Będą radykalne cięcia w LOT?
Polskie linie lotnicze likwidują najmniej rentowne trasy. Reorganizacja siatki połączeń może być także powiązana ze zmniejszeniem liczby samolotów.
- Wstępny plan restrukturyzacji firmy będzie gotowy w połowie sierpnia - poinformował Dariusz Nowak, prezes PLL LOT. Pod koniec sierpnia zostanie on przekazany radzie nadzorczej i jeśli ta nie będzie miała zastrzeżeń, to program oszczędnościowy zostanie wdrożony jeszcze przed zaplanowanym na początek przyszłego roku debiutem giełdowym spółki. Pomimo, iż prezes LOT nie chce zdradzić szczegółów planowanej restrukturyzacji - WSJ Polska informuje, że zarząd spółki zamierza zlikwidować połączenia z mniej uczęszczanymi portami lotniczymi Europy. Zniknąć mogą loty z Warszawy do Hanoweru, Hamburga, Stuttgartu i Kaliningradu oraz kilka połączeń zagranicznych z portów regionalnych, jak np. z Katowic do Monachium czy z Gdańska do Lublany. Planowana przez przewoźnika restrukturyzacja to nie tylko redukcja połączeń. Kolejnym etapem prawdopodobnie będzie zmniejszenie floty. Wg pogłosek pod młotek mogą pójść niektóre boeingi 737.
Restrukturyzacja LOT, to zdaniem specjalistów jedyny sposób na poradzenie sobie z kryzysem paliwowym - dotykającym cały sektor lotniczy na świecie. Rosnące ceny paliwa, a także umacniający się złoty spowodowały, iż firma w pierwszym kwartale tego roku zanotowała stratę netto w wysokości 101 mln zł (o 56,4 mln zł większą niż rok temu). Wg WSJ Polska, to nie jedyny powód restrukturyzacji. Z raportu przygotowanego dla zarządu LOT przez firmę doradczą McKinsey wynika, ceprzy utrzymaniu obecnej struktury spółki, w kolejnych latach jej działalność będzie coraz bardziej deficytowa. W optymistycznym wariancie w 2012 r. (ostatni rok objęty analizą), spółce zabraknie 700 mln zł. Natomiast pesymistyczny scenariusz to kwota 1,4 mld zł. Zarząd uznał zatem, iż jedynym rozsądnym wyjściem z trudnej sytuacji jest zakrojony na szeroką skalę program oszczędnościowy. Decyzja ta, spotkała się z całkowitą aprobatą specjalistów z branży lotniczej.
- To właściwy kierunek. LOT musi się skoncentrować na połączeniach do głównych portów lotniczych w Europie, a nie latać po opłotkach - oznajmił prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego. Wg niego utrzymywanie połączeń peryferyjnych do portów lotniczych o mniejszych znaczeniu było by opłacalne, gdyby Warszawa była hubem przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia, a LOT oferowałby bogatą i atrakcyjną cenowo sieć połączeń do najdalszych zakątków świata. Zdaniem prof. Rydzkowskiego, w takiej sytuacji LOT mógłby nawet dopłacać do tras peryferyjnych, gdyż poniesione na nich ewentualne straty mogłyby być rekompensowane wpływami z rejsów długodystansowych. Na takiej strategii opiera się np. niemiecka Lufthansa. LOT na razie nie może poważnie myśleć o stworzeniu w Warszawie hubu z prawdziwego zdarzenia, gdyż opóźniają się dostawy zamówionych dreamlinerów, mających obsługiwać transatlantyckie trasy polskiego przewoźnika.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Grupa Amrest: zyski w I kwartale 2010
Walentynkowa oferta Sixt - lepsze auto w tej samej cenie
LOT poszerza ofertę na sezon letni. Wprowadza loty do Dniepropietrowska i Belgradu
Finnair otworzył spa na lotnisku w Helsinkach
Strajk na stacjach benzynowych w Hiszpanii
Warmia: szlak turystyczny połączy sanktuaria
Ryanair chce lądować w Olsztynie!
Szczecin uruchamia specjalne tramwaje dla turystów
Katowice poszukują inwestora na przebudowę dworca PKP!
Zamiast MPL Katowice w Pyrzowicach będzie Silesia Airport?
Tatry: jesienna pogoda nie zraża turystów
Orbis planuje mieć 80 hoteli do końca 2010