierowców ,a także przepisy kodeksu pracy.
Aby otrzymać poprawny harmonogram wystarczy wprowadzić rozkład jazdy oraz kierowców.
Dodatkowo szerokie możliwości personalizacji, edycji, planowania urlopów, zarządzania taborem, tworzenia raportów, uwzględnia różne systemy czasu pracy i wiele więcej.
System pozwala:
-Oszczędzić czas oraz uniknąć błędów generowanych przy ręcznym tworzeniu harmonogramów.
-Uniknąć kar związanych z brakiem, lub posiadaniem niepoprawnych harmonogramów.
-Zoptymalizować realizację rozkładu jazdy oraz ilość zatrudnionych kierowców.
Chętnie odpowiemy na Państwa pytania: biuro@detlon.pl / 012 285 02 97
Zapraszamy również do zapoznania się ze szczegółami oferty: http://detlon.pl/harmonium odpowiedz »Cas pracy kierowców - system zadaniowy, łączny, równoważny
[2012-02-29 12:25 83.7.168.*]
Z radością informujemy, że rozkłady czasu pracy wygenerowane w systemie "Harmonium" przechodzą poprawnie kontrole ITD oraz PIP (uwzględniając wszystkie zmiany ustawowe wprowadzone w styczniu 2012).
Zapraszamy: www.detlon.pl/harmonium odpowiedz »
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Świąteczne ułatwienia drogowe na Zakopiance i w Tarnowie
Do ICCA przystąpiła Gdańska Organizacja Turystyczna i Gdańsk Convention Bureau
Turyści, uważajcie na zdjęcia!
Wyłudzał pieniądze za nieistniejące kwatery
Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków w Toruniu
Żywiecczyzna wróci do łask turystów
Brytyjczyk zmarł po spożyciu posiłku we włoskim hotelu
Air France i Delta Air Lines utworzyły spółkę joint venture
Restauracja w gorzowskich lochach
To już pewne: Ryanair z Krakowie!
Rosyjskie linie Aerofłot gotowe do redukcji personelu
Problemy z franczyzą, jakie są powody?
Austriacki Workshop w Warszawie
KE: będą negocjacje o ułatwieniach wizowych z Gruzją
Terminala na Okęciu jak nie było, tak nie ma!
Kurs dla przewodników po Pradze Czeskiej w Warszawie !!!