TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Pozwy zbiorowe uderzą w branżę turystyczną?

Przepis, który wejdzie w życie w wakacje, miał pomóc konsumentom w walce z dużymi korporacjami. Jednak regulacja ta również może mieć negatywne skutki, ponieważ mniejsze firmy muszą liczyć się z większymi odszkodowaniami za niewłaściwe wykonanie usług.


Chodzi o instytucję pozwu zbiorowego, z którego zgodnie z polskimi przepisami, będzie mogło skorzystać co najmniej 10 osób. Ich roszczenia są jednego rodzaju i są oparte na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. Pozwy zbiorowe w teorii zmieniają nie wiele, ale w praktyce wiele. Bowiem, do tej pory pojedynczemu turyście ze względu na koszty nie opłacało się walczyć o niewielkie odszkodowanie, a teraz nawet np. po 200zł dla całego autokaru turystów stanowi kwotę odszkodowania pojedynczej sprawy, która zainteresuje prawników.

Być może sposobem na przeciwdziałanie nadużywaniu tego i innych form nacisku (jak odwoływanie się do mediów), jest egzekwowanie kar dla turystów składających fałszywe relacje lub zeznania. Bowiem dziś przedsiębiorca, a w szczególności turystyczny (dzięki medialnej nagonce trwającej od dawna), jest często utożsamiany z naciągaczem, który celowo i w sposób zaplanowany oferuje towar niepełnej wartości. To powoduje, że wszelkie starcia medialnie bardzo łatwo wygrywają turyści, nawet jeśli ich zastrzeżenia są słabo lub wręcz źle udokumentowane.

Niezależnie od zawierania umów ze sprawdzonymi partnerami, wszystkie firmy powinny teraz powziąć pewne kroki zabezpieczające ich interes przed nadmiernymi roszczeniami ze strony turystów. Głównie dotyczy to pracowników pierwszego kontaktu z klientem, czyli rezydentów i pilotów. W miarę możności powinni oni tworzyć dokumentację pozwalającą firmie się bronić przed nadużyciami, gdyż zwykle spory toczące się po kilku miesiącach od zaistnienia faktów i opierają się na dokumentach, zdjęciach i zeznaniach. Pozwane biuro, jeśli nie dysponuje własnymi materiałami zdjęciowymi obiektu, jego restauracji podczas posiłku i typowego pokoju, a także jakimiś dowodami, że np. spotkania z rezydentem się odbywały, znajdzie się w trudnej sytuacji, gdyż nie będzie w stanie odrzucić nawet sfabrykowanych dowodów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
pozwy zbiorowe uderzą w branżę instytucję pozwu zbiorowego pretensji klientów w stosunku do biur podróży




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję